AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
970

vart är det glapp? e30

Ti
608
TimS
325i -88
Tjena

nu har jag fått glapp i baken på bilen...
om jag ligger på tex 3ans växel vid 3tusen varv kanske... släpper på gasen helt och sen full gas så får jag ett klonk.

när jag står stilla och ska accelerera så kryper juh bilen ner i bak... om jag avbryter den halvvägs genom att möta gas o koppling för att sedans trycka ner koppling igen så får jag samma klonk.

bara jag håller drivlinan spänd så känner jag inget.. eller bara jag är mjuk på gasen. kan åka över gupp eller ojämnigheter utan att höra ett ljud elelr känna ngt fel.

jag har haft fel på bussningarna framför bakhjulen i en tidigare bil och detta är itne samma problem...

vart ligger problemet?

Mvh Timmy
Eliminator
Är bilen hårt körd så kan det mycket väl vara pinjongen i diffen. Så var det på min första bil...det var så illa att när man släppte gasen och bara rullade me växeln i så klonkade det uta helv*te såvida du inte höll gas eller trampade ned kopplingen...släppte jag upp kopplingen så fick jag även ett klonk. Ta tag i mellanaxeln vart den går in i difffen och se om du kan vicka på den något.
Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
kolla om d är hardy-skivan som är slut...
Ti
608
TimS
325i -88
vad är hardy skivan?

kan tillägga att jag testa lite idag och det verkar som att det inte är drivlina.. ljudet/dunket kommer när jag påfrestar chassit.

skulle det kunna vara ngt med fjädrarna? tallricken?

funderar även på ifall det är bussnignarna framför bakhjulen ändå.. hmm
Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
övre stötdämpar-fästena (bak) kanske...
Ti
608
TimS
325i -88
hur kan ja lätt se ifall dem är dåliga?
Ti
608
TimS
325i -88
tillägger att ljudet inte uppstår då jag backar med samma typ av kraft.

testade med öppen dörr och det lät som att det kom från bussnigen framför bakhjulet men kunde inte få det bekräftat då jag var ensam. ifall det var bussningen så borde ljudet komma vid trottoar/gupp körning vilket det inte gör.

tips?
Visa användare
196
M_persson
(saknar bil)
Jag har ungefär samma ljud som dig.
Jag har bytt alla bussningar i bakvagnen nu och inget hjälper. Så troligen sitter felet i drivlinan på min bil. Ska undersöka den senare när jag kommer in i ett garage med grop. Dock så vet jag att jag har en kardanknut som är slut. Durrar som fasiken när man passerar ca 40km/h.

Varför välja något annat när man kan åka BMW!!
Fa
17
Fast
Alpina B8 4,6 Coupé-98
323iT-99
Hej

på de 325 E30 jag har ägt har de vanligaste orsakerna till klonkande ljud bak varit slitna bakvagnsbussningar (silentblocken), slitna bussningar vid övre stötdämparinfästningen och att stödlagret till kardanen varit sönder, kan även vara den ensamma bussningen vid infästningen för diffen.

Mvh
Visa användare
196
M_persson
(saknar bil)
Fast: Jag har bytt de bussningar du talar om, men mitt ljud är kvar iaf.

Varför välja något annat när man kan åka BMW!!
Ti
608
TimS
325i -88
det terminatorn pratade om angående mellanaxeln etc... jag har noll koll... kan ngn visa exakt vart jag sak vicka? eller beskriva från diffklumpen vart det ligger?

tack tack :(
Ti
608
TimS
325i -88
2st bultar till bakaxeln BORTA och en lös.... och 1 som satt fast som den skulle...

det var det som va glapp.

bakaxeln hade även vridit sig lite eftersom den inte suttit fast ordentligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.