|
|
|
|---|---|
|
Ska på något sätt montera sub-bas i min E34 Touring. Då jag uppskattar utrymmet vill jag inte ha någon utrymmeskrävande låda som dessutom skulle vara i vägen för luckorna i golvet och försvåra tömning av plastmattan. Funderar på att sätta en 8" eller 10" i sidopanelen längst bak till vänster. Har konstaterat att jag troligen behöver en distansring då djupet bakom panelen är i minsta laget. Sedan tänkte jag bara montera en MDF-skiva på baksidan av panelen för att styva upp den och slänga in lite dämpmaterial i urymmet bakom panelen. Är detta ett bra recept för att lyfta upp ljudet med lite trevlig bas? Någon som gjort något liknande? Jag är väl medveten om att denna lösning inte är lika bra som en optimerad baslåda men jag antar att det är betydligt bättre än att vara utan bas? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 | |
|
Är det verkligen ingen som testat denna lösningen? Jag är tyvärr lite för feg för att bli den första som testar, vill inte såga sönder något i bilen i onödan om det visar sig bli skit... ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Jag har gjort en liknande lösning på e39 touring. Där satte jag in en 10" Sub i den högra panelen i bagageutrymet. Normalt sett så sitter det en dålig BMW orginal sub på samma ställe som fick monteras ut. Gömde sedan slutsteget i facket som finns ovanför reservhjulet. Det som du bör tänka på är att det är inte specielt djupt in bakom panalen mät noga och välj högtalare efter det. Jag rekomdenderar det. En snygg och diskret intsallation med bra ljud utan att det tar någon plats! "Vi går på stigen som går till..." |
|
|
Det låter ju bra! Tack JSR. Utrymmet bakom panelen är som sagt tight och utan att modifiera något får det nog bara plats en 8". Känns lite för litet, vill nog ha en 10" i alla fall för det vet jag sedan tidigare att det blir ganska lagom i en bil. Om man inte har lust att slå världsrekord i dunka högt förstås, men det har inte jag... För att få plats med högtalaren funderar jag på två alternativ, antingen svarva till en distansring att sätta utanpå panelen för att få ut högtalaren lite, eller plasta upp en "låda" på panelen. Det sistnämnda kommer att bero på om jag hittar en matchande filt att klä med. Inte helt lätt att hitta beige högtalartyg antar jag? Mitt slutsteg är ganska litet, men tjockt. Har ännu inte hittat någon bra plats till det, men det löser väl sig. Känns som det minsta problemet ändå. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Det blev en liten baslåda i alla fall, mest för att den var så billig så jag kunde gott chansa. För 200kr på Harald Nyborg är den ett riktigt j-kla fynd för normalt lyssnade och rekommenderas starkt. Låter väldigt trevligt ihop med slutsteg och dunkar på så det räcker för "normala" människor och spelar förvånansvärt långt ned i registret. Välbyggd, fin för ögat och den har t.o.m. guldpläterade anslutningar för banankontakt! Tyvärr finns den ej på Haralds Nybors hemsida, men det är en s.k. bastub med en 8" bas i, basreflex. Klädd i mörkgrå filt med stabilt galler för basen. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.