AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.801

Byta olja i bakaxel och växellådan E39

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Hur ofta bör man byta olja i bakaxeln / lådan (manuell) på en E39?

Hur går man till väga, hur mycket olja går åt och vilken kvalitet ska man ha?

Tacksam för tips..Daniel
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
bakaxeln 1,2liter.du har 2 pluggar på slutväxeln.en påfyllning o en tömning.växelådsolja tror jag man bara kan köpa på bmw.lite special olja det där.det ska vara märkt med grön eller orange plåt bleck vilken olja det ska vara,vad jag kan minnas...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är ju livstidsolja i både växelåda och bakaxeln, men att byta är aldrig fel dessutom så äts aluminiumpackningen ofta upp av vägsaltet.
Castrol Transmax Z i växellådan (manuell) och castrol Saf XO i bakaxeln.

///MVH Hasso
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Var och läste i en rekommendationstabell på en biltillbehörsfirma och där stod det att min 523i-97 skulle ha Castrol SMX-S i växellådan(manuell) och inte Transmaxen och som sagt Castrol XO(utan diffbroms) eller Castrol XJ(med eller utan diffbroms) i bakaxeln...

Så jag köpte då 2liter Castrol SMX-S till min manuella växellåda och 2liter Castrol XJ till bakaxeln..
Skall byta inom en snar framtid..

Mvh Janne.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Transmax Z oljan ger en lite mer lättväxlad låda än SMX-S , speciellt på vintern vid kyla , tror jag blev rekommenderad den eller motsvarande helsynt atf olja av annat märke när jag bytte på min förut.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,misstänkte väl något sådant...

Men min låda kanske är kanske av annan "sort" än senare E39 så jag tänkte väl att SMX-S torde väl fungera också..

Vet inte...men det liksom "kändes fel" att pyttsa i ATF olja i manuella lådan...Men jag vet ju att många kör med ATF i manuella lådor och det fungerar ju bra..
Blev ju lite osäker där jag stod i affären och stod i valet o kvalet ang just detta...
Tabellen(Castrols tabell) rekommenderade som sagt SMX-S oljan så det blev den isf Hassos råd om Transmaxen,får väl se om det blir bra :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jaha...man ska lyda Hasso :)

Öppnade kåpan under och naturligtvis stod det där på växellådan(en liten lapp uppe på sidan) att det skulle vara ATF olja i lådan...Blev ju till att fixa Transmax Z istället ;)

Tja,man kan tydligen inte lita på vad som står i Castrols rekommendationstabeller m.a.o. :/

Jaja...nu är oljan bytt iaf :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja...blir ju lite osäker nu :/

Står ju ingenstans att det är en ATF olja denna Transmax Z ser jag nu på flaskan(den var heller inte röd som ATF oljor brukar vara ,utan gyllenbrun!),men det finns ju ett litet märke längst ner på flaskan som ser ut som en automatlådas växelväljare... vilket förvillade mig en smula...

Gjorde jag fel i alla fall?

Oljan heter iofs Automatic Transmax Z,men någon ATF olja verkar det ju inte vara..

Vilken djungel...oljan som byttes ut i lådan var nästan grå,eller gråsvart..

Mvh Janne.
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...En ATF är det då...skönt ;)

Tack för inputen...tyckte oljan var gyllenbrun, men den är tydligen grön enligt produktbladet(har en smula defekt färgseende dessutom :))

Läste lite gamla inlägg och fann lite information där också.. faktiskt ;)

Mvh Janne.
Ta
29
Tatar
523i-00
Betyder det att Castrol Transmax Z är ATF olja som Hasso rekomenderar till växellådan(manuell)??

MvH Tatar

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,det är en ATF olja(iaf godkänd som en sådan och det stod i klartext på delorians länk att det var en ATF,dock har den fler användningsområden också)
Nu fungerar inte den länken på min dator längre...konstigt nog?! :/

Men OM du ska ha en ATF olja i din låda så är den godkänd vad jag kan utläsa hur som helst..

Men jag tycker nog att du ska plocka bort plastskyddet under och läsa vad som står på lappen på höger sida lådan ganska högt upp,där står vad du ska ha för olja..

Misstänker att du har en s.k. lifetimeoil i din låda(som också Hasso skriver),då står mest troligt någonting annat på lappen än ATF-oil,men enligt Hasso så ska det ju gå med Transmax Z då också..årsmodell -99 har ju han svarat på går med Transmax Z så då torde väl det gå bra med den till din -00 också..

Jag tryckte iaf i Automatic Transmax Z i min manuella låda( 523i-97 )som sagt...Verkar fungera bra hitintills iaf :)

Mvh Janne.
Ta
29
Tatar
523i-00
Ringde till bmw göteborg och frågade efter den oljan som Hasso rekomenderar Castrol Transmax Z i växellådan (manuell) men de känner inte till den oljan och jag skulle läsa vad det står på lappen på lådan som Janne säger för att hon inte kunde svara på vilken olja skulle jag ha i min bil.
Vart kan man köpa då Castrol Transmax Z oljan.

MvH Tatar

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vill du pytsa i Castrol Transmax Z så finns den i de flesta seriösa biltillbehörsbutiker...bl.a. Mekonomen..

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den rekomendationstabell som jag har från Castrol i pappersformat är väl från 2002 är det Transmax Z som gäller för alla manuella nyare/E38/E39 mfl BMW
Det är en ATF olja men det har liksom inger betydelse, Atf olja slog man även i Volvos manuella lådor på 70talet och BMW rekomender ATF olja även i TIS för kallare klimat.

///MVH Hasso
Länk
Ta
29
Tatar
523i-00
Kikade i Casrtols hemsida och det står tidligt för 5 serie E39 att de rekomenderar castrol SMX-S 75W-85 manuell låda.
Skulle jag fylla på den oljan som Castrol rekomenderar eller Transmax Z.
Vad skulle ni göra.Pratade även med Mekonomen och Autoexperten och de också rekomenderar samma olja som Castrol.

MvH Tatar

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tatar>>>Jag började ju också så när jag skulle göra bytet,dvs köpte Castrol SMX-S....skruvade ner plastskyddet under lådan och kollade sedan vad som stod på lappen vid lådan....Det stod där som jag berättat tidigare i tråden>>ATF-Oil!
Vilket gjorde att jag då bytte bort SMX-S oljan mot Transmax Z oljan istället...

Mvh Janne.
Ta
29
Tatar
523i-00
Vad betyder "Z",det står för manuell eller automat låda eller det står för något annat????

MvH Tatar

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När jag böt min olja för 3 år sedan, fanns inte SMX-S rekomenderad till någon BMW i Castrols tabell. Trots att oljan fanns specad i produktbladen.

Men SMX-S är en helsyntetisk växellådsolja, så den fungerar lika bra som Transmax Z. Dvs spelar ingen roll vad du väljer SMX-S eller Transmax Z

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
castrol eller inte det är visken som är viktig samt om du har lameldiff eller ej

e23power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.