AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.577

Bmw 750 E38 vilken sida är cyl 1-6 och cyl 7-12?

St
136
Stoffe_m3
BMW 750il -96
Hejsan, har kört en diagnos på min bil efter problem med ryckningar.. datorn säger: DME cyl 1-6, 115 Luftmassa, 140 motorvridmoment cylinderradjämförelse.

vilken luftmassemätare är cyl 1-6? (sett framifrån) och vad innebär motorvridmoment cylinderrradjämförelse? tack på förhand!
ba
67
bandaz

325-87 cab
från Tis.....

M70

Cylinder configuration

Cylinder 1.....6 viewed in direction of travel are arranged on the right side of the vehiclestarting
with cylinder 1

Cylinder configuration

Cylinder 7.....12 viewed in direction of travel are arranged on the left side of the vehicle starting
with cylinder 7
Paap Reeder
... troligen har du fel på det vänstra spjället - i färdri - eller det vä LMM.

På min M70 kan man aväxelvis koppla bort LLM och motorn skall fungera ändå.

Gäller troligen även M73.

MVH /// Paap R
St
136
Stoffe_m3
BMW 750il -96
tackar för svaren! Så det kan vara ett gasspjäll, även fast datorn säger LMM? har tyckt att bilen känns slö, kanske beror på detta...
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kan man kanske tolka diagnosen som bilen/styrboxarna på något sätt känner av att det blir en för stor skillnad i vridmoment/effekt mellan höger/vänster halva?
Det skulle ju i så fall kunna betyda problem med ett gasspjäll.

Fast ännu har väl ingen på detta forum haft problem med spjällmotorerna? Grattis om du är den förste ;)

---
Min bil: Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Men hur skulle det kunna mätas? Känner den kanske av via LMM att luftflödet är olika mellan halvorna, och drar slutsatsen att ett spjäll borde vara mer öppet än det andra = vridmomentet bör skilja... ?

---
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Rättelse: bilen drar slutsatsen att vridmomentet skiljer pga olika luftflöde = VI/Paap gissar att spjällen står olika...?

Sorry för mina multipla inlägg...

---
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Ytterligare ett inlägg...

Borde inte en halv-defekt LMM kunna rapportera att luftmassan är större/mindre än vad den är = samma felmeddelanden uppstår.

Diagnosen borde väl kunna känna av spjällmotorernas lägen - och vid felaktig synkning rapportera fel om det - vilket inte görs.

Dessutom är det nog som sagt ingen som haft problem med spjällen på M73.. så det kanske lutar åt LMM ändå?

Nä nu ska jag sluta bomba denna tråd =)

---
Paap Reeder
Nu tror jag att M73:an är litet mer datautvecklad än min M70 Motronic 1,7 ty den kan mycket väl lägga upp en felkod på LMM fast det var spjället - förra ggn i a f.

Tycker du skall prova med att växelvis jacka ur LMM.

Min morrar till ... och efter 2 sek går den jämnt igen. På ingen LMM går den däremot inte vilket den borde göra ty med en LMM så jmf den sannolika inproggade värden med värdena från den fungerande LMM ... och ligger dom inom marginalerna så tar båda boxarna den vettiga LMM värden.

Logiskt borde den gå utan LMM ty om det nu är så att det finns inproggade sannolika värden - som för lambdorna - så borde den gå någotsånär utan LMM.

MVH /// Paap R
St
136
Stoffe_m3
BMW 750il -96
jag har beställt en LMM, jag testar att byta den. motorn går bra, jämnt å fint, men ibland så rycker den till... tack för svaren!
St
136
Stoffe_m3
BMW 750il -96
går det att synkronisera gasspjällen på m73?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Rätt säker på att en LMM är felande, jag hade samma symptom som du
bytte ena LMM och bilen vart som ny.

Gasspjällen går att synca på samma sätt som på E32 750.

Mvh
Skalman
St
136
Stoffe_m3
BMW 750il -96
är någon medveten hur man går tillväga??
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Skalman - är du säker på att det gör någon skillnad att göra synk-proceduren på M73?

Synkningsproceduren har väl förenklats till att det räcker att gasa upp på 2an och sedan låta motorbromsa i 10 sek, tyckte jag mig se Paap skriva i en an nan tråd.

---
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
På E32/M70 ska denna procedur upprepas 3 ggr. Ingen aning om E38/M73..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.