AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.750

Byta ratt 4-ekrad till 3-ekrad med airbag men det gick ju inte tydligen.

Pu
113
Pukin_Dog
330iA -03
Ringde bildemonterare och skulle ha tag i en 3-ekrad ratt med airbag. Killen hävdade att centrumkåpan på ratten sitter fast på airbagen och att det inte går att byta om man inte redan har en airbag med kåpan på!? De får ju inte sälja airbag tydligen. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det så med kåpan verkligen?
Att airbagen sitterpå kåpan är korrekt.

Mvh
Stephan
Pu
113
Pukin_Dog
330iA -03
Och den går inte att separera från bagen? Det betyder att rattbyte inte är möjligt om man inte har en 3-ekrad med airbag?
Jag tycker att du borde kunna köpa ratten och bara beställa en ny centrumkåpa med airbag från BMW, borde inte det gå? Man måste ju kunna ersätta airbagen den gång den har löst ut.
Pu
113
Pukin_Dog
330iA -03
Jo det går säkert. Bara det att den är nog dyrare än vad det är värt. Dessutom så misstänker jag att de endast säljer om de själva får utföra monteringen av säkerhetssjäl.
Har pratat med en skrot till som sa att det inte går att ta bort kåpan från airbagen. Om det stämmer så gör det ju saken ännu bökigare för då kan jag ju inte övertala någon att göra det.
Hade själv tänkt byta ratt på min bil, så jag frågade på BMW vad den tre-ekrade skulle kosta. Runt 12.000kr har jag för mig.

Pukin_Dog: Är det denna ratt du syfat på? Länk

Vad jag kan se på bilden så ser inte airbagen ut att sitta fast i kåpan, men den kanske fastnar i kåpan när allt är ihop tryckt.
Pu
113
Pukin_Dog
330iA -03
Ja det är den ratten och dessvärre så verkar det som att det faktiskt är samma enhet. Läser man raden för den detaljen så står det "HUB CAP, AIRBAG" om den. Så då var ju det klart då. Skit! Jag gillar inte bussratten faktiskt.
Nu när jag börjar vänja mig vid BMW och till och med tycka den är ganska trevlig. Älskar motorn faktiskt :) Får väll lida med den tills det är dags att byta bil. Jag tänker inte offra airbagen bara för att få rätt ratt. Säkerheten kommer först trots allt.
Jag ser inte ditt problem. Köper du själva ratten från bildemonteringsfirman så behöver du ju bara köpa en airbag från BMW. Svårare än så är det ju inte.

Här är en annons på exakt en sån ratt du vill ha och den är komplett med airbag och allt. Bara att montera. Länk
Pu
113
Pukin_Dog
330iA -03
Nej det gör du inte eftersom du inte läst vad som skrivits ordentligt.
Den länken är intressant faktiskt, konstigt jag inte såg den i går när jag letade? Hmm...
Mattias_johan
Jag bytade min fyrekrade ratt till en 3 ekrad m-ratt på min förra e39 på den va det inga problem. Köpte ratten och airbagen på en bildemontering.
Pu
113
Pukin_Dog
330iA -03
Ok, den demonteringen jag snackade med sa att de inte får sälja airbags så de kasseras med en gång. Skumt.
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Jag kollat en del, de får inte sälja airbagenheter alls enligt deras
föreskrifter men går kringgå på vissa demonteringar. Själva ratten är det
billigaste då följer ratt +släpring med. Airbagenheten kostar på en skrot
om du lyckas från 2000kr och uppåt bara den hos BMW kostar enheten kanske
5-6000kr!! Hutlöst. Jag bytte ratt utan airbag på min bil i veckan och
fick då med ett motstånd som ersätter airbagen simulerar att det finn
airbag annars kommer lampan att varna i instrumenteringen. Att demontera:
bort med batteriets minus. Vänta 10sek står det i min bok...ja väntade
30min. Lossa airbagen med 2st torx bakifrån kommer du åt lättast när du
vrider ratten i 90 grader ställ sedan ratten i "rakt" läge ta ur nyckeln
så tändn.låset går i detta för det är enklast få den nya ratten i samma
position. Fram med 16 nyckel + förlängare + spärrskaft ta spjärn med låren
under ratten medans du dra loss muttern (normal gängning). Nu lossa
anslutning för tuta och airbagsenhet vid rattröret lättast med en
instrument mejsel till hjälp. Nu kan du ta bort ratt + airbagsenhet. Ska
du byta ratt så är det liten chans att airbagen passar till den nya, kolla
även anslutningarna det normala är ett orangekontaktblock med röd+vit
kabel (airbag) och ett platt kontaktdon med brun+blå kabel (tutan).
Montage i omvänd ordning och OBS! ingen tändnyckel till föränn du kopplat
in batteriet igen. Lycka till. Mvh //Z3Kent

Min bil 2007
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.