AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
783

Lyfta M70 lite grann, vad ska lossas?

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
För att kunna ta bort övre tråget och få dit den nya packningen ska jag lyfta motorn så mycket som behövs. Vad behöver jag lossa/släppa på, säg att motorn lyfts en (knapp?) decimeter? AC-rör och jordflätor ska inte vara något problem enligt BMW-verkstaden, stämmer det? Naturligtvis måste jag vara uppmärksam medan jag lyfter men lite tips skadar ju inte.
Att pilla dit packningen som en del gjort fixar jag inte, jag har redan dragit sönder en packning på det viset.

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Länk

Enligt denna beskrivning behöver jag demontera oljepumpen samt åtminstone släppa på framvagnsbalken?!

Är det mick_750 som beskrivit arbetet ovan?

Paap Reeder
Om jag minns rätt så sänkte jag även framvagnen ca 10 cm.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... hur lossar du tråget bak?

MVH /// Paap R
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Växellådan är demonterad, tråget har jag redan lossat på

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Jo, det är jag som knåpat ihop texten i länken ovan.

Oljepumpen måste bort. Det är bara några (3?) bultar och bultarna för drevet så är den väck. Jag lyfte motorn ca 8-10 cm samt hade "crossmembern", vad den nu heter på svenska, lös skruvad men inte borttagen. Trångt, men det går. Borde dock vara enklare med växellådan demonterad.
Behöver egentligen inte ha bort så mycket i motorrummet för lyftet. Egentligen bara motorfästen och eventuellt bälgsakerna till spjällhusen vad jag minns.
Högra fästet slipper du bäst på uppifrån med an massa förlängare på spärrskaftet och vänstra nerifrån med en vanlig ringnyckel. Jag hade bort luftkanalen till generatorn så jag slapp bättre på muttern på vänster sida.

Som du sa, var uppmärksam när du lyfter så ska nog allt gå bra.
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Var sitter den andra lyftöglejäveln? Den ena har jag hittat framför insuget nära BTRen men var är nummer två? Aaaah så irriterande....

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
På andra sidan i bakkanten. Nära där bränslerören kommer in. De sitter med samma bultar som insugen så nånstans där i trakten.
Har den andra blivit borttagen nångång så går det att lyfta i själva insugen också.
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Min logik sa mig att den borde sitta där någonstans för att skapa jämnvikt vid lyftet. Jag har letat men den måste ha monterats bort. Det råkar inte vara denna lite hästskoformade? Länk

På bilden verkade det som att du lyfte i insugen men jag tyckte det skulle bli alldeles för stora ansträngningar på skruvarna som håller dem. Har du gjort det (och kanske fler med dig) måste det ju funka.

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Det är den hästskoformade, ja.
Lyftöglorna sitter som sagt i samma bultar som insugen så de ska nog klara det. placera remmen så nära locken du slipper for att inte få så brutal hävstångseffekt på bultarna.
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Nu sitter packningen där den skall. Jag rörde inte framvagnsbalken, lyfte bara motorn. Nu återstår att skruva ihop, få dit bulten rätt i vänster motorfäste, hälla i olja och kylvätska, ladda batteriet och sedan vrida på nyckeln. Jag är mer än lovligt trött på att skruva nu, jag har grejat hela sommaren och bilen har inte rullat på ett år p.g.a växellådsras.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.