AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.930

Skall köpa diesel - sugen på E46 320d! Ägandekostnader?

Sida 2 av 2
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För att återgå till trådskaparens frågor...Rostskyddsgarantin gäller 6 år från den dag då bilen togs i trafik. Skatten ligger på 6-7000kr/år. Köper du en importerad bil så är i regel skatten högre då dessa vägs individuellt och då inte kommer ner i samma låga vikt som de svensksålda är reggade med. På en bensinare så rör det sig om ett par hundralappar i merkostnad medan det för en diesel kan göra en tusenlapp mer per år.

Tittade själv också på 330d men den föll bort på de ökade driftskostnaderna och då var det framförallt försäkringskostnaden som var den stora skillnaden. Nästan 3000kr mer per år blev det för mig och då skulle en stor del av vinsten med att köra diesel försvinna.

Har haft min bil i snart 1,5 år och kört drygt 3000 mil med den och den har nu rullat 16800 mil. Har varit en del verkstadsbesök, bl a vattenpump, remskiva, fläktslutsteg, problem med takluckans innertak. Totalt har repkostnaden nog varit uppåt 20.000kr men jag hade 1 års EuroPlus-garanti på den så merparten har garantin stått för.

Att den är en diesel märks ju tydligt på tomgång och i stadstrafik men väl ute på landsväg/motorväg så är den hyffsat tyst. Bra drag i motorn men har dock inte kört så många andra dieselbilar så jag har inte så mycket att jämföra med.

Någon rost har jag inte hittat än men jag ska vid tillfälle gå kolla lite noggrannare på motorhuvens framkant. Hade inte varit fel med en ny huv så man blir av med stenskotten ;)

Någon laståsna är inte Touringmodellen men den räcker till för det mesta. Kom precis hem från en semestertripp på 235 mil och då var vi 2-3 vuxna samt ett barn på 3 år. En stor resväska, mindre barnvagn samt ett antal mindre väskor och påsar var inga problem. Fick också in ett par flak öl och några andra flaskor på vägen hem.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Backard: i mitt fall så stämmer snittförbrukningen rätt bra med återstående kilometer, dvs båda visar lika mycket fel. Vid fulltank så kan den visa 1200km men jag kommer aldrig över 100 mil på en tank.

___
//Ulf
Tackar för fler bra svar!

Hur är de bakhjulsdrivna BMWna i vinterväglag? Bor lite grann utanför plogvägarnas åtkomst, så gårdsplanen kommer eventuellt behövas antingen handskottas eller köras på med 4wd-bil...

Idéer?
Inga problem vid vinterväglag så länge du har rejäla vinterdäck och antisladdsystemet DSC. Körde med min 320 -04 en hel del under taskiga förhållanden och det var inga problem med mina färska odubbade Continenental däck. DSC systemet höll bilen tryggt i schack. inga problem med filbyten genom snösträngar etc.

Däremot är det alltid problem om vägarna inte plogas, då behövs det 4WD och gärna lite högre markfrigång för att det skall bli optimalt. Antar att snökedjor kan vara ett alternativ då, har dock ingen erfarenhet av detta.
Man tackar i massor!

Tror jag borde klara mig med en bakhjusdriven variant... Hur ser det ut med 330d? Avsevärt mycket dyrare servicar, går sönder oftare osv, eller hur ser det ut?
Testar att bumpa upp denna tråden en gång. Skiljer det väldigt mkt mellan 320 och 330, när det kommer till driften?

Ungefär vad kostar servicarna?
Jag stod också i valet eller kvalet mellan en 320iT eller 330iT för några år sedan. Det blev en 320iT...

Det som definitivt fällde avgörandet var att jag fick en lågmilad svensksåld bil med två års fri service och vagnskadegaranti (halvförsäkring). Dessutom "fick" jag den faceliftade karossen (kom -02) vilket gör väldigt mycket för utseendet.
Då (2005) var faceliftade 330iT väldigt mycket dyrare (uppåt 50-75kkr jmf med 320).

För priset jag betalade 2005 för 320:n hade jag fått en motsvarande 12 000milad 330iT -01 utan faceliften hos oberoende handlare. Det gjorde som sagt valet enkelt för mig och det ångrade jag inte, även om 330 har ett rejält effektövertag.

Vad jag läst mig till på forumet verkar det skilja ca 1dl i verklig förbrukning (inte enligt pappret). Räkna med att 320 drar ca 0.90 blandat och 330 ca 1L/mil. Alltså inga större skillnader.

Detsamma torde gälla servicekostnaderna, 330 är kanske någon hundralapp dyrare. Nu var ju dessa gratis för min del :) men priset för oljeservicen låg på ca 2000kr och Inspektion1 3700kr på BMW i Malmö. Den stora Insp2 brukar ligga på ca 5000kr.

Däremot är det säkert skillnad på reservdelarna eftersom 330 har vissa specifika saker som 17-tums bromsar. Koppling och avgassystem också lite dyrare till 330.

För min del skiljde sig försäkringskostnaden rätt mycket. En 330iT -02 hade kostat mig över 10kkr i helförsäkring/år när det var aktuellt. En motsvarande 320iT låg på knappt 7kkr. Hade tidigare 9000kr på 328 och var rätt lack på denna utgift...

I dagsläget har ju E46-modellen sjunkit rätt kraftigt på ffa 330 så jag hade kanske resonerat annorlunda. Dessutom har jag passerat de magiska "30" samt bor i villa vilket gör att skillnaden i försäkring betydligt mindre.
I exemplet ovan har jag jämfört bensinarna och vad jag förstått var det diesel som gällde för din del. Kanske det kan ge dig en vink ändå ;-)
in
23
infinity 325
318i Touring -01
Klart att du ska köpa en 330 finns massor med fördelar.
Själv har jag ägt min 330da Touring-01 i 2 år och är hel nöjd

Bytt,servat på ca 3500mil "17000-20500"

Bytt Bromms klossar fram+bak
Olja +filter
Fläktmotstånd Acc
Luftmasse mätare
Styrled höger
Inspection 2 "olja filter mm"
Kopplat in ett kontakt stycke till lådan som på någt märkligt sätt var löst
Krängnings hämmare 2st

Service priser kan inte skilja mycket lite mer motorolja i en 330 bara

Kanon fin under tort och rent

Har för övrigt den till salu på blocket.
I jönköping 105 000:-
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Även jag råkade ut för ett krängningshämmarstag på min vid inspektion II (10.000mil) Var dock inte alls dyrt. under 1300kr inkl arbetet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
1300 kr för byte av krängningshämmarstag tycker jag är dyrt. Ca 200:- i inköp och högst 15 min arbetstid.I samband med Insp. II byttes en länkarm på min bil för 1700:-

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.