AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
783

Sänkning av E39

Anders Thorssell
Tacksam för kommentarer från Er som använt sig av sänkningssatser från H&R, Weitec, James etc.jag vill sänka min 528:a men har blivit avrådd av min BMW verkstad då man säger att fjädrarna kan slå igenom, bakdäcken slits osv.Hade tänkt mig en sänkning 40 mm och 15 mm bak.

AT
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Hur menar du när du säger "fjädrarna kan slå igenom"?

Mvh Ingo E39 -97 med 19"
Anders Thorssell
Hej! Fel uttryck av mig.De menade att dämparna inte skulle vara avpassade till fjädrarna och därigenom skulle slå igenom vid hård belastning.

AT
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Det är så att original dämpare är lite mjukare och pressas då ihop lite mer. En dämpare har 2 eller fler lägen. Ett är "normal" och det andra "sport". Normalläget är ganska stort vilket medger en sänkning på ca 30mm. Det som händer är att du konstant kommer att ligga på gränsen till "sport" vilket är ok, men om du sänker mer så ligger du hela tiden i "sport". När du sedan kör hårt så är det inte så svårt att räkna ut vad som händer. Om du kör hyfsat lugnt så kommer du ändå att ligga i "sport" läget, vilket resulterar i snabbt utslitna dämpare. Kontentan: Om du sänker bilen mer än 30mm byt dämpare.
Det finns andra saker att tänka på! Speciellt med en bil som gått lite längre. Drivknutarna får en ny vinkel eftersom karossen/motorn sjunker ner och om du har en bil som har slitits in i ett arbetsområde så kan du få missljud och även haveri. Observera KAN! På en nyare bil är det inte lika troligt eftersom det inte har hunnit bli inslitet.

Jag ska sänka 30mm runt om och behålla orginaldämparna så länge det går :)

Mvh Ingo E39 -97 med 19"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.