|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej på er! Sitter här med en nyköpt Audi A6 Avant -99 på uppfarten. Jag hittade ingen BMW till vettiga pengar, så det fick bli en "utböling" istället, och jag var lite sugen på att prova en Audi. Nu har jag läst mycket på forumet om att Audi A6 ska ha så bra kvalitet, bättre än E39 låter det i vissa fall. E39 har vissa typfel, som är ganska dyra att laga, och beskylls ibland för att vara en "strulbil". Så nu sitter man här med en A6 som har höjts till skyarna för sin oöverträffade kvalitetstkänsla. Nog är känslan i (de flesta) reglage och knappar bra, men den faktiska kvaliteten är USEL. Den har gått 18000 uppkollade mil, och har en hel lista med dyra fel. Bla glappar kombiinstrumentet, styrservot uppför sig lustigt, den klonkar i framvagnen, navit flimrar till ibland osv. När jag sedan börjar kolla runt på lite internetforum så ser jag att det här är standardfel på Audi A6! Den verkar om något vara mycket värre än E39:orna! Det är för mig helt klart att elektronikhysterin i moderna europeiska bilar gör att de strular något fruktansvärt. Kanske inte de första åren, men när de börjar bli 5-10 år gamla kommer svindyra standardfel som ett brev på posten. LCD-displayer som pajar, pixelfel i digitalinstrument, givare både här och där som pajar, styrboxar som smälter ihop, motstånd som lägger av osv. För inte är de MEKANISKA felen de fel som skrämmer mig från att köpa en begagnad BMW, utan det är de elektroniska. Sedan har vi fenomenet USA-bilar. Jag har ägt ett par de senaste åren, både som firmabil och privat. Bla en Mustang -05 (nya) och en äldre Cheva S10. Kvalitetskänslan i dessa är minst sagt usel, plasten är vidrig att ta på och ser gratis ut, knapparna är sladdrigare än chokladpudding, dörrarna klonkar och vibrerar, de är bullriga och sladdriga på vägen (inte mustangen...). Kort sagt, total brist på kvalitetskänsla. Men DE HÅLLER! Så min enkla fundering är: Vilket är egentligen bäst; en bil med USEL kvalitetskänsla som inte går sönder, eller en bil med SUPERB kvalitetskänsla som går sönder hela tiden? Mitt svar är en bil med superb kvalitetskänsla så länge fabriksgaranti finns, därefter lutar jag tyvärr åt det sistnämnda.... Mvh Johan |
Sorry, det blev fel, sista meningen ska det stå "lutar åt det förstnämnda" dvs usel känsla men bilen funkar. mvh Johan |
|
De första årsmodellerna håller alltid ganska dassig kvalitet, det är ingen nyhet. A6 98-99 är dessvärre inget undantag. Har haft två stycken A6 själv (-00 och -04) och dessa hade inga elektronikfel överhuvudtaget. En annan bekant körde A6 -00 för ett tag sedan, inga fel där heller. Dock så körde en annan bekant A6 Tdi -98 ett tag och han hade en hel del fel med elhissar och lås bland annat. Du har köpt fel årsmodell när det gäller A6 tyvärr. När det gäller ditt allmänna resonemang kring upplevd kvalitet kontra faktiskt kvalitet så ser jag inte att det ena måste utesluta det andra. För egen del skulle jag hellre åka i en bil med skön kvalitetskänsla och imellanåt behöva fixa något med den istället för att åka runt i en bil som känns som en maraccas. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
Andreas, tyvärr stämmer det inte att -00 är problemfri. Möjligtvis för dig, men inte alla. FIS-displayen är trasig på en större andel av bilarna utrustad med den utrustningsdetaljen. Dock funkar resten av kombiinstrumentet bättre på -00. De andra större felen är dock jämt fördelade över årsmodellerna. Dessutom så kom väl "nya" A6 som sen 96:a? Eller allra senast som tidig -97:a? Min är uttagen 8/99, dvs en mycket sen -99:a. På dessa 3 år borde väl barnsjukdomarna ha sorterats bort? Det är ju för sjutton nästan halva modellivscykeln? Troligtvis var bilarna så pass nya när du hade dem att de var strulfria därför, men jag vet inte hur nyligen du hade dem. En -04:a har ju knappast hunnit börja strula ännu, den är bara runt 3 år gammal. Mitt resonemang gällde 5-10 år gamla bilar. mvh Johan |
|
Mitt svar på din enkla fundering är följande: I de flesta fall är kvalitetskänsla mycket viktigare än att den håller, såvida inte hållbarheten är alltför usel. Ingen bil jag ägt har haft så usel hållbarhet, inte heller har någon i min bekantskapskrets har haft så stora tillförlitlighetsproblem, med ett undantag. Detta undantag var en bekant som hade en Audi A6 Avant (minns inte årsmodell, men det bör ha varit en -99 eller en -00). Han drabbades av havererande luftkonditionering, rost, krånglande bromsar och en uppsjö andra problem som gjorde att han inte ville ha en Audi nästa gång. Det skall dock sägas att han dessförinnan hade en Audi A3 1,8T som gick som en klocka. |
