|
|
|
|---|---|
|
Jag har läst mig till att jag skall ha olja som är klassad ACEA "B3" och dessa oljor finns det en del av. En kille på forumet sa att jag borde skaffa en olja som är Longlife-04-klassificerad, men jag undrar varför? Fungerar inte en olja som är "B3" Klassad och "Longlife-01"-klassad? (jag vet att BMW själva tagit fram sin egna klassificering som kallas just "longlife" och kam motsvara andra klassificeringar) "Castrol Egde sport 0w-40" och "Castrol Egde 5w-30" är både "B3" och "Longlife-04"-klassade. Den lite billigare "Helix Ultra AB" som säljs på Shell är B3-klassad, men "bara" Longlife-01-klassad, duger den? (Min bil har rullat 6600mil) | |
| Ja det gör den. | |
|
Ringde BMW idag, "Longlife 1" eller "4" kvittar till min bil, "4" tog man fram till någon speciell bmw som krävde detta, han nämnde "någon diselbil" typ, gav mig ett luddigt svar. Så det var ju bra :-D |
|
|
Jag trodde LL04 var framtagen enkom för att möta något miljökrav så jag när misstanken om att LL01 är bättre för motorn. Kan mycket väl ha fel men jag tycker mig se konspirationer bakom det mesta när det gäller bilar och miljö. T.ex. hur BMW, till synes förgäves, försöker göra det känt att Mini One D har lägre utsläpp än en så därna töntig Prius {usch}. Mvh Björn |
|
|
Han nämnde något om diselpartiklar och filtret, kanske har med miljön att göra indirekt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.