AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.939

Hur ställa in Vanos i samband med toppbyte på M3 3.0?

_J
13
_Jonte_
M3 coupe -93
Har kommit så långt i mitt toppbyte så att det är dags och ''ställa in vanosen''. Någon som vet hur detta går till?? Väldigt tacksam för svar

P.S det är en 3.0
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Här är några utdrag från TIS alltså BMW:s service program, behöver du mer skicka PM. Special verktyget man använder för att få rätt avstånd på drevet vid insugs kammen (11 3 490) är 1mm tjockt

Länk

Länk
_J
13
_Jonte_
M3 coupe -93
tack för svaret det hjälper... Förstår hur man ska göra men verkar vara mycket jobb. Va in till bmw och dom sa att man behövde ett special verktyg som man skruvar på vanosen, som ger elektriska impulser. Aja jag får sätta ihop det efter instruktionerna som jag fick. Går den dåligt den så får jag lämna in den på verkstad.

Den borde gå iaf utan att vanosen är riktigt insälld, eller kan det skada ventilerna??
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Jag tror att det där specialverktyget med elpulser bara är till för 3.2:ans dubbelvanos så det behöver du inte oroa dig för :) Jag satte ihop min med en helt vanlig verktygssats och ett hemmagjort special verktyg "11 3 490" som jag tillverkade av en bit 1mm plåt, det är det du använder när du "ställer in" vanosen.

Det är rätt mycke jobb med det, men följer man bara instruktionerna noggrant så löser det sig...
en liten fråga bara, de är inte så att du macke 325 har instruktioner på hur man gör en ventilsjustering, vet att de är någe special verktyg där också men kanske kan göra de själv tänkte ja med lite fräs och svets :)
mvh fredrik
_J
13
_Jonte_
M3 coupe -93
ok tack ska nog få ihop grejerna... Bilen är ju ändå från robocop tiden (alltså inget rymdskepp).
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Jodå visst har jag det! Spelet ska vara mellan 0.28 och 0.33 och här är instruktionerna: Länk

Det går mycke smidigare om man har ett verktyg att trycka ner lyftarna med när man byter schimsen, så man slipper lossa kammarna hela tiden! det går att bygga ett själv eller så finns det på ebay att köpa, här är en bild på det: Länk

Jag ska bygga ett nytt till mig själv någon gång denna veckan eller nästa, så är någon intresserad så kan jag göra några extra för lite ersättning :)
man tackar man tackar, har du ett orginal dorn att gå efter när du byger eller gjör du på känn ;) kanske skulle kunna gör ett åt mig också om du går efter orginal verktyget, mvh fricke
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Tyvärr har jag inget orginal verktyg, jag har bara bilden så man ser principen och sen får man ju mäta ut måtten själv. Jag har redan gjort ett till mig själv i våras. Men det blev för smala ansatser där man tar stöd mot tryckarna och materialet var för mjukt, så det blev uppslitet...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.