AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.941

M3 GT går väldigt oroligt på tomgång, var kan vara fel?

Hej har en M3 GT som strular, den går jäkligt oroligt på tom gång plödrar och hoppar, sitter man i känns de som hella karosen gungar, men varvräknaren står hyfsat stabilt vilket är skumt tycker jag.
sedan när man kör den så om man gasar normalt så drar den fint och bra till cirka 2400varv för att sedan gå tungt mellan 2400-3000 varv cirka den går bra på höga varv, men skulle säkert kunna gå bättre där också.
Nästa fenomen, när jag tar bilen på morgonen alltså första starten på dan går den jäkligt bra på låga varv inge tröt alls+ att tomgången upplever jag är mycket mer stabil då, för att sedan när den blivit varm och jag startar dern i gen hålla på som nämt ovan, också om jag varvar ur den och kör mycket i högre vartals registret, för att sedan sakta in för en korsning eller liknande, går den änu sämre på tomgång, tycker mig även kunna känna en doft av bensin av bilen när den står på tom gång i bland.
Körde en längre sträcka med den för ett tag sedan och fick den då att som minst dra 0,84 i 110mk/h med det berömda äggett under foten.

Saker jag bytt är kammgivare höger och vänster, rengjort luft masse mätaren med lmm rengörings spray gått i genom alla kontackter, sprutat med startgas över allt där jag kommer åt, samt bytt bensin filter i dag.

Här är även besiktnings resultaten från i år, första besiktnigen där jag fick underkänt på lyder så här: co0,1-(0,5) co 2500 0,0-(0,3) hc 453-(100) lambda 1,00-(0,97-1,03) sedan besiktningen efter då den gick i genom, då hade jag tankat i en flaska stp injektorklener, då hade den även då för höga
hc värden på tom gång men efter att besiktnings man hade kört den riktigt varm gick den i genom med dessa värden, co 0,1 co2500 0,1 hc 019 lambda 0,99. hoppas ni har nå tips på vad de kan vara. Mvh Fredrik
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Koppla ur LMM och se om det gör någon skillnad. I annat fall är att läsa ur ev. felkoder. Det spar en hel del tid i felsökning. Misstänker att du bytt luftfilter redan.

AE
nix har inte bytt luftfiltret men däremot rengjort de har ja, sitter ett kn panelfilter i den, kan vell till läga att jag även har gjort en invändig bilstein motortvätt på den nyligen på firma med ny olja och filter efter.
pg_ice
ändrar inte vanosen läge vid 2500 varv?
så upplever du att bilen går tungt mellan 2500-3000 varv kan ju bero på att vanosen inte funkar.
låter som Vanosen har dykit alltså.

enbart spekulationer men det kan ju vara värt att kolla upp.

jag äger själv första BMWn med vanos i sen 2 veckor tillbaka så man har zero erfarenhet av dom.
du kan ju prova med att koppla ur vanosen.
kopplar du ur den och bilen går lika illa som den gör nu så är det garanterat vanosen.
ja jag vet inte ja men är de inte lite riksy att bara koppla ur den då och köra, har hört att den ska linjera i ett vist läge med kammarna för att inte ge fel värden, och hur blir de med de om jag kopplar ur den för att sedan koppla in den? bara en fundering där, men vad menar du med att koppla ur den ?
pg_ice
koppla ur = rycker strömmen till den
strömen till magnet sensorna då eller ?
pg_ice
det lönar sig at söka på forumet.
hittade lite info här i andra posten
Länk
Okej tack ska du ha, fint att man kan ge varandra lite tipps här inne,
blir vell en dag under huven i morgon också då, så får man vell pröva att kika lite på vanosen, de enda som de är risk för är vell att tjejen blir rasande, men men de får hon leva med ;)
pg_ice
kan nog bli så men bilarna måste ju funka perfekt annars blir vi griniga.
du får väl skylla på det :)

jag kollade igenom tråden
JN förklarar bra hur vanosen funkar och hur det ser ut när man tar bort magnetventilerna så jag ska själv ta en genomgång i helgen.

bara för att vara säker på att det inte är en massa skit där det inte ska vara det.
M3
57
M3 hellrot
Z3M Roadster - 99
528 iA Touring - 00
Har du kollat dina tändstift, hade liknande problem med en av mina m3:or.
Bilen startade kanon när den va kall men gick skit när den blev varm.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Lambdasonden!?