|
|
Förnuftet säger mig att en japsare som Lexus/Toyota/Subaru/Honda (+ möjligen Mazda) är rätt val, men preferensen visas genom bilvalet dvs BMW. Mycket irrationellt beslut av en person som i övrigt försöker göra rationella val. Mvh Mikael |
|
|
A6 kom 1997 som 1998 års modell. Med årsmodell 2000 ändrades bland annat instrumenteringen (vit belysning i mätartavlorna) och 2001 kom en facelift med bland annat bättre ljudisolering, lite andra motorer och annan grill plus bakljus (klarglas). Den årsmodell 2000 jag hade var helt problemfri, det enda som byttes på 10.000 mil var bromsbelägg. "FIS-displayen är trasig på en större andel av bilarna utrustad med den utrustningsdetaljen" Den tror jag riktigt inte på. Har åkt/kört/hyrt alldeles för många A6 för att jag ska tro på att det skulle vara ett standardproblem. Ingen har nämligen haft det som jag kört med. Men det förekommer alldeles säkert, Nordicaudi har säkerligen en komplett lista över vilka fel man ska se upp med på vilka årsmodeller. De andra felen du nämner "glappar kombiinstrumentet, styrservot uppför sig lustigt, den klonkar i framvagnen" är inte heller något jag upplevt och att de skulle vara standardfel jämt fördelade under årsmodellerna ställer jag mig lite frågande till. Glappande länkarmar försvann med faceliften 2001. Jag kanske skjuter lite vid sidan av målet i och med att de flesta jag har haft/åkt/kört varit lite nyare vid körtillfället, men långt ifrån alla var helt nya. Den äldsta var 6 år men den var fullt frisk i alla fall. Oftast så förbättras ju den faktiska kvaliteten på bilen med åren men kvalietskänslan handlar ju om med vilka material bilen byggdes. Jag vet inte riktigt om jag får fram det jag vill säga egentligen nu men riktig kvalitet kommer oftare lite senare i en modellcykel. Kvalitetskänslan kan man ju oftast inte ändra (eftersom den konstrueras in). Tja jag vet inte om det gick fram egentligen det senaste. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Vill man åka problemfritt och med skaplig kvailtetskänsla så är det nog bara Lexus som gäller. De har på senaste tiden spottat ut bilar med kvalitetskänsla som inte är långt efter BMW och Audi. Vad sägs om GS 450h, en V6 på 296 hk/368 Nm samt en elmotor på 200 hk/275 Nm! 0-100 km/h på under sex sekunder och förbrukning blandad körning 0,79l/mil! Man ska sikta på att vara bra! |
|
Lövet, bara att säga grattis till dig som har haft/åkt/hyrt A6:or som alla har varit helt felfria. Tror tyvärr inte dina bilar har varit representativa med tanke på hur mycket diskussioner det finns på nätet. Jag skulle säkert kunna backa upp mitt påstående genom att leta upp AMS begagnattest eller bilprovningens statistik, men jag orkar ärligt talat inte. Kolla gärna Nordic Audi och tyska sajter för mer info om FIS-problemet. FIS är såvitt jag vet inte standardmonterat i A6:orna, utan extrautrustning. pixelfehler har också en fix för just FIS, liksom de har för BMW's pixelfel i displayen, vilket tyder på att många har detta fel. Dock har inte min just det felet, utan det är mätarna som glappar. Tyvärr ett vanligt fel som kräver utbyte av hela kombiinstrumentet á 7500 kr, eller att man vänder sig till en reparationsfirma. Det låter mer och mer som att japanerna vet vad verklig kvalitet innebär. De är smäckiga, men inte lika smäckiga som jänkebilar, och bilarna verkar hålla. Tyvärr är de så könlösa, jänkarna har ju i alla fall utseendet med sig. Det som stör mig mest med de europeiska biltillverkarna är att de inte verkar lära sig något! Jag menar, pixelfel hade väl BMW redan på gamla 7-serien, som snart är 15 år gammal? Och E39 hade samma fel även på 2004-orna, dvs felet hade varit känt i 10 (eller åtminstone 5-6) år då. Mvh Johan |
|
Citat: "Det som stör mig mest med de europeiska biltillverkarna är att de inte verkar lära sig något! Jag menar, pixelfel hade väl BMW redan på gamla 7-serien, som snart är 15 år gammal? Och E39 hade samma fel även på 2004-orna, dvs felet hade varit känt i 10 (eller åtminstone 5-6) år då." Ja, och E36 hade frekventa problem med spindelleder, något som E46 fick ärva (och dessutom med en lösning som var dyrare att reparera). Hoppas att jag slipper det problemet på min E90, för på alla de fyra E36 och E46 jag haft har spindelled fått bytas. Man tycker ju att BMW borde ha fixat detta redan till E46, men incke då. Men jag lever hellre med sådant än en interiör som ser tafflig ut, för den sortens brister retar jag mig på varje dag jag kör bilen. |
