AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.546

Problem med urladdat batteri

s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Hej

Har kollat upp att relämodulen under baksätet drar 130mA och att säkring 20 drar 75mA. Tar jag bort modulen och säkringen så ligger "viloströmmen" på 25mA vilket jag anser mycket bra. När allt är ikopplat ligger "viloströmmen" på 230mA och det är väl lite för mycket?
Nån som har idéer vad som kan göras?

MVH SF
Paap Reeder
Hej S!

Detta skrev jag när jag pulade med detta:
.......................................................................
"Förbannat bra Johan S" ... du är min megaidol!

Sleep-mode är dagens grej!

Kollade idag:
- först tar den som sagt 220 mA i 22 sek sedan går den ner på 30 mA som är vad OBC´n tar vad jag förstår.
Lyfter man på ett dörrhandtag eller öppnar en dörr går den åter upp på 220 mA för att sdedan lägga sig i sleep-mode igen.

- med larmet på tar den 110 mA kontinuerligt. Med larmet på "kostar" det ca 1Ah per natt ur batteriet.

Det innebär också att den säkring jag surrade om ovan är till enheter som styr bl a sleep-mode.
--------------------------------------------------
... sök på megaidol så får du fram hela tråden.

MVH /// Paap R

s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Hej

Håller som bäst på att ladda batteriet när jag hör ett tickande ljud från relädosan. Det är inte värmeventilerna för de har jag kopplat via ett annat relä, utan tickandet kommer närmare bestämt på sidan av relädosan, alltså in under "akvariet" som man säger på saabspråk. Torkarmotorn och det sitter där. Efter att ha ryckt ett antal säkringar slutade tickandet vid nr 20.
Har läst vad säkring 20 strömförsörjer men kan ändå inte förstå var ljudet kommer ifrån. Förresten slutade det att ticka när jag drog ur säkringen och stoppade tillbaks det. Vet någon vad det är om det återkommer? Verkar dra en del för batteriladdarnålen rörde sig för varje "tick".

MVH Sven
Paap Reeder
Sven! ... kanske till ngn hjälp:
Länk

MVH /// Paap R
sp
40
spit
730iA-88
Hmm!

Har du kollat tomgångs relät ,det kan ticka till insuget?

Funkar ej det så bränner du startmotorn.

en liten rundsak som sitter efter insuget innan insprutningen.

Kanske jag har fel ,men den brukar att ticka när batteriet är urladdat.

Tomgångsregulatorn om jag ej minns fel heter den.

Om nu detta kan vara till hjälp?
s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Ljudet kommer förmodligen från något som har med värmeventilationen att göra, slutar när man drar ur säkring 20. Har hur som helst monterat in ett extra batteri på 100Ah i skuffen, så nu har jag sammanlagt 188Ah. Det borde räcka några dygn i alla fall. Orkar inte ta tag i problemet i år utan får nöja mig med en konstgjord andning så länge. Sen är det alltid bra att ha extra kapacitet, dessutom kan jag nu få igång bilen med startkablar via skuffen också. Nackdelen är den extra vikten förståss.

MVH
SF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.