AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.138

Uppdateringar 840? + frågor

Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Jag är lite på jakt efter en 840 men undrar om motorn fick uppdateringar liksom 740 fick om det var -97 eller -98?

Helst bör man kanske satsa på en -99 förstår jag men jag ska ha den som stadsbil så den äldre passar mig lika bra den nyare. Undrar bara om de äldre 840 har några problem med motorn så som kanske 730 V8 har med motorfästen eller plastkulor i automat etc etc.
Sökte en massa nu men hittade inget om facelift/uppdateringar.

Är väl lite halvspekulant på denna: Länk
Men vad som avgör det till Sveriges finaste har jag svårt att se. Naviskärmen har förstört hela inredningen men resten ser ju rätt så fin ut. Kanske lite väl brun i inredningen - vanligt?
Finns det topputrustade exemplar av 840 och vad innebär det då? PDC? EDC? Dubbelglas?

Kan service-/driftkostanderna på 840 liknas med tex min 740iL E38?

Sista fråga: Var det Hartge som gjorde 850 med 6,0l motorn och manuell låda eller var det Alpina? Hittar dålig info om det på denna sidan liksom de tyska...
Tacksam för svar!
Mig veterligen så fick 840 samma motoruppgraderingar som 740. 4728 st tillverkade med M60 motorn mellan 07/93-02/96. 3075 st tillverkade med M62 motorn mellan 01/95-05/99. Som du ser så överlappade produktionen av m60/m62 i nästan ett år så man får vara observant på vilken motor som sitter i bilen.

Om du absolut skall ha en -99 så lär du nog få leta ett tag. Endast 253 st tillverkade så det är ju ingen dussinbil. Skall den dessutom vara fullutrustad så får du leta ännu längre, det kan inte vara många gjorda. Sen beror det ju alltid på vad du menar med fullutrustad. Titta på min 850 i galleriet så kan du se min utrustningslista, den är ganska fullmatad men visst "saknas" det grejer även här.

Rent generellt så kan man säga att du har samma "problem" med 840/850 som du har med 740/750 gällande gemensamma komponenter som motorer och växellådor. Någon egentlig facelift är aldrig gjord. De flesta skillnader sitter under skalet i form av nya motorer, växellådor, elsystem mm.

Jag har också svårt att se varför bilen du länkar till skulle vara sveriges finaste. Men den kan ju fortfarande vara i mycket bra skick, bara att åka och kolla i verkligheten. Låt dock en 8-serie kunnig mekaniker kolla igenom bilen, det lönar sig alltid. Personligen tycker jag dock att inredningen ser för bedrövlig ut i den färgen.

Räkna med att driftskostnaderna är ganska identiska jämfört med din 740. Beroende på hur petig du är så tillkommer alltid en del initiala reparationer för att få bilen i fullgott skick. Bara för att bilen tex är nybesiktigad innebär inte att bussningar och dylikt är i bra skick. Det är tunga bilar som sliter hårt på bromsar och hjulupphängningar. Har den gått lite längre får du även räkna med motor-/växellåds-kuddar och byte av automatlåde-olja/-filter. Min fullservade 850 CiA -95 med 2 fd ägare och 10.300 mil på mätaren har sedan inköp kostat mig ca 10.000:- i service och knappt 25.000:- i reparationer. Kolla min bilblogg för mer info.

Hartge har gjort en version med 6.0l motor på 400 hp medans Alpinas största motor är på 5.7l men med 416 hp.

/Fredrik
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
Verkar vara spräckt ruta... och spelar driftkostnaderna in så ska man åka corolla..

det man ska se upp med är oljepumps drivningen, inte helt ovanligt att kedjespänningen är lös!

finns vridet behövs ingen turbo
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Tack för svaren. Bra med info där fdaa.

Ang om driftskostnaderna spelar roll så gör det nog det i alla fall till vad bilen är tänkt att brukas som. Jag har redan en 750iL som jag testat att ha som stadsbil då jag bodde mitt i centrum men det var onödigt dyrt. Man kan i princip aldrig utnyttja effekten så då räcker det med V8an långt&länge.
Sen köper man inte Corolla bara för att man vill vara lite ekonomisk - kanske handlar om känslan med...

Gamla 5,0l V12 kommer jag aldrig mer att köpa igen. Så ska jag ha en V12 till blir det 5,4 eller 5,7 respektive 6,0. Att M70 är ett mindre underverk kommer man dock inte ifrån...

Har bestämt mig för att det blir en 840. Om det blir just den svarte återstår att se. Är dock sällan hemma i Sverige så jag har svårt att dra runt och kolla potentiella objekt.
Tröttnar man på effekten kan man ju kompressormata - borde väl bli råare än 850 då kanske(?)!
Drömmen är en 850CSi sista årsmodellen - men det kostar mer än det smakar. Samma känsla, fast lite fler hästar och MYCKET mer pengar.
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Kom och tänka på en sak - hur kollar jag vilken motor det finns i den svarta -96an ovan?
Den kanske borde vara dyrare med nya motorn?
Eller tvärtom - billigare med gamla?
Jag har ingen aning om man lätt kan se skillnad på M60/M62 eller om det finns någon identifikationsplåt någonstans. Men du kan alltid ringa närmaste BMW-verkstad, ange reg-nummer och be dom kolla i ETK.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.