|
|
|
|---|---|
|
Nu börjar jag bli desperat på min j**la bil. Den går som vanligt i LimpHome. Efter felsökning på BMW så fick jag ju svaret att det var gasvärdesgivaren det var fel på, men nu är den bytt och det blev noll skillnad. Har läst i stort sett allt i hela forumet och snubblade över EML. Tanken har aldrig slagit mig men den lampan har aldrig så mycket som blinkat. Nu tänkte jag följa Paap R's instruktioner om förbikoppling av EML. Mina frågor är: Vad är det man gör med den förbikopplingen egentligen, kopplar man bort hela EML systemet? | |
Paap Reeder |
Pinsamt men jag vet ej säkert. Jag tror att styrchipet i mitt instrument "trodde" att EML-dioderna var trasiga och i o m att jag "kortslöt" som jag gjrde tror nu datorn att allt är OK. EML kopplas inte ur ty då skulle inte spjällen alls fungera utan jag tror att gaspoten - EML- boxen och instrumentet måste samarbeta men att instrumentet felar s a s. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... hur är det med gasspjällen? Min lade sig i LH några gånger och det var 7-12-spjället som krånglade. Lade ej upp några felkoder. MVH /// Paap R |
|
Spjällen funkar fint. Varken jag eller någon annan hittar något "fel". Men jag hade bara inte kommit att tänka på EML-n för lampan hade aldrig gjort sig påmind. Kan din lödning fixa problemet tror du? Det är ju en chansning... |
|
Paap Reeder |
"Uppför" sig EML- lampan som den skall med tändas och släckas i läge II o s v? Spjällen är lömska. MVH /// Paap R |
|
Nej. Lampan lyser aldrig. Inte så mycket som ett blink... En fråga till.. När jag tog ut instrumentet så såg jag att glödlampan för "Engine check" var borttagen. Vad har den för funktion? |
|
|
Noterade samma sak i min bräda när jag öppnade den. Åtm på E32n sålda i USA så är det den som blinkar vid "stomp test". Nåt som migveterligen vi Europeer inte har på våra bilar. Paap: ... kom ihåg: Fastställ först felet ... meka sedan!! |
|
|
Tack Paap!! Gjorde din lödning och nu går bilen som en dröm. Och EML-lampan lyser och slocknar som den ska. :)) Men hur ska man kunna synka spjällen utan att bli av med lappen... :) Måste man följa synkningsinstruktionerna exakt, eller kan man faktiskt köra fram och tillbaka på en flygraka? |
|
Paap Reeder |
... du bör köra på 2:an ty motorbromsfasen bör vara dryga 10 sek vilket man inte hinner på 1:an. Man måste panta kk ett tag. Roligt att det fungerade. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.