AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.862

M3 -93, Vad kan vara fel på motorn?

Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
En väns m3 från -93 har problem.

Startar man bilen så hör man direkt att bilen går väldigt konstigt, och smattrar lite lustigt men inte högt. Låter som om bilen går på 5 cylindrar. Skulle nog kunna säga att bilen går extremt rått på tomgång. Däremot är varvtalet bra och pendlar inget. Blir lite V8 karaktär på motorn.

Så fort man börjar belasta motorn så börjar det smattra och låta förjäkligt nästan som om den misständer (kanske den gör?). Låter nästan som ett metalliskt ljud någonstans inne i allt smatter. VI är inte hundra på vart ljudet kommer ifrån men jag tycker mig höra att det är till höger om motorn längst in mot torpedväggen om man står framför bilen, men jag är inte säker.

Bilen går inte som en m3 ska men den rör ändå rätt bra på sig trots att bilen låter smattrar och låter lustigt när man drar iväg.

Vi har haft bort hela insuget, bytt bränsleslangar (de hade precis börjat läcka), vakumslangar och dylikt verkar helt och vi kan inte hitta att den skulle dra tjuvluft någonstans. Polarn har tittat på tändstiften och de verkar shyssta.(dock vill jag prova med mina stift från min bil som jag vet fungerar).

Vi vet inte alls vart vi ska börja leta. Ett komp-test kanske vore en början. Vi har kollat felkoder och allt den sa då var att styrboxen var paj (vilket den inte är. vi har haft i min och bilen gick exakt likadant.) LMM kan man ju alltid kolla, men det känns inte som att den kan ge det där hårda metalliska ljudet bara för att den vore trasig. Kanske en spridare till en cylinder som inte vill va med?
Vi hoppas verkligen inte att det är VANOS iaf. Tycker inte ljudet kommer från framsidan av motorn...

Tips tas hemskt gärna emot!
pg_ice
tips lämna in den
annars byter ni ut hela motorn innan ni hittar felet och det blir ju inte billigt.
jag tippar på nån tändspole eller tändstiften eller topplockspackningen.
komptest kan man ju kolla själv iofs så det kan ju vara ide att börja med då kan man utesluta topppackning/ventiler/kolvar.

även om vanosen inte fungerar så ska den inte misstända och tappa en cylinder
det gäller även Lambdan och LMMen för den delen.

pg_ice
2sec tar det att koppla ur LMMen prova det också
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Roligare om man kan ordna sakerna själv. Men man kan prova enklare saker som tändstift, lmm osv innan man lämnar in den. Den låter nästan lite otät motorn om man ens kan säga så :S Kanske är topplockspackningen... Felet kom inte bara sådär utan det har uppkommit sakta men säkert men nu är det riktigt illa.
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Det ärr inte lmm som är stora boven. Drog ur den och då gick bilen jämnare iaf. Fast tomgång hade den fortfarande. Det ska den väl inte? Låter som bilen baktänder genom ventilerna i insuget... =S
ol
22
ola025
M3 cab -96
tror det kan vara en eller ett par tändspolar som håller på att ge upp....
du beskriver ditt fel och ljud precis som när min gick dåligt och lät.., byte tändspolarna å tändstift....spann som en katt sen..
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Oki! Vi ska testa imorgon att låna tändspolar och stift från min m3a så får vi se :)
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Det var inte tändspolar eller tändstift.
Nu blir det komptest. Därefter skall nog toppen lyftas och så ska det kikas lite.
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Komptest sa följande:

1 närmre 13,
4,5,6 exakt 13 mer eller mindre.
2,3 = 5 !!!

plus att trycket i 2ans hoppar över till 3ans.

Spricka i topp eller tråg? Topplockspackning?

Nu blev det allvarligt :P
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
topppackningen till att börja med.
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Nu har vi kommit så långt att grenrör är lossade,ventilkåpa bortplockad, fläkt o kylare bort.

Vad vi stannat på nu är demontering av vanos och kamkedja.
Någon som plockat bort det och kan gå in lite mer på djupet ang nollning & etc.
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
För den intresseade; topplockspackningen var trasig mellan cylinder 2 och 3. En tydlig bov. Verkar även vara lite taskiga kolvringar på dessa också. Vi testade med lite diesel i ovanpå kolvarna i 2an och 3an och dagen därpå var de tomma från diesel. Inte dunstar diesel så fort?
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Dieseltestet säget inte mycket, Testa på alla så får du nog samma resultat. Ser cylindrar o kolvar friska ut, så rör inte bottendelen. Plana toppen o byt packning.
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
Det ligger kvar vatten på de andra kolvarna som inte försvinner mer än att det sakta sakta dunstar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.