AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.184

Fartspärr vem kom på det ?

Sida 2 av 2
OT, men 300hk är ganska nära omodifierat?

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
skillz, 850i-91: Man kan ju göra misstaget att tro att den är omodifierad eftersom 850i-16 skriver att han har 300 hk tidigare i tråden. Original är väl 296 hk, så moddningen är ... blygsam ?

/ElakaKatten
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
och om jag ska hålla mig on topic: Var det inte så att fartspärren kom till som en överenskommelse mellan de tyska biltillverkarna pga trafiksäkerhetsskäl snarare än miljöaspekter? Jag vill minnas att man hade problem med många otäcka höghastighetsolyckor på autobahn under 80-talet i samband med att bilarna gick allt fortare och trafiken tätnade allt mer.
Idag är det nästan svårt att hålla över 200 på frifart-sträckorna på grund av köer.

/ElakaKatten
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
skillz, precis som elakakatten skriver så är utgångspunkten för denna OT diskussion att 850-91 skrev:

"Men jag har 300 HK och jag kommer upp i 300 km/h ... Utveckla :D"
On topic...

Var det inte BMW som var först ut med att öppet deklarera att mer än 250km/h inte var lämpligt att ens köra på Autobahn?

750 E32 var väl först ut med fartspärr 1986/87. MB hade vad jag kan minnas inte fartspärr på sin 560 SEC (som gick flat-out i 245km/h). Spärren kom först på nästa generationen S-klass (600/500).

Likaså hade inte heller BMWs klassiska fartmonster M635Csi spärren vilken utan katalysator mäktade med 255km/h på pappret. Och denna såldes ju fram tom 88/89 innan 850 kom (med spärr givetvis)

Trots att jag nog inte var mer än 11-12 år minns jag när 750 testades i Trafikmagasinet när den debuterade i Sverige och att de nämde detta med fartspärren (dvs att det var BMWs påfund). Men de kan ju ha fått det hela om bakfoten :-)

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Dawwe skrev: "Har för mig att bilarna spärras (spärrades) vid just 250km/h pga att det är den högsta tillåtna hastigheten på tyska Autobahn (så det där med fri fart är en sanning med modifikation"

Där hastigheten inte är begränsad till t.ex. 120 km/h på Autobahn så är det just fri fart. Någon begränsning till 250 km/h finns inte. Porsche har inte någon fartspärr.

Men den fria fartens dagar på Autobahn är räknade. EU trycker på och vill att Tyskland ska införa fartbegränsningar.
850i-91;

Är det hastighetsmätaren som är modifierad...? ;-)
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Som jag har förstått det när jag pratat med mina tyska släktingar så finns det ingen hastighetsbegränsning på frifart-sträckorna. Däremot så rekommenderas man att inte köra över 200km/h för sin egen säkerhet. Fortfarande kan man bli dömd för vårdslöshet i trafik och liknande om man inte anpassar sin hastighet till trafiksituationen.

Därför köper jag inte Gorbans resonemang om max 250 på frifartsträckorna men jag kan ha fel...

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Det var ju inte mitt resonemang utan jag citerade Dawwe.

Anledningen till att en del bilar har fartspärr vid just 250 km/h är väl för att de tyska biltillverkarna enades om denna gräns för att slippa tävla med varandra om vem som hade snabbaste bilen. Detta för trafiksäkerhetens skull.
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Gorban, ursäkta!

/// Viktor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.