AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.847

Hög bränsleförbrukning

pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Hej.
Min 525a har plötsligt börja dra 3-4dl mer per mil i stan (1,5-1,6 l/mil) än vad den gjorde för en vecka sen Jag vet inte om det har med det att göra? men rättså ofta kommer chekcontrol... upp när man startar bilen, men försvinner efter en omstart.
Några som har några bra förslag på vad det kan vara.

Pierre

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Luktar lite lamdasond över det hela!Gissar att det är den som håller på att ge upp!Kolla upp den vettja!

BMW fûr allè
pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Jaha ja, och vart köper man en lamdasond till hyffsat pris.

Pierre

pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Och en sak till, någon som vet hur många kablar det skall vara.

Pierre

mr
14
mronkel
525i Touring -92
kolla på den som sitter där :P
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
går att mäta upp sonden o se om den är fel på lr funkar som den ska.
Länk
pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Bobba tack för länken, men var hittar jag kontaktstycket att mäta på, jag har letat men kan inte hitta det, Eller sitter det under bilen.

Pierre

pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Då tror jag att det var fixat, jag har bytt lambdan mot en universal från Mekonomen (1070:-) och kontakten sitter under insuget och är rund, jag har inte kört så många mil ännu och mest i stan.
Men nog verkar det som förbrukningen sjönk med ca 4-5dl/mil. Jag måste säkert köra en vecka eller så för att bli helt säker. Men ni som skall byta era lambdor ha rejäla verktyg (22mm ringnyckel) och handskar min satt i allafall som............

Pierre

pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Hej igen.
Jag trodde att problemet var löst, men ikke. det blev bättre men inte bra, förbrukningen sjönk med ca 1dl/mil men ligger fortfarande på ett snitt på 1,4L/mil (vid försiktig körning). Finns det någon som har några bra råd om vart man skall söka vidare.
Tacksam för alla ideer.
Pierre

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Luktar det bensin från motorn, eller någon annan stans?
pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Nej jag har kollat att det inte finns några läckage, den är nyservad med stift, olja, filter och luftfilter, jag har häller inte ändrat något te.x byt däck eller fälgar. Och hela bilen är väl servad med byte av olja och filter var 1000de mil. Det märkliga tycker jag är att det kom så plötsligt (bara ett par dagar) en tanke jag har är att det skulle vara någon vakumläcka, men hittar inte något sånt heller.
Pierre

it
104
itto
528IA Touring, -98
Min drog 2 liter milen när vevaxelgivaren va sönder, ett litet tips bara.
pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Tack itto, alla tips är välkommna. men borde det inte ge flera fel, te.x ryckig gång, pendlande tomgång eller startsvårigheter, hur var det för dig.
Jag är glad för alla tips.
Pierre

it
104
itto
528IA Touring, -98
Jo, min va det ryckig gång o svårstartad o allmänt slö, men man vet alldrig, när kam o vevgivarna ger med sig kan det bli mycket lustigheter med bilen,
kör in den o ta en diagnos på bilen så får du se va det är för fel.
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
har samma symptom på min.. men grejen är att min kabel till givaren ska sitta på en tändkabel... ser det likadant ut på era nyare motorer..? en rund ände på kabeln till givaren med ett hål i..? klåparen som har bytt tändkablar verkar ha skitit i att koppla på den.. har inte petat på den än men hur kopplar man på den..? är det bara att rycka bort en tändhatt och trä på den eller..?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.