|
|
Johan: Du behöver naturligtvis inte leta upp en massa test om du inte orkar det. Jag har varit här tillräckligt länge för att veta att du inte pratar en massa strunt. Då du däremot presenterar en helt annan bild av en bil jag själv har haft (och varit oerhört nöjd med) så reagerar jag helt enkelt lite på det. FIS (Fahrer Information System = färddator) delar display med yttertemperaturmätaren och trippmätaren men är utöver det lite större. Detta innebär att alla Audi har den displayen, dock så är skärmen för de med FIS högre. Med tanke på att alla Audi A6 har den displayen så borde alltså felet vara väldigt förekommande enligt dig. När jag då söker på Nordicaudi får jag upp ungefär 3 trådar (varierar per sökord). Detta är då sveriges största Audiforum. Samma sökningar på Autopower ger ungefär 40 trådar. Indikativt så ger samma sökning på Saabturboclub 30 träffar. På Saab och BMW är pixelfel vanligt förekommande men att det skulle vara en stor sak på Audi är jag inte riktigt med på. När jag googlar på pixelfel och Audi så kommer det bara reklam för mätarskruvare. Inte så trevligt... //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Vet att det knappast tillför "statistiken" något... men jag har sedan 20 månader en A6:a -98:a som hade 11 000 mil på mätaren vid affären, och nu efter närmare 4000 mil så har den förutom service endast fått EN glödlampa till halvljuset utbytt. Allt funkar, och allt sitter där det skall. Inget är löst, och inte vibrerar eller liknande. Även min nästa bil blir helt klart en A6:a. |
|
|
Vill bara i all enkelhet flika in att jag hade ett par besvärande elfel på min A6:a årsmodell 2000. En fredag så slutade ena elhissen fram gå upp. Panik! Ett annat elfel var centrallåsen som slutade fungera. När jag åkte till Arver för att åtgärda felen så var reaktionen båda gångerna. "Ja, det har varit en hel del problem med detta." Inget vetenskapligt, men jag tänkte bara flika in lite erfarenheter. |
|
Då var jag ju bara tvungen att leta reda på begagnattestet på AMS hemsida, och där stod det som svagheter: Missljud i framvagnen (länkarmar), elektronikfel (FIS speciellt utpekat), onormal oljeförbrukning (främst 2,4 V6) mm. Att Nordic Audi inte har mer inlägg beror nog främst på att det är riktigt dålig fart där. Om du sökte rätt borde en av de tre trådar du fick upp vara min tråd, som det har varit pinsamt liten respons på. Hade jag ställt samma frågor här om en BMW så hade jag lätt fått 30 svar och troligtvis ett par direktmail också. Vi är rätt bortskämda här.... Mvh Johan |
|
Apropå pixelfel så har jag vid två tillfällen utnyttjat en tysk kontakt som har hjälpt mig att åtgärda denna för BMW så klassiska smitta. Han har en firma och har under flera år arbetat med detta, bl.a. åt flera auktoriserade verkstäder. I våra diskussioner har framkommit att han inte bara jobbar med BMW utan också med Mercedes, Saab och Opel. De har som jag förstår det minst lika stora problem som BMW. Nu arbetar han visserligen inte med Audi, men precis som Johan är inne på så är vi ganska så bortskämda här. Minsta lilla fel diskuteras om och om igen här på forumet, in i minsta detalj. Det är många som gillar BMW och det finns ett engagemang som saknas för många andra bilmärken. Inte ens Saab (som trots allt är ett svenskt märke i Sverige) har samma snurr på sitt forum. Det säger en del om intresset. När vi ändå jämför Audi och BMW så kan jag bygga på med lite mer underlag. Sedan en tid tillbaka åker jag även en A3:a som rullar till och från jobbet (årsmodell 2007). Mätaren står just nu på ca. 2600 mil. Nyligen köpte vi en 120d-06 som i skrivande stund har rullat ca. 120 mil. När jag jämför de båda bilarna så tycker jag inte att kvaliteten talar för Audi. Jag har förstås slukat allt som står skrivet i AMS och TV m.m. och tidningarna skriver ofta om Audis fantastiska "upplevda" kvalitet och att BMW:s 1-serie inte håller riktigt samma klass osv. Men hittills så är ettan bara en positiv överraskning. Jag hör inga konstiga knarranden och kvaliteten på alla installationer och plastbitar håller hög klass. Det blir förstås till att utvärdera ytterligare över tiden, men förvånad är jag allt efter det som skrivits om BMW kontra Audi. |
