AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.393

Hur minska vikten på e90?

Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Vad kan man göra för att minska vikten på en e90 utan att börja plocka bort säten och sånt? Finns det nåt man kan plocka bort utan att komforten minskar nämnvärt? Vilket material är motorhuven gjord av på e90?
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
I vilket syfte ska grejerna bort? Kasta ur baksäte är nog hyfsad överskattad lättning, det väger nog inte mycket. Men om du inte vill göra det så är ju inte slita ut inredning särskilt troligt heller...

Kanske kan byta ut baklucka, huv, skärmkanter mot glasfiber.. men det är nog inte billigt!

Finns nog inte särskilt mycket (knappt nåt?) man kan plocka bort på E90 utan att minska komforten..

I stolarna kanske det finns kg att spara!

Mvh Johan
Eliminator
Rensa skuffen bort med ALLT däri :P
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Jag tänkte mest på om det finns nån enkel grej man kan göra för att plocka bort ett antal kg för att förbättra acceleration. Man kan ju trimma också men det vill jag helst inte göra för att riskera problem med försäkringen vid eventuella tillbud. Eller finns det nåt enkelt sätt att trimma på som inte påverkar försäkring och sånt?
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Köp en E90 330i istället. Blir bättre. Annars behåll bilen och köp en M3 E36, rensa på allt och ha som "busbil".

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Oftast behövs det lite mer jobb än bara rensa handskfacket...

Jag tror du kan glömma de flesta enkla sett för bilen att gå snabbare, förutom att köpa en annan bil. Skulle det finnas enkla sätt utan nackdelar skulle de redan ha varit gjorda av tillverkaren.

Köra med lite soppa i tanken är ju iofs en enkel grej...

Mvh Johan
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Jag antar att det blir rätt dyrt att börja byta ut grejerna mot kolfiber...men vad skulle det kunna kosta ungefär att köpa en kolfiberhuv lackad i bilens färg?
Jag bantade ner min ca:35 kg då jag bytte ut orginal fälgar med RFT däck till
OZ fälgar med "vanliga" däck.

Väghållningen blev MYCKET bättre.
Bromsar bättre.
Spårar ej längre.
Drar 0,5 till 1 dl mindre.
Känns som 20 Hk mer i botten. Blev klart piggare.

Så ett het tips är byt ut dina RFT däck, gärna fälgar med. Där tjänar du många kilo som dessotom sitter på helt "fel" ställe idag...=)

/Egget
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Egget, vilka fälgdimensioner har du då? Var köpte du fälgarna?
18x8 fram, 18x9 bak. OZ Ultraleggera. Beställde från Tyskland.
Orginal var 17" till M-paket ( M Double spoke 194 )

Vill du hålla kostnaden nere är det som sagt nästan 5 kg per hjul att spara bara genom att byta däck, så du blir av med RFT däcken.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Håller med Grelle; det finns nog inte mycket som är onödigt tungt. Och vad man än hittar på blir den procentuella minskningen nästan försumbar. Men om du inte fyller mer än 10 liter i tanken och låter tjejen ta bussen, så har du iaf sparat 8-10% eller 100 kg ;-)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
VillaRosa: Tjejen gillar inte åka bil som tur är (med avseende på barlast :P).

Egget, kollade på din bil i ditt galleri, är det fälgarna som är på bilden? Jag har ju Bmw originalfälgar på nu, 18", så dom borde ju vara tyngre än dom du har?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.