AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.036

Kommer jag kunna köra på bana utan att först göra en ny service?

Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Tänkte anmäla mig till banträffen på Knutstorp i helgen. Men jag är rädd för att det skall dyka upp en "Inspektion" mitt i alltihopa. Jag har ju en bra bit ner till banan, ca 60-70 mil sedan lite bankörning och lika långt hem. Bilen har rullat knappt 7400 mil i skrivande stund. En Inspektion 2 gjordes vid ca 5200 mil. En oljeservice gjordes senast vid ca 7060 mil. Vad säger ni?

Mvh Markuz
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Det går väl köra ett par mil även att inspektionslampan blinkar utan problem ?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Skulle jag köra på bana så skulle då jag vilja ha fräsch olja i motorn.
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Bilen har gått 300 mil sen du senast servade. Antar att du har bytt glykol och brömsvätska enligt serviceplan och att bil, bromsar och däck är i bra kondition förövrigt så det är väl bara att gasa på! Byt olja när du kommer hem och gör inspektionerna enligt indikeringarna så ska det inte vara något problem.

/// Viktor
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Alla vätskor är i bra kondition. Det jag är orolig för är att "Inspektionlampan" skall börja lysa på vägen ner eller under bankörning. Då är ju hela resan bortkastad. Servicen skall ju inte göras vid ett visst miltal så lampan kan ju börja lysa när som helst. Bilen har ju rullat ca 2200 mil efter den senaste Inspektionen.

Mvh Markuz
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Inspektionslampan? Börja lysa när som helst? Nej det låter konstigt...

För att indikera när inspektion/oljeservice ska göras har du ju de fem gröna plupparna som släcks en efter en. Om oljeservice gjordes för 340 mil sedan borde du ha minst 3 stycken kvar. Alltså kan det inte finnas risk att bilen vill ha en Inspektion 1 nu helt plötsligt.

Texten "Inspection" och klocksymbolen som dyker upp indikerar (beroende på kombination) t.ex. för byte av bromsvätska. Men om alla vätskor är fräscha så behöver du ju inte byta bromsvätska förrän du kommer hem i värsta fall.
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Jaha, jag trodde plupparna och Inspektion jobbade oberoende av varandra. Jag har 5 gröna pluppar och 2 "tomma" (En gul och en röd).

Mvh Markuz
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Markuz - Bara att köra med andra ord! =)

/// Viktor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.