AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.224

Hur ståller sig en C32 amg mot en E46 m3

Undrar hur en Mercedes c32 amg står sig mot en M3 e46 ???

Funderar på byta märke ett tag :). Någon som har några tips att upplysa mig om ?

BMW FOR LIFE
Liknande effekt, kanske att MBs drivlina stjäl lite mer på väg ner i backen? Vikten vet jag inte.

Vidare så är ju M3 "titta på mig" medan mercan är KLASS!

Bara mina åsikter, du vet ju vad jag tycker du ska köpa, "danieel" ;)

mvh Martin
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Polaren hade en C32 när jag köpte min m3:a. Han sålde den omgående ;) Skämt åsido. C32 är trevlig men mycket mer gubbig bil. Ser inte i närheten så brutal ut som m3:an heller. sen är ju automatlåda inte så roligt heller..
m3:an piskade dessutom c32:an prestandamässigt, men det var inte mkt.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Automatlådan gör ju iofs att man vinner de flesta rödljusrace, då gemene man inte är några proffs på reaktionstid/växling... Har tex en CL 180K till låns nu, med bara 144hk, men den står sig bra :)
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
Mercedes AMG är mycket för komfort med många hästar under huven men om det är det man vill ha så är det väl det ett alternativ.

Själv va jag på jakt efter en CLK AMG men kunde inte finna någon som passade mig, men facelift versionen (2003>) har en riktigt fräsch inredning men jag har vant mig vid BMW cockpit så det blev en M3:a och ångrar inte en sekund på valet
Iden me att köpa amg är att försäkringen är bra mkt billigare samt att de med 90 procents säkerhet är mkt lungnare körda än M3 !!! Sen är de billigare att köpa med.

ingen som har erfarenhet av en sån ?

BMW FOR LIFE
st
3.463
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
C32 är en trevlig bil. Det enda negativa som jag upplevde under 1,5 år med en C32 var:
- urdålig serviceorganisation, inga kunskaper om uppgraderingar eller ovilja att befatta sig med sådana.
- hög bensinförbrukning, det får väl tillskrivas kompressorn!
- allvarligast var den för hårt ställda ESP:n. Det gick inte att leka någonting jämfört med BMW!

I övrigt en mycket kompetent bil som gasar ifrån de flesta!
Med min erfarenhet så säger jag att C32 är en mer elegant bil, smygracer, autobahnlok.
En M3 är så mycket mer kurvtagning, aktiv körning så det är nästan svårt att jämnföra bilarna.
C32:an drar betydligt mer bensin än en M3 vid alla typer av körning, vilket jag ser som en klar nackdel!!
Annars så är C32:an en väldigt fin bil vilket de flesta AMG-Mercor är men jag har haft båfa och skulle alla dagar i veckan välja en M3:a före en AMG-bil, men när det börjar röra sig mot vissa Brabus & Kleeman-Mercor så kanske valet är svårare!

München
Steaman... går det inte att koppla ur esp på mercan ? Sen är frågan är det mkt problem med missljud av kompressorn och eventuell ras ??

Förbrukning är väl egentligen inte de störta hindret.. Den drar väl 1,3 lugn antar jag... ??

BMW FOR LIFE
En kille hade en C32 i stan förut och han blev frånkörd av en M3 E46. Gissar vad han rattar nu? Jo M3 =)
Hade en C32 för ett par år sedan, nu M3. Körde nog nästan 6000 mil med Mercan på 1 1/2 år, grymt skön på motorväg. Katastrof på bana som jag provade en del, hade iofs kombi. Gick som attan gjorde den, bara vrålar på upp till 240km/h sen petar den i femman o man får vänta länge på 280km/h. Ingen diffbroms :(, MB-verkstäder är d y r a men det finns en bra i Vasastan. Förbrukning låg väl på 1,4-5 som jag körde, mest E4an. Liten bensintank så det är att tanka hela tiden.

Min högst personliga åsikt är att C32-kombin en av de snyggaste herrgårdsvagnar som någonsin sett dagens ljus. Att man nu får dem för 200k är nog ett kap, men sportig är den INTE. MB åker man, M3 kör man. Finns förresten video på video.google.com när jag kör mot en kompis CSL.

jbergin har den ingen diff på nåt sätt ??? De låter ingen vidare ju...
Jo visst har den diff, men ingen diff broms. MB har ngt eget hokuspokus med traction control men det var egentligen inget jag led av. Det biter fint i bakvagnen trots avsaknad av broms. Sen kan man inte stänga av ESP helt utan ngt hemligt kommando (höger rattknapp, vänster 3 ggr osv) men det finns på internet.

st
3.463
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Då du stänger av ESP så stänger du också av ABS-bromsarna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.