AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.163

Pendla med 325 E36

Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Hejsan!

Har precis köpt mig en vinterbil/Pendlarbil att ha över vintern i väntan på köp av ny bil efter m3:an =)

Det är en 325 E36:a. Riktigt fin faktist. Nu till frågan, vad ska man tänka på att byta/fixa på den för att få den att gå så stabilt som möjligt i vinter.

Bytte vattenpump i veckan på den (var helt slut) och ska serva den med olja och filter till helgen. Bilen har rullat exakt 19000 mil. Kommer väl rulla ca 200 mil i månaden under vinterhalvåret. Nån annan svag punkt förutom vattenpump? Rent maskinellt då.

Tacksam för tips!

Mvh
Niklas
Visa användare
44
Mattepat
BMW 328i Coupe -97
Tjena, antar att du kollat så att viskokopplingen till fläkten har kvar lite liv i sig...?
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

mattepat: Japp, kollade status på den också, fungerar helt som den ska. :)
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Mina spindelleder var helt slut vid just 19´000mil, så är bilen stadig i framvagnen eller skakar och slår det vid håligheter och kanter? läge att byta isf.
Det är en rolig vinterbil annars, specielt om du fick en med diffbroms!
RiBBaN_: Köpte du bilen i Sunne? Diamantsvart 325i coupe -93? Då köpte du den av en kompis till mig.

Går den bra?
Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Om du köpte en Diamantsvart metallic 325i Coupé -93 i Stockholm av ett yngre par är det garanterat min gamla! Då har du gjort ett kanonköp. Jag saknar den emellanåt.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Carl L: Det stämmer bra de. Det är min gamla bil ja köpte tillbaka. Sålde den upp till sunne till för 3 år sedan. Sen har den gått från den ägaren till din polare. Sen köpte jag tillbaka den förra veckan. Jodå, den går helt ok. Dålig vattenpump bara, men bytte den precis.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
ingen ide att lägga ut pengar på delar i förbyggande syfte. Serva på och kör tills felen uppkommer.
Pendlar själv 500-600mil i månaden och kör med en bil som kostade 13000:- i inköp och den enda som gått är belägg/däck och ett hjullager.
Sedan att e36 325 drar lite väl mkt soppa att pendla med är en annan femma.

Bara betänk att dom flesta bmw har ett miltal på mätaren som inte alltid stämmer med verkligheten! (tok för enkla att backa utan att man kan se det på annat än det mekaniska skicket oavsätt vad alla "experter här inne kan säger" jo man kan backa även ljusmodulen
Ok, jag tyckte väl det lät som det kunde vara den bilen.

Vet inga mekaniska brister på den som du borde fixa. Men annars är det väl att köpa bra dubbdäck, motorvärmare, kupévärmare, kolla batteriet, ev. byta termostat för att vara på säkra sidan.

En sak du kanske skulle fixa är väl ytrosten i bakre skärmkantena, sen ett par originalbakljus så den blir fin. :-)

Lycka till med bilen och hoppas den håller ihop bra under vintern.

Mvh Carl.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Carl L: Tackar för infon =) Bilen står i varmgarage när den inte används så motorvärmare och så skippar jag ;)

Ytrosten var det första jag åtgärdade faktist. Tur de bara var på insidan. Bakljusen är en en annan femma ;) Får bli ett par orginal från skroten.

Mvh
Niklas

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har ett par orginallysen liggandes om du är intresserad...för den va en coupé va?
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Haas: Vad ska du ha för dom?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
hmm...ja vet faktiskt inte riktigt,har ingen koll på va man brukar ta för ett par orginal :)
Några hundringar kanske?
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
RiBBaN:

Glöm inte att det ska vara vit blinkers med....
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Aha,är de vita du ska ha?
RiBBaN_: Ska du sälja redan? Tyckte jag såg den på blocket.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Carl L: Det stämmer, blir dieselbil att pendla med istället =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.