AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.537

Ta bort baksätet på E39 touring

Sida 1 av 2
Hallå

Hur tar man bort baksätet på en E 39 touring?
Ska byta mellersta bältet!

Mvh
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
är väll som på alla andra att bara rycka i baksätet

// mvh Stefan
Visa användare
232
pane
530D X-Drive 2014
Alpina Roadster S -04
Precis som Zeus säger ta tag i framkant av sittdynan och ryck uppåt!

Lycka till!

/Pane
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nej, så gör man inte alls. Om du försäker rycka loss det kommer du att rycka fram till jul utan att sätet lossnar.

Du har två klumpar i framkant på sittdynan. Bänd loss plastlisten (svårt, och det är våld som gäller), skruva bort insexskruvarna och nu är sitsen lös.
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
man blir ju förvånad av att dom gör om vissa modeller och sen återgår. men men bra att bengt sa något så inte du hade slitit ihjäl =)
lycka till nu då :D

// mvh Stefan
Det måste finnas olika utföranden då på E39, på min -00 är det ryckmetoden som gäller.

FP
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Kan tänka mig att det skiljer sig mellan sedan och touring.
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
jag har då bara varit med om ryck metod. kan vara import och inte import vad jag vet att jag ej kan svara på det utan att spekulera =)

// mvh Stefan
Nej nej, alla bilar är "import". Däremot kanske Touring har skruvade fästen osv, man stuvar kanske om säten och ryggstöd annorlunda i dessa?

FP
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
jo det är sant att alla är import men det finns ju som sagt europeiska modellen och sen den tyska. Fast nu är jag ju inte säker men detta gäller ju tex e34 som det skiljer saker på och varför skulle detta ej gälla e39 osv =)
Men det har nog med det du säger att det är olika från touring och sedan.
Men verkar som johan inte har sett allt så återstår och se hur han har det :)

// mvh Stefan
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
På sedan är det bara att rycka. Men frågan gällde ju touring, och där går det väl att fälla? Då borde det ju vara gångjärn...
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
Jo men man tar ju förgivet att alla är lika :D bmw brukar vara bra på sådant iaf. Men då äre som pbengts säger att det är skruvat men bra att det löser sig och finns sånt här så man vet =)

// mvh Stefan
Anledningen till mitt svar är alla never ending storys och skrönor om skillnader på bilar i Tyskland och bilar som säljs på andra marknader. Betänk att det bara finns ett EU...) regler osv är harminiserade sen länge. Visst kunde finnas detaljer förr kanske, men det fanns t.ex en del som trodde att det inte finns vinter eller salt i Tyskland, man hade därför klenare värmesystem, sämre rostkydd, mindre batterier osv. Tillägas kan kanske att mycket av skrönorna skapades av bilhandlare i Sverige som givetvis ville sälja från svenska lager..

FP
Ze
66
Zeus
bmw 325 -94 cab
Jo precis som du säger men vissa saker skiljer ju som sagt nu förstår jag ej varför men det gör det nu pratar jag om e34 som jag kan komma på såhär exakt nu senare så tror jag inte så men tänkte e39 ligger ju där ändå på gränsen ibland "gammal" om man tänker innan dom gjorde om karossen. För tex min tysk importerade e34 har relä för vindrutetorkare under baksäte och "europa" modellen av samma årsmodell har inte relä under baksätet nu ska jag inte vara helt hundra på just den här saken men är nästan helt säker. men bra att påpeka sånt här också så man kan sprida vidare att det inte stämmer =) bra intiativ folke.

// mvh Stefan
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Lättast är väl att bara prova! Ryck en gång. Funkar det inte - skruva loss klumparna :)

Sedan kan du berätta om den spännande upplösningen så tråden kommer till nytta för andra. Det är jobbigt med långa trådar som är 90% off-topic och nu gällde det baksätet på en E39 Touring. Skriv gärna årtal på din bil också.
Visa användare
39
Dieselvän
530d e39
har en 530d touring. på den måste klumparna skruvas lös innan rycket, men på min tidigare e39 98 var det bara att rycka! så nu vet ni det!
Jag lossade baksätet en gång på min förra bil (E39 Touring -02) och på den var man tvungen att lossa på "klumparna", dvs fästena för insynsskyddet/gardinen.
el
42
ellep
523iA Touring -00
Hejsan!

På min touring -00 så behöver man inte ta bort fästena för lastnätet som vissa kallar plastklumpar, dock måste man trycka bakåt vid fästena för att det skall gå att ta loss.
Det sitter en metalbygel bakom fästena.
Prova att trycka dynan bakåt innan ni skruvar.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Jag har en 525iA sedan -02 med fällbara baksäten. Någon som på rak arm vet om sätet sitter fast där eller om det är ryckmetoden som gäller?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tänkte inte på att du hade en sedan. Den har ju inte plastklumparna till lastnätet så jag gissar att det är ryckmetoden som gäller.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Det var visst ryckmetoden som gällde och mycket riktigt så låg bälteshonan gömd under sätet. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.