AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.530

Sprickor runt bakvagns INFÄSTNING på e46

Sida 1 av 2
Ji
10
Jimmy__A
328 Ci -00
Var på svenskbilprovning och dom hitta sprickor runt Infästning till bakvagnen..... en rep som enlingt bmw går på mellan 45-50000 SEK!!!!

Någon som varit med om detta???? Garanti??? Good will???? det är en 328 ci "2000" gått 12000 mil....
Sök så hitar du nog ett par trådar om det. Jag tror de flesta har fått det fixat på garanti eller goodwill, men det har nog i de flesta fall varit på yngre bilar. Det är ju ett konstruktionsfel som fanns på tidiga E46 i alla fall.
Ji
10
Jimmy__A
328 Ci -00
Var och vissa bilen hos Förenade Bil Malmö, Bmw tog på sig jobbet på Garanti/Goodwill.... Jobbet tar dock mellan 1-2 månader!

:)

Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Fan vad nice! Good for you man.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Jimmy__A: Hur hittade dem sprickorna? Är det något man kan se själv?
1-2 månader låter väldigt länge! Hur repererar dem det?

Ji
10
Jimmy__A
328 Ci -00
Jigga..... Man ser rätt tydligt runt infästningen att det är sprickor, det är främst vänster sida som problemet finns.... så hissar du upp bilden och titta under backvagen, du bör också höra om du har fel.... det klonkar och låter konstigt från backvagen..... Jobbet innebär att dom får plocka isär nästan hela bilen, golvet bytas ut i ett stort stycke.... detta är ett väldigt omfattande arbete... jag vet inte i detalj, men det var ca 1 månads "väntetid" på verkstaden, och sedan var det minst 4 hela arbets veckor för att utföra allt detta!! Hoppas ingen behöver vara med om detta! OBS, det är enbart e46 från 98-00 som är drabbade...ialla fall 99%....

Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Fan va trist! Finns massor me folk på E46fanatics.com som har detta problem. Jag har nått konstigt ljud i min som kommer bakifrån, har hela tiden varit rädd att det skall va det här felet.. :/ För mig så kommer ljudet nästan bara i början när man just startat och backar ut ur garaget tex. och så försvinner det. Kan du berätta lite hur det lät och om det lät hela tiden, svårt att förklara jag vet... 1-2 månader e ju sjukt.
mvh
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Jag har nämligen samma problem med min som Ztefan. Ringer man till en verkstad så har dem aldrig behövt byta dem stora gummibussningarna som håller upp hela bakvagnen så det verkar ju inte vara vanligt att dem ger sig enligt dem? Med tanke på att min kaross är en 328 Ci -00 från början som alpina har byggt på känner jag att jag ligger i riskzonen för sprickorna med tanke på högre effekt.
Jimmy__A: Är det främre eller bakre infästningen det spricker? Antar att du syftar på upphängningen där de stora bussningarna sitter?

Ji
10
Jimmy__A
328 Ci -00
Det är ålåten runt infästningen som inte pallar påfråstningen... så jag skulle tippa på den bakre.... släppte jag upp kopplingen för snabbt hördes ett ganska så högt klonk. så det är som du säger mest i början och mycket när man lägger i backen! även vid gupp och andra kraftiga ojämnheter kunde man höra något lätt " klonkande"......

felet uppkommer OFTA vid "sportig körning" med bredda och stora fälgar.... jag har 18" på min hade jag haft 20" hade Bmw inte tagit det på sig!!! Dom var väldigt noga med just att jag hade 18"

Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Tack för förklaringen, jag e inte 100% säker på att det är samma men det verkar ju nog farligt.. Min har bara ljud när jag backar ut och sen kör iväg. Vid sportig körning hör jag inget. Blev det värre och värre eller har det alltid låtit lika mycket? Jag kör med 19" och ganska duktigt sänkt med H&R 55/35 kommer jag att ha problem med killarna på BMW? Bilen skall inom kort in på inspection så jag tänker låta dem kolla upp felet då.
Ji
10
Jimmy__A
328 Ci -00
Min oljud blev faktiskt värre och värre.... fast jag "lärde" mig att vara snäll och mjuk på kopplingen, då hördes det inte så ofta....