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

er
14
erik.isacson
M3 E46 Cabrio SMG
Kolla om du har en spricka i grenröret
pg_ice
frågan är hur en skitig magnetventil ser ut
för skojs skull så tog jag bort dom och det fanns inte nåt skit på dom,såg otroligt fräscha ut.
nån som kan jämföra med mina på bilden?

Länk

fick tyvärr inte med nån bild på hela magnetventilen utan bara ytterdelen
även lödningarna verkar bra vad jag kan se.
brydde mig inte om att göra rent utan stoppade tillbaka dom.

är de inte själva insidan av ventilen dom menar som ska rengöras då, jag menar den del av magneten som sitter i vanosen, för när jag bytte mina kammgivare som också är magnetiska så satt där en del metal spån och skit, och jag kan tänka mig att sådant stör signalerna.
Bara en tanke de, men tackar för bilden
Hej i gen har donat lite i dag, började med att göra ren magnetventilerna till vanos och kollade lödningarna, hittade inga fel där vad jag kan se i alla fall. Men sedan slog mig tanken att jag skulle pröva att dra ur gasläges givaren, och deta hände motorn fick en helt annan ton liksom, mindre skramel och oväsen men där emot vet ja ej om den vart så mycket bätre på tom gång, pröva att varva den lite försiktigt och inge tvekande eller så på gasen då?
så jag undrar nu kan de vara så enkelt att den lilla jäveln orsakar alla problem för mig =)
ja ha gär va vi i gen då ;( i dag när jag körde bilen så¨händer följande i upp start i morse så gick tomgången upp till 1500varv, när jag började köra bilen så sjönk den sedan vid första korsning till 800varv, men nu till de alvarliga bilen går skit nu, belastar jag den med vill säga halvgas så går den sämre än en 325a lika så vid ful gas vilket jag bara pröva en snabis, men med 1/3 gas går den bätre :( ? fattar ingen ting längre ja stårfortfarande och hoppar och plöddrar på tomgång men går alltså nu riktigt piss dåligt när jag kör den, drog även ur lmm kontakten i går på tomgång och då¨dog nästan bilen så den kan vi nog ute sluta nu, men kan jag ha gjort nå med magnetventilerna då tro i går för nu går bilen slöt ända från 2000r/min till 6000r/min i alla fall de har den ju inte gjort förut, eller om de är spjälläges givaren då som lämnat in helt.
Några förslag tack.
Ja just ja lämnade in bilen på felsökning av fel koder på en mekonomen verkstad för en månadsedan, inga fel registrerade då i alla fall :(
Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
Fredrik: Ring Danne i Ljusne å hör med han.. om du nu inte gjort d redan...

///MVH Johan
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Fortfarande!!!
Mät upp lambdasonden!

MVH Patrik

Vi syns på BMW CS/SC träffen Ring Knutstorp 4-5 Aug 2007!
ja du tyvär blir de nog ingen sådan trip :( men de som är positivt är att jag får lägenheten såld,och går en del plus på de :) så tänkte bmwn min skulle få den delen, så om inte den blir fixad till avstälnings dax, så ska gubben min under avstälningen få medicineras med en 30 000:- tänkte ja ;) kanske till och med har råd med lite extra godis till den efter lagningen då, men har lovat mig själv att de bara blir sug trim och en jävla massa barna nästa år.
Jag menar skulle inte sitta helt fel med lite styvare bussningar carbon insug och en rejäl mappning, får gås hud redan när jag tänker på nästa sommar, och jag vet 30 000 blir nog i under kant för allt deta men man jobbar vell under vintern också ;) och desutom i norge så kulor och godis till bilen borde flyta på varje månad under vinter halv året.

Hade bäst fricke medelar mig mer om felet
Hej där :) har nu fåt bukt på lite av felen, löde som sagt om anslutningarna till magnetventilerna, och de har medfört att bilen börjar dra vid 2500 r/min i stälet som för att den liksom dör vid 2500 för att sedan börja komma i gång vid 3000, så nu alltså börjar den dra vid 2500 och vid 3000r/min formligen exploderar den i väg, så jävla skönt ;).
Men den plöddriga tomgången finns där fort farande och bilen liksom hoppar lite, men har bestält ny Lmm och spjällägesgivare samt lufttempsensor och motortempsensor, så får vi se om den blir som ny efter de :) hade gött alla och tack för tippsen, på åter seende.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.