|
|
|
|---|---|
Trax |
Hej alla bmw älskare! Jag Funderar på att byta bort min bmw 328i Coupé -96 mot en gammal bmw 850 - 91 som gått ca 15000 mil. Hur är dem i motorn/växelåda/axlar efter att ha gått så långt? Är det värt att köpa en BMW 850 -91 som gått mellan 12-18000 mil ifall den är fullservad? /Mattias |
|
Jag tror inte att det är nån större fara med en 850-91 om den bara gått 15000 mil och är välservad och välskött. Men om jag var du skulle jag behålla 328:an. Det kostar flis att reparera en 850 om/när den går sönder samt att jag tycker E36 Coupén är snyggare! Länk |
|
|
Det värsta som kan hända på en 850 är väl elfel? Börjar elektroniken spöka i en sån där så blir det ng inte billigt! (Har hört nåt om 40+ elmotorer bara till kliman =)... Ska tydligen va nåt av ett "monster" el-mässigt! Motor/drivlina har jag dock inte hört nåtnegativt om... //Koffe, som undrar om Malte kan köra sin bil på vintern? =) |
|
| Tilläggas bör väl att stötdämparna kostar ung. 8000 kr. Styck.... | |
Kowalski |
Hej Jag har haft nöjet att provköra en 850 då min förra chef importerade en ifrån Luxemburg för 2 år sedan. En helt fantastisk känsla att köra V12 men man bör ha i åtanke att en sådan bil kostar multum att hålla vid liv. Och det är en hel del saker som spökar på just V12:an, även om det naturligtvis finns undantag med felfria exemplar. Så jag håller med Koffe om att det är lite av ett "ekonomiskt tivoli" (citerat Teknikens Världs beg. test). Allt är överdimensionerat på V12 jämfört med en rak 6:a eller V8:a, därför blir allt (service, reservdelar mm) i princip dubbelt så dyrt som på en 328. Flera elfel är vanliga på just V12 (som de övriga modellerna är befriade ifrån) samt t ex vattenpumparna brukar lägga av sommartid. En ny pump kostar 4000 spänn, 850 har två... Så man bör nog ha tillgång till ett fett konto för oförutsägbara utgifter om man är spekulant på en sådan bil. |
järnet |
Exlusiva, gamla bilar som gått långt är billiga därför att det flesta inser att det är dyrt och riskabelt att äga dem, dvs låg efterfrågan. Det kommer även du att erfara om du slår till. Ju mindre du betalar för den desto mer får du betala för att ålla den i gång och tvärt om. Om du har massa pengar att lägga på framtida reparationer så lägg i stället dem på en nyare bil som inte rullat så långt. Det är ingen kul bil att ligga hemma och meka med själv! |
|
sälj inte 328:n för guds skull skulle då ja inte gjort....för de 1:sta e den mycke mycke fulare än den du har nu (även om ja inte gillar 3-serien heller men den e då mil snyggare än 850:n) för de andra så har dom andra redan svarat på Mvh Mr-speed go for 540 manuell |
|
|
Mitt råd...... BYT INTE!!! Min kompis har en 850. Den gick igenom ett M test utan anmärkning när han köpte den, den är kanonfin med "ärliga" mil (sv-såld) Nu ett år senare har han lagt ut 40000 spänn på service och reparationer.Ändå är det nästan bara slitdelar som bytts. Tänk då vad ett importerat exemplar med lite tveksam historik kan kosta om du har otur.. Lycka till!!! Anders M-POWER!!!!!!!!! |
|
|
Koffe: Min bil ställs av på vintern, för låg och hård i dämparna för att lämpa sig för oplogade svenska vintervägar. Sen har jag inga vinterdäck heller och att åka med sommarsulorna en hel vinter är väl kanske ingen höjdare :) Länk |
|
|
kowalski:var sitter vattenpump nr:2 enligt dig? torsk på v12 (nu med bilder på:htt://go.to/e32) |
|
betriebsanleitung |
Det billigaste av egen erfarenhet är nog att köpa 2 850 (en krockad)att ha som reservdelsbil.Bmw har verkligen vett att ta betalt. Men nu kan de väl inte sjunka mer i pris iallafall,,,,, |
Kowalski |
marcus a: Enligt mig så vet jag inte var den sitter då jag inte är en utbildad bilmekare. Jag citerade endast vad min bekant har råkat ut för problem samt vad som togs upp i Teknikens Världs beg test. Men nog är V12:an svindyr att äga, om inte annat så tyder väl din signatur på just detta ;-) Mvh //K |
| Den nya tolvan som kom -94 har väl inte haft lika "mycket" problem som den gammla??? Jag har fått för mig att den gamla tolvan har haft en tendens att "stänga" av ena halvan och bara gå på sex cylindrar (elfel). Så blev det för en jag känner. Det blev ganska så dyrt har jag för mig. | |
|
kowalski:stora bilar med mycket effekt är alltid dyra att äga(v12,m5,m3etc.)men om man är medveten om det och köper en bra bil,så behöver det inte bli så blodigt,men sådan fin ekonomi som med en 318 kan man ju bara drömma om.ang. min signatur så är mina kostnader självförvållade.:-) torsk på v12 (nu med bilder på:htt://go.to/e32) |
|
|
ta en bil som t.e.x s8:a den kostar nog en slant att äga eller??? Mvh Mr-speed go for 540 manuell |
|
|
Malte: Jag misstänkte nästan det... Är sugen på att sänka min lika mkt ungefär, men det lär väl gå bort om man inte har en separat vinterbil =/ //Koffe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.