AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
852

Problem med Bensin och temp mätare

Jo
7
JohanssoN85
325iM E30 -89
har en e30 325 -89

bensinmätaren visar ibland fulltank då jag inte har det, slår jag då lite lätt på panelen över mätaren så hoppar den tillbaka till vad jag förmodar e rätt läge

temp mätaren går upp till ca 1\4 del och vad jag har hört ska den stå på 2\4 av mätaren, man ser ju att den mätaren e skum för den hoppar upp och ner osv under körning

hur löser jag det? kan det bara vara glapp kontakt lr nå? det e mkt irriterande iaf
Kanske glapp i kontakterna, låter som det iaf.
Frmodligen SI batterierna som behöver bytas. Sitter bakom mätarhuset. Använd sök-funktionen o sök på SI.
Jo
7
JohanssoN85
325iM E30 -89
hmm ja glapp i kontakterna låter mer troligt tycker jag iaf.. skulle de vara dåliga SI batterier borde väl inte tex bensinmätaren funka om jag slår till den.... och vad jag läste mig till så borde även andra grejer som tex varvmätare osv spöka om dessa batterier e slut... måste fan vara glapp kontakt

tar en till fråga när jag ändå e på G

vad blir det för symtom när silent blocken e slut, har frågat det förut men fick inge svar...
SI-batterierna har som enda uppgift att hålla klockan till serviceindikatorn igång om bilens startbatteri går ner eller kopplas bort, de är fastlödade på kortet. Däremot kan de börja läcka och det händer att kopparbanor på kortet oxiderar så kraftigt att en mängd andra funktioner till slut påverkas. Man får plocka ner och öppna upp samt rengöra kort osv och se över lödningar osv. Inte sällan är kopparbanor helt bortfrätta och man får skarva och laga.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.