|
|
|
|---|---|
|
Vilken olja rek. till en z3 m (-97)? Vid senaste servicen hälldes AGIP HTS Long Life 5W40. Är det standardoljan eller? Vilka andra alternativ finns? (gärna namn som finns idag och inte nån som fanns för 2 år sedan men har ersatts med bla bla bla..) :) Jag vet att det ska stå i instruktionsboken, men det lär väl ha hänt en hel del på oljemarknaden de senaste 10 åren. Bilen körs på sommaren, bara när det är varmt och soligt ute (om nu det har någon större betydelse). Det är ingen bil som plågas, glider mest med den. Oljan går bara max 500 mil/en säsong. Vill ha så optimal olja som möjligt (priset kvittar), samt vidga mina för tillfället obefintliga oljekunskaper :) | |
| castrol slx 0-30w tankade jag i en sån i veckan. | |
| castrol slx 0-30w tankade jag i en sån i veckan. | |
| Jag hade nog använt en tjockare olja än 0W30. | |
|
Enligt Castrols hemsida så ska det vara: 1:EDGE Sport 0W-40 2:EDGE 5W-30 3:EDGE 0W-30 Se så behöver det ju inte vara Castrol.. Mmm Coupe |
|
|
Mobil anser: Mobil1 0W-40 Mmm Coupe |
|
| Enl rek från BMW så ska du hälla i Castrol TWS 10w60 i din motor. Sådan hittar du billigt på blocket. | |
|
Anders Olsson: de där rekommendationerna på castrols hemsida...om man gör en sökning och anger sig vara privatkund får man en rek, anger man sig vara verksadskund får man en annan. De tycks rekommendera Edgeolja till privatkunder och SLX samt TWS olja till verkstadskunder. Följande rek till en Z3M får du om du anger dig vara professionell användare: TXT Softec 5W-40 SLX Professional Powerflow BMW LL04 |
|
|
Länk Den här är eller TWS skulle jag hälla i min då dessa är godkända av BMW för M motorerna. "M Needs No Gimmicks" |
|
|
Länk produkt databladet. "M Needs No Gimmicks" |
|
| tws oljan rekomederar inte bmw i 3seriens m bilar förrän S54 kom. men de e klart jag skulle också kört på tws. | |
|
Tack för alla svar! Vad säger ni om AGIP HTS Long Life 5W40 som ligger i bilen nu? |
|
|
Förresten.. är 10w60 en tjockare olja än 5W40? Är Castrol TWS 10w60 och CASTROL EDGE 10W/60 samma olja eller? |
|
|
den första siffran anger kallviskositet och den andra varmviskositet. ju högre förstasiffra desto tjockare är oljan. Kör du bilen så den blir väldigt varm vill du ha en olja med högt varmviskositetsvärde, kör du under stränga vinterförhållanden bör du ha en olja med lågt kallviskositetsvärde. TWS och Edge är inte samma men väl likartade, det som skiljer är additiven och oljefilmstyrkan. Edge är en modern olja avsedd för konsumentmarknaden, medan TWS har hängt med några år och är främst avsedd för prestandabilar och verkstadskunder, TWS har en något högre oljefilmstyrka vilket är viktigt ifall bilen körs hårt. Edge har om jag inte minns fel en något bättre klassning(nyare produkt) Men för att förenkla, till dagligt bruk är det skit samma köp den du hittar billigast. |
|
| Jag förstår. Hur är det med oljefilter, hur stor betydelse har det vilket man har? | |
|
Ska vi hålla oss till fakta i stället för vad polarens kusins syrras pojkvän påstår så SKA det vara 0W-40 i en s50b32 däremot i s54 + M5 V8 (som sitter i Z8) SKA det vara 10W-60. Sen kommer inte din s50b32 rasa om du häller i 10w-60 däremot kommer du förlora 5-10hk samt öka bränsleförbrukningen. Häller du däremot i 0w-40 i en s54 så blir det dyrt.. Iom detta så har mindre vetande fått för sig att det måste vara 10W-60 i alla bilar med ett M-märke. Använd orignalfilter från BMW, är nästan gratis. B8 vad häller du i E30? Mmm Coupe |
|
| Brukar köra med mobil1 5w-50 i min m3:a, kanske skulle prova 0w40 nästa byte då.. | |
|
Anders Olsson: om det SKA vara si eller så, hur kan det då komma sig att auktoriserade verkstäder i detta fallet (förenade bil i Malmö) samt oljetillverkare har olika rekommendationer för vad som ska hällas i? Kan det tom vara så att rekommendationerna ändras efterhand som motorerna blir äldre och oljorna utvecklas? Rätta mig gärna om jag har fel men står det inte att rekommenderad olja till s50 är 0w30 i din instruktionsbok? Det stod i vart fall det i min när jag hade en M3 E36. Till min B8 (med en i grunden M60motor) rekommenderade Alpina från början en 0w30 olja, denna rekommendation ändrades sedan till 10w60 då erfarenheten visade att 0w30 oljan medförde en onödigt hög oljekonsumtion. Med andra ord det finns väldigt få standardsvar vad gäller oljor för äldre motorer (o ja en 8-10 år gammal motor är en äldre motor) Det hänger mycket på hur bilen används och hur sliten den är, drar den för exempel olja avhjälps eller i vart fall minskas detta i många fall med att hälla i en något tjockare olja. Argumenten vad gäller ökad bränsleförbrukning samt effektförlust är väl värda att ta i beaktande ifall bilen mest bara körs korta sträckor. Men den ökade inre friktionen som en tjock olja skapar gäller ju enbart negativ medan den är kall, så någon påvisbar effektförlust relativt en tunn olja har du knappast då motorn nått arbetstemperatur, det är snarare så att en högre friktion gör att motorn snabbare når arbetstemp, eller har jag fel? Ang vad jag häller i min E30 (med en m30 ACS motor)så försöker bilmeken övertyga mig om mineraloljans fördelar, han vill ha mig till att hälla i en 20w60 racingolja eftersom bilen mest används för lek o bus o inget vardagskörande till o från jobbet åretrunt. Kör i dagsläget på 10w40 olja. |
|
| ursäkta mig, blir lite förvirrad nu. men ska/kan jag köra TWS 10w60 i min bil? eller blev det effektförlust etc. då? | |
|
tills oljan når arbetstemp kan du pga den tjockare oljans högre friktion få en marginellt lägre toppeffekt, men å andra sidan bör du inte varva upp motorn innan oljan når 70 grader så det är inget du märker av. Så använd du TWS eller annan olja med viskositet på 10w60 utan att känna oro, häller de i oljan på BMW så är det säkert någon med goda kunskaper om oljor som funderat kring de här frågorna. |
|
|
Nu kränger ju inte jag TWS på Blocket så jag tänker mer på motorn än försäljningen. Men diskussionen är ju inte direkt ny: Länk Mmm Coupe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.