|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en BMW som jag tänkte åka på semester med här i dagarna . Det är dock så att den luktar bensin och mina medpassagerare uppskattar tydligen inte det. Jag har kört bilen så här ett tag nu, från början luktade det bara vid enstaka tillfällen när bilen var kallstartad eller vid ordentligt gaspådrag innan bilen var helt varm. Nu luktar det dock konstant inne i kupén. Den riktigt stora aromchocken kommer när man slår på kupéfläkten vilket kan få vem som helst att känna sig yr. En annan sak är att det inte luktar någonting när det är minusgrader. Jag har förksökt följa bensinslangarna i motorytrymmet men hittar inga läckor. Min fråga blir då om nån har någon aning om vad det skulle kunna vara? Går det några slangar kring luftintagen till kupén? Tack på förhand för hjälpen. | |
|
Hej! Nu är jag inte helt säker på hur insprutningssystemet i en 520-87 är konstruerat men jag tror att du har en läcka vid/omkring kallstartventilen(om du nu har en sådan vilket jag TROR)... Följ fuelrailen och ta en look ner dit du har inmonteríngen av kallstartventilen dvs i insugsröret troligen i mitten någonstans.. Du KANSKE har kallstartfunktionen inbyggd i motronicboxen(dvs spridarna är öppna lite längre just vid kallstart och styrd från boxen då) vilket då gör att du INTE har en speciell kallstartventil,men kolla då vid anslutningarna till fuelrailen och vid spridarnas tätningar...t.ex. Men det är ju som du säger troligt en läcka i någon av slangarna vid motorn,be någon starta motorn kall och kika själv kring fuelrailen om du märker av någon "fuktighet" där...Du borde se läckan då med bara lite tur.. Mvh Janne. |
|
|
Finns en grej på E34 som heter "träkolkanister", denna ska enligt haynes rep.handbok ta hand om bensinångorna efter det man stängt av motorn. Jag är inte hundra på hur den funkar, men jag skulle tro att det sitter en sån på E28:an också. Detta är bara en tanke som kom upp när jag läste att det luktade bensinångor. antar att även slangar till och från denna kan börja läcka efter några år. kan kanse vara värt en tanke iaf. Lycka till! |
|
| Tack för hjälpen! Jag gick ut och försökte hitta felet igen idag och lyckades faktiskt hitta det. Tidigare har jag inte kunnat lukta mig till felet eller se någon läcka men idag läckte det så mycket att jag kunde se att det läckte från en av bränsleslangarna i anslutning till insprutningen, lätt fixat. | |
| Riktigt farligt med bränsleläckage från motorn, med tanke på brand/explosionsrisken, tur att du hittade felet!! | |
|
Jesper-5serie Hur fixade du det? Ny slangklämma bara? |
|
| Jag hade letat efter en sprucken slang men inte hittat nån, anledningen till det var att felet helt enkelt var att en slangklämma inte satt åtskruvad ordentligt så allt jag behövde göra var att dra åt den hårdare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.