AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.603

Hjälp med att köpa : BMW 523i Touring -00

Hej,

Har hittat en BMW 523i Touring -00 som gått strax över 9000 mil.
Kan tyvärr inte så mycket om detta märke eller modell. Men jag tycker att den verkar vara riktigt fin. Vad jag är ute efter är en kombi i den storleken och har fastnat för denna modell.

Jag behöver lite hjälp med vad jag ska tänka på om jag ska köpa denna bil. Service intervall? Blir det en dyr service snart?
Såg att mittkonsollen i bak (där luft och mugghållare finns) är lite trasig. Mugghållarna satt inte fast. Vad kostar det att byta en sådan?

Driftmässigt, är motorn slitstark etc?

Väldigt tacksam för all hjälp!

MVH /Niclas
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Min far har en som närmar sig 25 000 mil och den har fungerat väldigt bra inte ens vattenpumpsbyte/termostat är bytt.
Första tanken är att kolla upp servicehistorik och få ett utdrag om garanti jobb på Bmw som är gjorda dem första åren.
Det borde komma en stor service (insp II) snart runt 10 k mil pruta på priset om det inte är gjort.
Det finns även en begagnat guide till vänster här på autopower sök där om mer fel och brister!
Välkommen till Autopower!

Mpower
På de milen skall ingenting fela.
Bmw har en otrolig kvalite på sina bilar och allt håller länge även under hårda förhållanden.
Frågan är bara om bilen verkligen bara har gått 9000 mil?
Kvaliten är så hög att de är populära att mätarskruva.
Du lär inte märka någon skillnad på 10.000 eller 20.000mil.

Är bilen import är chansen än mindre för att mätartalet stämmer.
Min bil har snart gått 25.000 mil och den första rep. var vid 22.000 mil.
servar du hos en Bmw verkstad som inte är aktorierad torde dyraste service ligga runt 3500-4000kr.

Stämmer inte milen betalar du för mycket för bilen och bilägandet blir onödigt dyrt.
Servicepriser och reservdelar är oftast billigare till Bmw än till många andra märken...däribland Volvo.
Lycka till

Be din far att byta vattenpump betan...Den kan gå sönder ögonblickligen och ett haveri kan kosta en motorrenovering.Betalde själv 4000 kr för Pump,Termostat och rem ( inkl. arbete ) hos Förenade bil i Malmö...billigt med andra ord.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Läst begagnatguiden för E39?
Den hittar du i menyn till vänster.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
phaser: Jag påminer han då och då men han visar väldigt lite kärlek för den arbetshästen som den kallas....men lite ångest brukar han få det är ju inte kul att bli stående längs med vägen!

Mpower
Hej,

tack för svaren.
Hade missat Begagnatguiden till vänster helt.. :D Ska lusläsa den alldeles strax.

Ang. milen så håller jag med att de verkar få. Men har kollat med försäljaren och bilen är svensksåld. (Även kollat reg.uppgifter). Kollade ratt, växelspak, gaspedal då jag kollade bilen och de såg inte alls slitna ut, vilket borde stämma för en 9000 mil.

Dock är mugghållarna ibak trasiga, samt en liten liten bula i kjolen underdörren mot framhjulet. Annars såg jag inget speciellt att klanka ner på.

Motorrummet var (nästan) skinande rent. Är det något att oroa sig för? Något speciellt att kolla i motorrummet (ingen mekaniker så hittar bara någorlunda där)?

Tack på förhand och igen för svaren!
Ahh, kom på en till liten fråga. Vad anser ni att en sådan bil skall/bör kosta? Det är hos en bilförsäljare som bilen finns
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
De bilarna jag var och tittade på hos bilahandlarna när jag skulle köpa min var rena skämten. En startade inte och en hade yxhugg i dörren " Ja men det är ju en begagnad bil" jojo....

Nä på den privata sidan tycker jag de sköts bättre och priserna är lägre.

Inga problem under huven. Kamkejda tackar ,tackar ingen gummisnodd som ska bytas i tid och o tid för horribla pengar. 6,5 liter olja och ett nytt oljefilter enligt servicen så går den här i från till evigheten. Pump och termostat bör bytas för att vara på den säkra sidan. Inga läckage att tala om, servoljeburkarna kan "svettas" lite. Kolla servon efter oljud vi bytte på polarns efter 18.000 mil.

Luftfilter och kupefilter byter en 4 åring. Stift byter man själv ,platina rullar 10.000 mil. Kolla knek i bakvagnen skrammel från stabilisatorstagen till krängningshämmarna i olika "potthål" i vägen. Främre stötar kan säga upp sig.
Bromsar är alltid bra att ha på en tung bil. Å så rosten, den härjar lite från bil till bil bakluckan på touringen framför allt. Kärvar bakre torkare tråkig att ta i sär för nybörjare.

Bakre lampor slocknar då och då byts parvis till helst Osram.

Kör in den på ett test har du svart på vitt.

Tjoflöjt!

yh
23
yhxan
330iA Touring -06
Audi A31,6 -11
Det är en härlig bil men jag har bytt rätt mycket under de två år som jag har haft min 523 (10000 mil då nu 13000) ..bytt batteri, båda luftbälgarna, bromsar runt om, kondensator kylare, ABS givarna runt om, två PDC:er. Ett hjullager bak, nu senast såg jag att det var lite rosttendenser på bakluckan också. dessutom stor service i för sig självklart att göra men ändå runt 6000 kr. Inte nödvändigt men kul är nya 18 tummare runt om gör grym skíllnad. En lackbehandling är inte heller fel att ha med i beräkningen.
Bilvärdering Ny värdering
Steg 3 av 3

Värderingsutlåtande
Bilpriser.se har värderat följande objekt enligt nedan, baserat på de uppgifter och den registreringsinformation som erhållits samt att fordonet är i fullgott skick.
Köppris 126 500 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.
Privatpris 106 000-116 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson.

Vald bil
Fabrikat BMW
Modell 523i Touring, E39 (170hk)
Årsmodell 2000
Mil 9000
1:a dat. i trafik 2000-01-01

Standardtillval
Direktimporterad Nej
Vinterdäck i OK skick Ja
Servicebok&serv. enl. plan Ja
Taxi/Budbil/Lb-reg Nej
Vit/Beige/Brun Nej
Metallic Ja
Hund/Djur/Rökt Nej
Småstad/Landsort Nej

Modelltillval
Komf.pkt saknas Nej
M-Sport pkt Nej
Steptronic Automat Nej
Helläder Nej

Vet inte hur bilen är utr. men valde utan skinn.
Tycker att priset verkar högt men runt 100.000kr kanske är mer rimligt.

Hej,

ja nu har jag varit hos handlaren och det blev BMW 523i Touring -00 ca. 9100 mil. Imorgon skall jag hämta bilen, känns riktigt skönt. Det var problem med klimatanläggningen ochmittkonsollen i bak mellan framsätena (trasiga mugghållare), men det skall åtgärdas. (Klimatanläggningen funkade förrutom att fläkten levde sitt egna liv. Gick inte att reglera flödet på luften) klimatanläggningen skall åxå fixas.

Så nu börjar ett liv med BMW, känns som tidigare sagt riktigt bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.