AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
837

bmw325i-02 eller en 330xi-00

he
6
hensu
325i -02
har efter påtryckningar och eget intresse beslutat mig för att bli bmw ägare.

Nu ligger jag lite i valet och kvalet, en kompis erbjuder mig en snygg 325 som jag vet är servad rätt, serviceboken ser bra ut. tyvärr japanröd till färgen men det lär man sig väl tycka om. det är en faceliftat 02a som gått ca 11500, behöver byta sommardäck nästa säsong och bara 16" fälgar
eller en 330XI 00a som gått 14000 och enligt ägaren servad vid behov, således ingen servicebok. spindelleden bytt för ca 100mil sedan, nya sommardäck, vinterdäck minst 2 säsonger till.

ungefär samma pris för båda.
hört att körglädjen ska vara bättre i 330'n, bara frågan om dess fler mil och äldre årsmodell väger upp.
idag kör jag en 9-3 steg 1 så jag vill ju inte sakna allt för mycket omkörnings acc.
tar emot alla synpunkter och tips och råd

/Henke
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Hur ser bilarna ut invändigt?
Om de har samma klädsel o de känns rätt för dig hade jag valt 325an,detta pga vad du beskriver så verkar den väll skött?!...
Den har gått mindre mil o är nyare,330 in är trots allt 7 år gammal o den blir inte nyare,o heller inte lättare att sälja framöver då folk tänker mer o mer på bensinpriset,vilket inte gör 330 mer attraktiv :)
enligt modelguiden skiljer de 0,6 sekunder mellan de båda modellerna.
jag tror knappast du kommer sakna omkörningsacc då dessa motorer alltid har kraft,tillskillnad mot en turbo motor,vet dock att sabarna brukar vara rappa. (vilken motor har du?)
En sak jag undrar,varför väljer du enbart mellan dessa 2?
he
6
hensu
325i -02
Jag har en 2.0t 154hk varianten,

och det är väl dom enda 2 jag hittat hittils med vettiga mil(under 15000) och under 130tkr och är i närheten av vart jag bor.
men jo det lutar helt klart åt 325an. har ju dock aldrig ägt bakhjulsdrivet så man är väl lite nervös sen när första snön kommer :)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Hej och välkommen!

325 har 192 hästar och jag har svårt att tänka mig att Saaben skulle vara snabbare. Nu vet jag inte vad steg 1 gör och 80-120 ska ju vara SAAB'arnas ess i ärmen men mycket mer är det inte.

Jag hade helt klart valt 325'an då den är nyare och servad enligt bok och inte vid behov (servades dess när motorn började gå hårt???).
325'an har ett riktigt bra antisladdsystem och du behöver inte vara orolig för vinterkörning. Dessutom är den väldigt välbalanserad till skillnad från SAAB'en som har ett gammalt Ascona-chassi ;)

Rostskyddsgarantin finns även kvar på 325'an vilket kan rädda dig från många tusenlappar.

Inget ont om SAAB men du kommer att uppleva många fördelar vid bytet! Jag vill inte dra allt här för då kommer jag låta som en SAAB-motståndare =)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Edit: Vad fick jag dess ifrån... DEN ska det stå!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Måste tillägga att 330 har en undebar motor, samt att 330 drar ungefär lika mycket som 325.
330 är för övrigt snällare mot miljön enligt rototest...
Dock drar 4-hjulsdriften lite mer, upp till 1 dl per mil.
tycker bilen du beskriver (330xi) låter konstig, servad vid behov?
men för 130k får du tex denna: Länk

min teori är att 330 kommer behålla värdet eftersom det är extrem prestanda förhållande till priset

m.v.h Bjerser
he
6
hensu
325i -02
tja, det var säljarens egna ord, hur han menar vet jag inte,
jo bra pris, problemet är att jag åker inte från gävle till Halland för att kolla en bil, måste finns rimligt nära eller vara en dunder deal :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.