AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.931

Skall köpa diesel - sugen på E46 320d! Ägandekostnader?

Sida 1 av 2
Tjenare!

Idag kör jag Volvo 940 från 91, den vill tankas för ca 35 000 om året.
En dieselbil skulle kosta ungefär 20 000, så självklart skall man ha diesel.

Har kollat runt på alternativen, och det står mellan Audi A4 1.9 quattro, och en BMW 320d, 150 hk-modellen.
Nu funderar jag på ägandekostnader för BMW-varianten.
Jag har sökt och sökt, och hittat att det kan finnas rost, och samtidigt att BMW är ganska generösa med rostskyddsgarantin. Vilken årsmodell skall man ha för att rostskyddsgarantin fortfarande skall gälla?

Skriv det ni vet, hur mkt de drar, om de väsnas mycket uppe i fart, om de lastar katastrofalt lite som touringmodeller, vad som brukar gå sönder.. shoot!
Ser tacksamt fram emot massvis av trevliga svar. :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det viktigaste att ta hänsyn till när man letar nyare dieslar 02-06 är att det dräller in långmilade importer som backats 10.000 mil och mera och är 30-40 tusen billigare än i Tyskland el. motsvarande i EU, lågmilade dieslar är "dyrgripar" i Tyskland idag dvs dyrare där än här. dvs ren förlust att importera och sälja.

///MVH Hasso
Länk
gretzky
Hade en 320d touring -01 tills i vintras. Helskön bil att köra, inte lika högljudd som audi. Under min tid fick jag byta generator och renovera turbon förutom den vanliga servicen. Skulle rekommendera dig att hellre köpa en 330d som verkar vara mer driftsäker och mycket roligare att köra!
Rost brukar finnas längst fram på huven i underkant och bakluckan.
För övrigt så saknar jag den bilen nåt ofattbart! Sportstolar ett måste!
Lycka till!
Funderade faktiskt på att importera en själv om det går, kan ju vara värt pengarna. Finns det någon säkerhet i att handla av auktoriserad bmw-handlare i Tyskland?

Försöker hitta beg. funktionen på bmw.de, men min tyska är rätt risig.. :)

Volvo 480 Turbo
Har tittat på 330d också, men den ekonomiska aspekten försvinner lite när den drar mer, kostar mer att serva osv. Är ute efter ett förhållandevis billigt ägande.

Sportstolar måste jag ha ja! Kollade runt på mobile.de, men 95/100 bilar har vanliga platta tygstolar och stora ratten. Lite trist. :(

Volvo 480 Turbo
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Mjolle, att själv köpa i Tyskland är minst lika pålitligt som att köpa svensksålt i Sverige och betydligt säkrare än att slå till på någon nyimport. Det är när bilen tas in till Sverige som mätarskruvningen sker, inte när den annonseras ut i Tyskland (vanligtvis i alla fall, undantag finns naturligtvis, men rent generellt är det importörerna som är ohederliga).
Att köpa hos auktoriserad handlare i Tyskland är tämligen pålitligt. Det finns naturligtvis ingen 100 % säkerhet när man köper beg bil, men auktoriserad BMW-handlare i Tyskland är nog bland det minst riskfyllda.
sm
24
smoke
520da -10
518i -95 Min dotter 528i -98 Min sons
Åker om kring med en 320da T blandad körning på enligt datan 0,56 men i verkligheten 0.6 då den inte mäter tomgång.Import vägskatten ligger på 7.000kr.Lite vibrationer på tomgång men väldigt tyst på lansväg.

MVH smoke
Rackarns!

Hittade rätt på bmw.de, upptäckte många fina bilar. Sökte på 320d från 2002, med sportstolar, multifunk. ratt, klima och antisladd.
Priserna började runt 16 800 €. :(
Om det är så i Tyskland, verkar det "lika bra" att köpa här hemma i Sverige. Dock har ni säkert rätt i importfusket. Många suspekta bilar hittas på blocket..

Volvo 480 Turbo
va
82
vagabond
320d -02
kör en 320d '02, 150HK och är helt nöjd. ville också ha en audi a4 tdi men jag tyckte att de var oförskämt dyra jämfört med bensinvarianten. Nu vet jag inte om jag skulle klara av att byta till nåt annat märke :)
Bilen har funkat fint hittils (ta i trä) och all service gör jag själv, åker till BMW bara för att kolla elektroniken.
Drar ca 0,55l - åkte till kontineten för nån vecka sen - 1135km på en tank, 60l.
Men en diesel är en diesel, den knattrar och det är bara att vänja sig.
Hur ser det ut med driftsäkerhet? Är servicarna dyra?

