AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
991

Kylare läcker vänster sida, vad göra?

kn
6
knight_rider
328i Coupé -95
Hej alla!

Är ny bilägare och dessutom ny här på forumet. Tacksam för lite hjälp...

Jag äger en BMW 328i -95 Coupé. Har sedan en tid tillbaka fått meddelandet "Check coolant level" i checkkontrollen, i omgångar. Nivån har sett ok ut och bilen har stått oanvänd vissa dagar och jag har inte sett att det läckt någon kylarvätska. Har trott att givaren är kass så har inte tänkt så mycket över det. Men ganska nyligen var expansionskärlet tomt. Så jag har fyllt på och försökt lokalisera ev. läckor. Lade lite papperstidningar under kylarn idag på morgonen när jag parkerade bilen. När jag kom tillbaka 8 timmar senare kunde jag konstatera att det läcker från vänstra sidan om kylaren sett ståendes framför grillen/huven (allså inte från expansionskärlet). Det rör sig om ca 0,5-1 dl kanske.

Min teori är att det läcker nånstans när kylarvätska ska rinna tillbaka in i kärlet från motorn. Har heller inte sett nån vidare vit rök komma från avgasröret, så tror inte det är fel på nån packning el. spricka i motorblocket... Men vet i och för sig inte hur mycket rök och vilken densitet den ska ha för att kunna avgöra det.

Är det nån som kanske vet vad det kan röra sig om och hur man bäst fixar det? Det är min första bil så kan inte alls mycket om bilar, men är rätt händig och villig att lära mig :)

Tack på förhand.

/Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.