AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.953

hur länge håller stötdämpare/fjädrar

Pe
78
Pekka
6 vxl 540 97
När är det dags att byta dämpare och fjädrar? Min har gått 15000 mil. det senaste året ca 5000 mil.

de e ju en förbuksvara men de e väl säkert så att de kan variera från olika märken skulle ja tro...men efter 5000 mil så tror ja nog de e dags....själv måste ja byta bak Mvh Mr-speed P.s satsa på lite dyrare D.s

go for 540 manuell
Pe
78
Pekka
6 vxl 540 97
Original kostar ca 10 500 på bmw solna dvs dämpare +fjädrar. Är det någon som vet vad det är för fabrikat på originaldelarna?
Har funderingar på AP fjädrar med ställbara Koni kostar 780 euro + frakt från Deutschland.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Orgdelar brukar vara från några av de stora tillverkarna. Är du medlem i BMWCS får du rabatt på delarna. Buktiken i solna brukar vara duktiga.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
På min E38 är stötdämparna Boge som orginal vilket är ett av ZF Sachs varumärken. F.ö. så verkar BMW-mekanik till en mycket stor del bestå av delar från ZF. Servotronic, automatlåda, Lemförder hjuupphägning (ett ZF företag), stötdämpare, metall-gummilagringar plus säkert en massa annat. Inte för att det gör något men det är händigt att veta.

Lyckades till och med hitta en ekvivalenstabell där BMW p/n översattes till Boge p/n. Skall se om jag kan leta rätt på den när jag kommer hem och om den täcker E39. (Nästan bergsäkert).

Beträffande priser så fann jag att Boge-dämpare från en Sachs-handlare kostade en bråkdel av vad Boge-dämpare från en BMW-handlare kostar och det är enligt vad jag förstår exakt samma pryl.

Mvh Björn
Visa användare
1.621
balmgren
Visst ja! Glömde själva svaret på tråden också. Mao en mycket relevant postning från mig. ;-)

Med tidigare bilar har jag haft som tumregel att 10.000 mil är max bytesintervall. Detta har bekräftats av att det har varit klar skillnad efter byten vid dessa och lägre miltal.

Fast det beror säkert på många faktorer. Jag satte på ett par snik-dämpare från Sachs på en Passat en gång i tiden och de höll inte länge alls. Fast körstilen (fullt jämt) kan ha haft viss inverkan. ;-)

Jag skulle inte bry mig om att byta till orginalfjädrar vid 15.000 mil. Däremot skulle jag rekomendera att ta en seriös titt på andra förslitningsdelar i hjulupphägnginen. I synnerhet bussningarna på chassisidan av kontrollarmarna fram och bak. (eng control arm, sv: casterstag?)

Min nuvarande E38 har nu gått nära 15.000 mil med tills nyligen orörd upphängning och det jag funderar på vad är vad jag skall byta till, inte när för nu är det dags. Har i princip helrenoverat hjulupphängningen men inte kommit till dämparna än och det har varit en väldigt klar förbättring hittills.

Mvh Björn
Min hade gått 32.000mil innan jag bytte...ni kan ju själva tänka er komforten .. hej och hå :-)

PH
323E21terror
En 520E28 jag hade förut gick 10000mil utan att byta vare sig fjädrar eller dämpare och kändes inte svampig på något sett alls (synd bara att den blev skrot när jag körde av ett broräcke). Min nuvarande 535 har gått 20000mil utan att byta dämpare...dock har framfjädrarna bytits för dryga 2000mil sedan, men komforten är otroligt bra och så även väghållningen så 90% beror nog på hur bilen körs och sköts.

farten är min drog
Visa användare
1.621
balmgren
Mycket händig sida i mitt tycke med stötdämpare och annat jox:

Länk

Mvh Björn
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tack för den länken Björn!!
Sånt gillar jag:))
Det finns väldigt mycket att hitta på nätet om man tar sig tid att leta.

MVH
Hasso
livslängden kan man inte mäta i mil, om bilen står stilla i 5år så får man garanterat byta dämpare..

och 10500:- för orginal grejer skulle jag ju inte ge, när det finns sport satser för 6500:- som man får i den sänkning man vill.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Pe
78
Pekka
6 vxl 540 97
Sportsatser för 6500 till en 540 i Sverige? Ge mig länken till den firman bums ;-))
mvh
Pekka

inte säker på att det fanns till 540, men dom övriga kostade 6500:- men nu funkar det inte för tillfället, dom har byggt om sidan, men prova senare kanske
Länk

sen finns det här också, men dyrare... fast fortfarande runt orginal-kostnad
Länk

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
hmm jag har en 530 med m chassi... skulle ej vilja byta den upphängningen mot ett annat märke. För jag älskar den.
ngn som vet vad m chassie fjädrar och dämpare kostar hos bmw?

Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Var in och bytte stötdämpar insatser till sportchassie fram på min 525iT. Gick på 5000:- Är värd varenda krona. Bak tror jag aldrig jag vill byta. Minst 10000:- pga sporchassie och nivåreglering. Mvh Fredrik

BMWCS Nr: 4798
Kollade lite på länken från 'balmgren' en bit upp i tråden och ser att sachs dämparna står det något om "För bilar med sportchassie" eller "För bilar med M-teknik" eller "För bilar med nivåreglering"

Jag har ju standard 528iA chassie och vill ha liiiite styvare, men inte lägre, vad väljer jag? Advantage verkar bra som blir styvare ju djupare fjädringsvägen pressas.... eller nåt' :)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du kan ju satsa på BILSTEIN Sport dämpare, avsedda för STD fjädrar.
Okay tack för tipset. Verkar som Bilstein B6 Sport är rätt dämpare. Kan man byta till sådana bara fram, eller är det bäst att byta alla runt om direkt?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nej, du kan bara byta fram först. Dock så kanske bilen blir svampig bak. Men fram är ju viktigast.
Sixten
det finns ett företag som heter KILEN i västergötland som tillverkar bilfjädrar ( orginal till volvo och saab) jag ringde direkt till dem och fick tag på fjädrar till min 525-91 för 900kr/ 4st.
I.o.f.s. inte standard fjädrar utan sänkningssats.
Men det är väldigt hög kvalitet på deras fjädrar. Har kört 12000mil på dem nu utan att märka någon nämnvärd förändring i väghållningen, ligger fortfarande som en padda på vägen.

Varför vispa i lådan för hand när bilen gör det ännu bättre???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.