|
|
|
|---|---|
|
Hejkon bmw älskare =) Har en 323i E36 -96 och behöver lite hjälp med att få fart på min spolarmotor till vindrutan. Den slutade fungera efter att jag haft bort fronten på bilen, (lackade om frontgrillen). Om det hade med det att göra vet jag inte säkert men det är ju troligt att något hände där. Hursomhelst. Det kommer ingen ström fram till motorn när man trycker på spol knappen men torkarna fungerar och vispar tre gånger som dom ska. Tar jag loss kontakten och mäter mellan dom olika polerna i kontakten och mot chassit så är det nästan full kontakt på båda polerna. Så någon form av kortslutning kanske? Går strömmer igenom någon säkring och i så fall villken? Har försökt läsa mig till men tyska är inte min favorit. Ser dock ingen trasig säkring men vore bra att veta villken det är så man kan mäta om det kommer någon ström där och kanske dra en ny kabel. Eller går det igenom något relä i säkringsboxen som kanske är paj? Kan jag ha missat någon kontakt bakom/inne/under fronten som har med den att göra? Allt annat funkar ju... Har någon lite tips som kan hjälpa mig på vägen? | |
|
Mät mellan polerna på vindrutespolarens sladdkontakt samtidigt som någon drar i spaken. Om du får ett värde (vet ej hur högt men antar att det är ca 12 volt), så är försörjningen till spolarmotorn OK. Då är ju kretsen t o m kontakten fin. Ohmmät över spolarnens kontakter: Ohmtalet ska vara lågt. Om det är högt (mer än 1000 Ohm, dvs 1kOhm) har du antagligen brott i lindningen eller likn i spolarmotorn. Om du inte har ett verktyg för att mäta resistans, så koppla 12 volt över spolarmotorns kontakter och se om den snurrar. Händer inget? Stor sannolikhet paj. Annars har du fulingen, men som jag inte rekommenderar. Köp en universalspolare. KOppla denna mot sladdkontakten (du måste fixa kablaget eftersom jag antar inte dessa matchar), spolar den nu så vet du ju också att motorn är paj. Lämna tillbaka motorn på öppet köp. Mvh Stephan |
|
|
Jag har liknande bekymmer på min E46 -01. Det märkliga är att när jag tar loss kontakten från spolarmotorn och mäter så får jag 9 volt konstant, oavsett om jag vippar på spaken vid ratten eller inte. Spolarmotorn till framlyktorna fungerar som dom ska. Mäter man på samma sätt där får jag 0 volt tills jag vippar på spaken, då ger den 9-10 volt några sekunder och går sedan ned till noll. Har inte testat att koppla kontakten för lyktspolningen till vindrute-motorn. Men eftersom det verkar ligga ström konstant kan det väl inte bara vara fel på vindrutespolar-motorn? Några förslag? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.