|
|
Precis som Mixtus skriver: Det här med s.k.pixelfel förekommer i allehanda bilar, och på andra ställen där man har denna typ av display (LCD, både passiva, bakgryndsbelysta och genomlysta som hos BMW). Ingen som minns Nokias massiva problem för några år sedan? Varför byter man då inte till t.ex VF-displayer som hos många japs och jänkare? Tja, alla gillar väl inte blågröna siffror, den högre strömförbrukningen och att de fadar ut med åren. Det finns bara ett fåtal tillverkare av bilelektronik, varav VDO är stor vad gäller instrumentdelarna i tyska bilar. Det är således samma "problem" i många bilar, och det gäller även annat elektroniskt, Bosch och Hella, Siemens, valeo osv dominerar stort och levererar till "alla". Jämmer och elände, varför måste vi ha det så här med alla problem? Man glömmer lätt fördelarna och hur det var förr. Det var INTE bättre förr innan elektroniken gjorde inträde på bred front. Att bara önska sig mera mekanik och mindre elektronik skulle innebära att vi inte kan uppfylla miljökraven, få ut höga effekter och ändå låg förbrukning osv. Ta en jänkare med 300+ hk V8 från 60-80 talet och jämför med en BMW V8 på samma effekt från t.ex 2005. Att förbrukningen är under hälften, utsläppen en bråkdel, körbarheten mycket bättre osv är till stor del elektronikens förtjänst. Bara att välja, hur vill vi ha det? Det har sagts förr, man bör inte dra för stora slutsatser av fel och brister genom att läsa på märkes eller entusiastforum. man kan lätt få en skev bild av att det bara är fel på bilarna. Så är det ju inte, men som alltid, man skriver och frågar och diskuterar ut och in, fram och tillbaka om sina "problem", men aldrig om när allt fungerar. FP |
|
|
Jag håller verkligen inte med om att det var bättre förr. De fel som bilar av idag drabbas av tenderar att vara av en typ som sällan hindrar föraren från att nå till sin destination. För mig som växt upp med sjuttio- och åttitalsbilar framstår dagens bilar som klart mer tillförlitliga när det gäller de vitala funktionerna. Dessutom tror jag att ägarna blivit mer kräsna. |
|
jag trånar inte heller efter gamla tider, absolut inte. Jag vill inte tillbaks till förgasarspottande och svartmoln, lukta bara på en kallstartad 240. dagens bilar är helt underbara, tänk om man hade fått köra en E61 (UTAN RFT) på 80-talet, då hade man trott att man åkte på moln.... Men numera är driftsäkerhet så självklart, och min fundering med mitt inlägg är om det är rimligt att man som köpare av 5-10 år gamla bilar ska få problem med elektroniken som kostar tiotusingar att laga? Och vad är i så fall bäst, ett superflashigt yttre med fel som fabrikanterna vetat om i tio år utan att åtgärda eller ett "trist" yttre med beprövad teknik som verkligen funkar år ut och år in? Jag vill ju helst ha en kombination, självklart.... Mvh johan |
|
Priserna på vissa reservdelar, varför det är dyrare t.ex här hemma än i annat EU-land, prisnivån på arbete och vad som kan ligga bakom denna osv kan man säkert diskutera, men det får nog bli en ny tråd. Tyvärr är det inte sällan man ser att en bilmekaniker ryggar för allt som heter "elektronik". Förhoppningsvis är det en generationsfråga, vi är inne i ett teknikskifte osv. Jag kan hålla med om att det är dåligt av tillverkaren av instrumentet osv att inte lyckas förbättra konstruktionen i de fall där det är ekonomiskt förvarbart osv. FP |
|
|
Jag skiter då i upplevd kvalitet och som några påpekat är ju elektroniken i princip samma i alla bilar åtminstone vad gäller vitala delar som ABS och motorstyrning, den bekymrar jag mig aldrig över oavsett märke, givare kan så klart paja men det brukar varken vara dyrt eller besvärligt att fixa. VAG-bilarna tycks ju snarast ha kass mekanik med idiotisk design såsom hela bärarmar som måste bytas för att en spindelled är slut. Har själv aldrig haft nån men "en polare"(klassiker) har alltid haft sådana och varje år är det nånting som havererat och kostar typ 10000 att repa, nu senast en skuren turbo och ifjol bärarmarna fram. Jag kör faktiskt Citroen Xantia som bruksbil och har haft den i 7 år och än har inget gått sönder på mina 12000 mil, jag har väl nästan slutat med service också sen några år eftersom den i princip saknar värde så billigt ägande blir det. Däremot är ju inte kvalitetskänslan i topp(eller ens nära) men den verkliga är det, i alla fall på mitt ex. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.