AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
979

Erfarenheter av TIS och ETK

Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Beställde (med små förhoppningar) "den kompletta servicedokumentationen" från ebay. Visade sig vara 3 cd skivor med MYCKET omfattande dokumentation för samtliga modeller 1982-2004. Dessutom sprängskisser som realOEM, fast bättre med större skalbarhet.

Den intressantaste delen var dock serviceprotokoll och feldiagnostik biten.

Någon som har erfarenhet av detta system? Heter alltså ETK, BMW electronic part catalog och TIS; BMW technical information system. Vad jag kan se så ser det ut exact som på servicekillens dator på BMW.
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
jo kan tala att jag har en del med tis och etk att göra =)
vad vare för fråga om du nu hade någon?

// mvh Stefan
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Verkar som att programet också vill koppla upp sig mot databas för uppdatering. Jag gissar att det är vads verkstäder gör?

Vet du om det är samma som RealOEM?
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
programmet vill koppla upp sig mot databas precis för att du ska även kunna komma åt och se reservdels lager osv har jag för mig är inte riktigt säker men nästan uppdateringar brukar ju oftast ske via skiva dock håller dom på att ändra så kan ju ha blivit internet updateringar nu.
sen vet jag ej om det är samma som real oem nu är jag som sagt inte hundra procent men nästan iaf =) för i etk kan du ju se reservdelar och sprängskisser osv tis är ju mer hur du ska göra hjälp om jag inte minns helt fel =) ?

// mvh Stefan
ETK och TIS är precis som nämnts Elektronisk reservdelskatalog resp Teknisk informationsservice, och avsedda för serciceverkstäder med uppkoppling till BMW centralt för att fungera fullt ut osv. Sök på dessa under Sök inlägg ovan så blir det lite att läsa...), det är ganska kända produkter inom AP.
De ersätter inte helt ut gedigna pappersmanualer som Bentleys eller Haynes eller en del tyska BMW handböcker, båda har sina fördelar. Alla biltillverkare har motsvarande programvaror, t.ex VAG, MB osv. Volvo har sin Vadis, SAAB har EPC osv

FP
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
fan se då var man inte helt ute och cyklade ändå =)
folke kan allt han ..

// mvh Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.