AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.065

Bilrutan krånglar till min Coupe

Bm
10
Bmw -325
BMW 325-94
Hej. Har en E36 COUPE och när jag stänger dörren så åker inte rutan upp till det läge den ska till, den åker bara upp om jag trycker på dörren hårt på utsidan eller när jag kör i kraftiga gupp.. Är det någon som vet hur man fixar till det?

ji
729
jigga
428i coupé -2014
Bilen är inte krockad så karossen är sned? Låter som mekansimen i dörren inte når enda in där den går emot i karossen. Om du trycker med fingert där dörren ligger emot så ska rutan gå upp, testa det.

Bm
10
Bmw -325
BMW 325-94
Den är inte krockad eller sne. Jag testade med fingret men rutan går bara upp när jag trycker på utsidan :S

Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Brytaren som känner av om dörren är stängd kanske spökar lite.
Den sitter i låshaken vid B-stolpen.

Testa annars att söka på de i forumet, vet att detta har varit uppe förut. Då hittar du säkert tips om hur du löser det.

328: Länk
318: [Avställd] Länk
/Jonsson
Bm
10
Bmw -325
BMW 325-94
Nu är problemet löst :) Det var brytaren som hade nötts sönder litegrann och då blev den blev för kort, så jag lättade lite på dom 2 skruvarna som låshaken med brytaren sitter fast med och flyttade ut den några millimeter.. sedan skruva fast. Nu funkar det bra :)

Mr
73
Mr_hoff
320Cd Cab Individual M-techII e46 -06
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
lyfter tråden...

hej!
har samma problem på min e36 328iA M-sport cab 1996
har konstaterat att, precis som för "Bmw-325" ovan, min givare/brytare i "låsnäsan"/bygeln som sitter på B-stolpen på vänster sida är lite utsliten, vilket gör att låskistan glappar lite mot låsbygeln och resulterar i att fönstret åker upp/ner lite som det vill den där centimetern(som vid öppning/stängning av dörren normalt), i gupp o svängar osv..

From oktober -94 så har denna funktion flyttats från mikrobrytare i dörren(på låskistan) till givaren i låsbygeln/"låsnäsan" på B-stolpen.

Måste man byta hela låsbygeln vid B-stolpen? fick artikelnummer på "slutkil" på bmw (www.realoem.com) 51218205041 340kr, är det rätt grejj ens? ser inte rätt ut på bilden..

eller kan man byta "bara" givaren utan att byta hela låsbygeln?, köpa lös givare o pilla isäg befintlig låsbygel?

samma låsbygel höger och vänster?, alltså, kan man köpa en fräsh sådan från högersidan på en bil från skroten, då höger dörr endast är öppnad 10% av vänster..? enligt realoem.com är de en speciell till 328 cab, någon som vet om de passar från coupé o andra motorer? dock efter 9410 självklart..

som jag ser det måste man lossa båda torx t-40skruvarna, sen riva ner bakre vänster sidoklädsel för att komma åt ev. kontaktstycke innanför/bakom B-stolpen.
Någon som gjort detta? är tillvägagångssättet rätt? finns kontaktstycke eller skarvar man bara på kabelstam?

Alternativet kanske är att "bygga på" befintlig givare med något hårt material så den bygger ut lika mycket som den gör vid ny, alltså inget mer glapp mot dörren o störande moment.. förslag på tillvägagångssätt isåfall?

trevlig helg annars..
Mr
73
Mr_hoff
320Cd Cab Individual M-techII e46 -06
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
att justera ut låsbygeln fungerar inte i längden(glappet uppstår igen ganska snabbt) eftersom glappet är mellan låskistan och brytaren fortfarande finns kvar . justerar man ut låsbygeln så flyttar man bara ut stoppet för dörren egentligen.. provade också att flytta IN låskistan nån mm längre in i dörren(åt höger, alltså mot kupén) och skruva fast. vilket löste problemet även det en stund..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.