AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.213

Instabil med nya bakdäck, fel på däcken/bilen eller normalt?

Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Bytte för ungefär 150 mil sedan mina bakdäck. Köpte samma dimension och märke/modell, Dunlop SP Sport 9000 255/35-18 vilket är originaldimension på min bil. Kände att bilen blev mer spårkänslig och märkte vidare att vid aningens hårdare kurvtagning så går DSC in, bilen dyker också in kraftigare i svängen. Greppet är det dock inget fel på när man kör med DSC urkopplat, däcken håller i bättre än de gamla slitna men den är väldigt spårkänslig och dyker in snabbare än vad som känns normalt. Har 2,8 kg i däcken så det är inget konstigt, de sitter också med rotationsriktningen rätt. Jag har inte haft tid att åka förbi däckshandlaren eftersom jag varit bortrest så jag tänkte fråga om nån här har erfarenhet av liknande. Mina teorier:
Mjuk gummiblandning och djupt mönster tillåter mycket flex i däcket vilket DSC uppfattar som att det sladdar.
Något av däcken har trasig stomme vilket gör att det flexar.
Någon bussning i bakvagnen har ett litet glapp vilket märks nu när däcken är nya.
Någon som tror sig veta?

Min bil: Länk
Hade samma problem på min förra M3. Om du söker här så lär du finna att det är ett fenomen som uppstår med nya däck. Låt de gå några hundra mil, bli varma/svalna av etc så märker du när gummit hårdnar. Just nu är det suddgummimjukt!
//Marcus
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Tack för svaret, det var åt det hållet jag misstänkte, men jag fick inget sådant fenomen när jag bytte framdäcken så man börjar ju fundera :)

Min bil: Länk
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Fick detta problem med min touring med gamla däck fram och nya bak. Bytte även framdäcken nu i våras och alla stabilitetsproblem och nervösheten försvann spårlöst. Misstänker att E46:an är väldigt känslig för olika mönsterdjup.

//amullo
---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.