Volvo 480 Turbo
Ingen som har något att tillägga?

Hur dyr är egentligen 320d? Är 330d avsevärt mycket dyrare?
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Hej Mjolle!

Jag har precis importerat en 330d från Tyskland och är helnöjd. Du behöver inte vara rädd för att förbrukningen är hög. Min ligger på 0,55 blandad körning. Testade igår vad den förbrukar vid 90 med fartkontrollen inkopplad och blev chockad. Strax över 0,4 och ett varv på 1500/min. Min är manuell med 6 växlar och med 204hkr.

Hittade min privat för 190 000 skr färdig och klar här i Sverige med drygt 12 000 mil tillverkad oktober -03.

Skall du köpa begagnat här i Sverige så läs Hassos och Nockenwelles inlägg en gång till. Letade själv en 330 i ett halvt år och fann mycket skit här i Sverige. Undvik de bilar som precis har importerats och säljs på Blocket för "drömpriser"
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Lämnade min -02 320D på inspektion II idag i Stockholom. 5700SEK skulle de ha, får se i eftermiddag vad jag får betala. Hittils har hon varit ett under av välbyggdhet.. Inte ett fel sedan hon var ny och hon klagar inte alls på varken bankörning, kökörning eller annat.

0,55 l/mil med sommardäck och ca. 115km/t med automat är helt OK..
Max har hon dragit 0.95l/mil med ett 1.3 tons släp på vinterväglag i ca. 100km/t, vilket jag anser är MYCKET bra.

Fick henne chippad och nu går hon som ett skott. Klippte 5 förvånade grabbar i pappas 523i utan några som helt problem och FÖRSÖRDE polarens dröm om att hans A4 2.4 AAvanat med auto var snabbare än min lille diesel från 70-150 km/t

//amullo
---
"Min ligger på 0,55 blandad körning. Testade igår vad den förbrukar vid 90 med fartkontrollen inkopplad och blev chockad. Strax över 0,4 och ett varv på 1500/min."

Enligt färddatorn då antar jag.

Min 320d drar 0,53 - 0,55 blandad körning, verklig förbrukning. Färddatorn visar mellan 0,34 - 0,46...
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
backard.. Samma för mig, Vad färddatorn visar är helt galet..

//amullo
---
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

smoke: färddatorn mäter visst tomgång men det är ganska normalt med en felvisning på några procent. Testa att nolla förbrukningen och kör 100m, stanna sedan och stå på tomgång så kommer du att se att medelförbrukningen tickar uppåt. Nollar du vid stillastående så ser du bara streck men det beror på att det inte går att dividera med noll. Förbrukningen räknas och när du sedan börjar köra så syns det.

Backard och amullo: ni kör väl med trimboxar och då luras ju denna systemet och sifforna blir helt galna...;)

___
//Ulf
Jag tackar er för alla svar!

Kollar just nu på BMW 320d, men även 330d och 530d är intressanta får jag väl tillstå.
Köper diesel för att få en nyare bil med rätt mycket lägre drivmedelkostnad jämfört med motsvarande bensinmodell.
Kikar även lite på Audi, då med Quattro. Isåfall blir de rejält dyra om man skall ha en A4 från 02 med "nya" karossen.

Hur mycket dyrare är en femserie att ha? Är en 330 markant mycket dyrare i delar, service osv än en 320?

Och... hur är de i vinterväglag? Har en bit väg som inte plogas så flitigt vintertid, precis flyttat ut. Vill inte gärna bli ståendes på vintern.. :(
Programmer:
jag kör inte med trimbox, det är en helt standard 320d Touring -02.

Mjolle: du blir inte stående på vintern. Jag tror du kommer bli mycket nöjd med din BMW.
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Mjolle! Finns ju alltid xd (4-hjulsdrift) om man nu tycker att man har nytta av det. Dricker dock 1 dl till per mil.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Backard: då har du förmodligen samma problem med färddatorn som jag själv har. Min visar ungefär 25% fel dock så har jag inte lika låg förbrukning som du har...0,5-0,6 på färddatorn beroende på körning motsvarar ungefär 0,64-0,75. Min är ju automat och rullar på 17" samt väger en del då den är mycket välutrustad.

Körde några hundra mil med trimbox och då låg färddatorn på 0,35-0,45.

___
//Ulf
Programmer: det verkar bara vara snittförbrukningen som visar fel. Siffrorna som visar hur långt jag kan köra på kvarvarande bränsle visar väldigt exakt. Jag har iofs inte kört den tom men näst intill.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.