Enligt platchefen på plåtverkstaden på Förenade Bil, så hade den personen som han var i telefon kontakt med sagt att det gäller inte om man har större hjul en vad det står på reg- beviset..... Så utifall du skulle ha samma problem så är det inte din verkstad som avgör, utan det är någon annan... på Bmw Sverige skulle jag tippa.... Det är där bollen ligger vid Garanti ansåråk utanför den " vanliga" Garantin....

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
stefan är det inte bättre och lyfta upp bilen och kontrolera felet innan bilen lämnas in på bmw?
Se spec vad Jimmy skrev ang fälg dim..lämna inte in bilen med 19" fälgarna iaf!!
Sen problemet sitter absolut inte bara i e46 utan e36 har lika stora problem (eller rättare sagt hade när dom var lika gamla nu är det inte så ovanligt med det problemet på dom) samma att z 3or ger upp i den bakre infästningen till klumpen samt spricker i hela bagage utrymmet är långt ifrån ovanligt.
Jag har själv bytt golv i 2st z-3 samt svetsat/bytt golv plåt i e36or.
Detta är total katastrof att bmw har så jäkla dåliga infästnings punkter av bakvagnen! Det ska hålla för extrem körning utan att karossen spricker!
Ji
10
Jimmy__A
328 Ci -00
Pelle:

Håller med dig till 100% det är Skoda klass på infästningarna! Det borde inte ens få förekomma! Tror det är en ganska öm punkt för Bmw också, eftersom jag hade aldrig hört om det innan, och det var ingen diskution om att Bmw skulle betala min rep... Tror inte dom vill att detta problem igentligen ska komma upp till ytan!

Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Måste nog kolla upp detta på min... lite synd då jag bara har mina 19" och vinterdäcken då förståss. På E46fanatics finns det en hel del om detta problem bilder mm.
mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ytterligare ett problem som BMW blundat för länge. Ibland undrar man om dom följer upp bilar ute i drift, via statistik från good-willåtaganden o.s.v. över huvud taget. Det finns ju många långvariga missar som detta, fågelbaden, pixelfel, spindelleder, bakluckekabelstammar o.s.v. Det känns väldigt segt vad gäller utveckling av vissa saker. Det enda som brukar bita är kostnader och det borde ju good-willreparationer på runt 50000:- borga för, men icke. Skandal att vissa kända fel går i arv till nästa karrosserie och får vara med i 7-8 år till.

AE
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,jag har haft liknande problem med min M535:a,svetsning av bakaxelbalkens infästning(runt silentblocket) på vänster sida....Men det var när bilen gått ca 37-38' mil :)

Mvh Janne.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Enligt BMW ändrades detta feb 2000 så karosser efter det ska inte vara drabbade. Är inte 100 på när min är tillverkad men troligen senare..Kröp under ikväll och tittade, kan inte se något iaf.

Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Har kollat min nu, inga sprickor hittade :) Skall in på inspection snart de får söka upp var ljuden kommer ifrån då. Läste på E46Fanatics.com om just detta fel, finns många där som har det. Fanns en tråd där man skrev på en lista minns inte exakt men typ 160 användare hade detta. 90% av dem hade 323ci eller 328ci från -2000... Om ni vill kolla så sök på subframe.
Ta
22
Taurush
323ci -99
Då är det en till som har samma problem då :-( Har en 323ci 99:a som har rullat på 18" i ett halvår, innan dess 16" och 15" org. fälgar så det kan ju inte bero på fälgdimensionen tycker man. Men får väl byta ut 18 tummarna till 16" om BMW ska ta in bilen. Blir spännande att höra vad dom säger när jag ringer imorgon!
Ta
22
Taurush
323ci -99
Ringde BMW i Karlstad idag och förklara vad som hade hänt men dom sa att det inte gick på någon good will garanti eller liknande. Är ju konstigt om vissa får det åtgärdat å andra inte tycker jag. I Karlstad hade dom haft inne tre bilar för lagning men ingen utav dom på garantin.
Prata med en firma i Arvika som skulle ta runt 10000kr. Är ju synd att inte BMW tar på sig ansvaret för det är ju ingen slump att så många E46 från 99-00 har samma allvarliga problem!
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Taurush: Ring en annan bmw verkstad eller ring upp till stockholm.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.