|
|
|
|---|---|
|
Har en fråga ang moms och import! Om en svensk handlare importerar en bil från tex tyskland betalr han då moms i tyskland? Om han inte gör det så måste han betala det i sverige? Kollade för skojs skull en nyimporterad bil hos en handlare här i sverige som kostar ung lika mycket i tyskland. Enligt honom så köper han hem bilar genom en handlare i tyskland och han skickar dem på lastbil till honom. Och låt oss säga att han betalar ej moms i tyskland så blir bilen genast billigare att ta i för honom. Då kan han kanske sälja bilen väldigt nära den summan vad den skulle ha kostat med moms i tyskland. Så frågan är handlaren måste betala moms? Kan inte så mycket om sånt därför frågar jag om tips. MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Handlaren måste absolut betala svensk moms på bilen. Finns det moms på den tyska bilen MÅSTE handlaren lyfta den tyska momsen och betala den svenska. Tyvärr blir det alltså DYRARE för en handlare att importera en bil än för en privatperson! Privatpersonen betalar 19 % moms i Tyskland, handlaren 25 % moms i Sverige, en skillnad på 6 %. Kanske inte tycks vara hela världen, men på en bil för 250 lapp så är det 15000 kr! mvh Johan |
|
jaha då vet jag nu hur det fungerar. Då kan man börja undra hur i hela världen kan en nyimporterd bil som är reggad och klar kosta lika mycket som i tyskland! MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
| Kan inte handlaren dra av momsen som han gör på "allt" annat han köper in? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är många importörer som aldrig registrerar sig på importbilen för att slippa importmomsen, de har målvakter /privatpersoner " ute på stan" som står som ägare istället, kollade av en ökänd bil/mätarjusterarfirma i Helsingborg, av 10 nyimport bilar som aldrig tagits i trafik så var sex reggade på privatpersoner runt om i Helsingborg. De bilar som kostar lika mycket eller tom 30-40 tusen mindre än i Tyskland är mätarjusterade -10.000 mil , annars är det nån typ av välgörenhetsorganisation som bedriver bilhandel :) ///MVH Hasso Länk |
| Det är väl inte avancerad..Som handlare åberopar jag mitt VAT nr=SE+ orgnr, När jag sen säljer bilen till någon i Sverige så ska momsen in till staten= 25%, Dra av å dra av..Klart om jag skulle vidareexportera bilen till ett annat land (Utanför EU eller EU land där köparen har VAT nr så behöver jag så klart aldrig betala nån moms i Sverige. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.