|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, vilken olja bör jag välja till min BMW M3 e36 3.0 ? Bilen har körts på Castrol TWS 10w-60 tidigare och jag tänkte fortsätta med detta, men enligt Castrol rekomenderas nu: Magnatec Professional 10W-30 Magnatec Professional 10W-40 GTX Professional 10W-30 ( Länk ) Vilken av dessa oljor är att föredra? Vilken ersätter TWS bäst vid normal körning? Bilen körs sällan hårt, ej på bana eller liknande | |
|
Tjena Kolla inte på Castrols rekomendationer utan följ Bmw´s istället. Har sett många fall där dom inte rekonomendar rätt olja tyvärr, verkar inte som dom har riktigt koll på sina listor... Kör på Tws:en, riktigt grym olja som pallar mycket belastning. //Jonas |
|
|
Magnatec hade jag ALDRIG hällt i en M-motor. Däremot om du inte vill köra på TWS av någon anledning funkar EDGE SPORT 10W-60. Gör du mycket kallstarter och kör lungt kan EDGE SPORT 0W-40 funka. /// Viktor |
|
|
Tack för svaren! Blir nog TWS i fortsättningen också, om inte BMW har några andra förslag. // David |
|
|
På den bmw verkstaden där jag jobbar finns det inget annat alternativ än 10w60 castrol till M-motornerna! Och detta är rekomenderat av M-sport. Den kostar 200kr litern. //Kjerling |
|
| kjerling: inte alla m motorer har tws 10/60 som rekomendation. | |
|
Jag kör med mobil1 5w50 i min kärra. Kör ganska lugnt, inget banåkande osv. Så 10w60 känns onödigt tjock för mitt brukande.. |
|
|
Det var så jag funderade också, att det kanske var "overkill" med TWS 10w-60 om man inte kör bana eller speciellt hårt. Men motorn mår i alla fall inte dåligt av TWS så det blir nog det i fortsättningen också. // David |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.