|
|
|
|---|---|
|
Min BMW 318i -00 går som en klocka men då och då startar den inte och är helt död. Då väntar jag tills dagen efter sen fungerar den igen. Eftersom den alltid fungerar när jag kör den till verkstan säger dom att de inte hittar något fel. Nu har jag lämnat in den fem gånger och börjar bli frustrerad. Är det någon som har upplevt detta, vad kan det vara för fel??? Mvh, Ann | |
| Vad händer när du försöker starta då? Går startmotor? | |
| Ibland startar den men lägger av efter en sekund och ibland så är den helt död (startmotorn går inte alls igång), som om batteriet vore slut men batteriet är nytt och dem har även bytt generatorn. Det känns lite som om motorn blir sur, för mycket bensin men jag vet inte om det är möjligt. | |
|
Kan vara solonoiden på startmotorn som är dålig, då startmotorn inte snurrar. Mvh Anton |
|
|
Hejsan, jag är själv haft ett liknande problem. Ingen expert på området eller nåt men kan ge dig min historia. Ibland när jag vred på nyckeln så hände ingenting, inte ens startmotorn. Och liksom du sa så gick den utan problem och nästa gång stog det still igen. Tog den till ett par olika ställen som inte häller kunde hitta något problem. Så tills jag lyckades fixa problemet fick jag ställa mig i en nerförsbacke, för det var väldigt lätt att knuffa igång den. Iaf efter om och men så var det någon som kom på vad det var för fel, startmotorn hade dålig kontakt pga en av följande saker: Utsliten, smuts inuti eller avlagringar på kontaktytorna. Men eftersom den startade så bra ibland så kunde jag inte tro att den var utsliten så vi gjorde ett litet test, tog en ordentlig hammare och slog till den hårt några gånger. Testade att starta och det gick utmärkt. Detta var för närmare ett år sedan och felet har inte kommit tillbaka än ;) Vet inte om det är samma fel du har men min gissning är på att det är startmotorn. Lycka till!! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den klena kabeln på startmotorn från tändningslåset har förmodligen dålig kontakt, dålig kabelsko, glappar , är väldigt känsligt för kyla o värme då. Men startar den och lägger av igen så är det ju lite lurigare, kan vara bränslepumpsreläet som behöver bytas tex, kan spela en del spratt och drive bilägare till vansinne, när bilen går hur bra som helst stundtals och sedan vägra starta. Lödningarna i reläet ger sig så småningom. Bränslepumpen ?? Startspärren ?? Men har någon kollat med diagnos, kan vara så att det finns lagrade fel som avslöjar och ger ledtrådar. ///MVH Hasso Länk |
|
Vad menar du med "diagnos, kan vara så att det finns lagrade fel som avslöjar och ger ledtrådar" ?? Jag lämnar alltid in den på aktoriserad BMW verkstad. Problemet är ju att eftersom den alltid startar när den är där så kan dom inte hitta fel. Förresten, tack för alla tips |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.