AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
804

Konstiga smällar med nya luftfiltret

Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Hej!
MOnterade ett nytt Pipercross skummfilter för någon vecka sedan på bilen, och en dag när ja stog och kikade i motorrummet och fick lust att gasta till lite small det till som f*n. Ljudet kom direkt från filtret verkade det som.. kan lova att man hoppade till.
Sen dess har det hänt upprepade gånger då man stampar till gasen, senast idag när ja startade bilen efter att jag stått still nån minut, PANG, alldeles som en avgassmäll, baktändning lr liknande.
Nån som vet varför det händer? för mycket luft ? eller att min givare som vanligtviss sitter i luftfilterboxen nu sitter direkt under filtret?

tacksam för svar.

--
DTM system och rak 6a ;)
Eliminator
Hejsan. Är inte så himla insatt på detta men dom flesta brukar väl sätta givaren i röret efter filtret, borrar ett hål för den. den mäter väl mängden insugsluft så att det blir rätt bränslemängd. Jag tolkar ditt inlägg som att denna givare sitter fritt i luften under filtret. Men det kanske var en grov misstolkning :P

Hoppas det löser sig! =)
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Svar ja, min givare sitter fritt hängandes i luften under filtret. Men de är väl någon sorts temp för insugsluften har jag för mig, luftmängdsmätaren sitter ju efter filtret.
Knepigt är det, och vad jag kan komma fram till är att de händer när den är varm.

--
DTM system och rak 6a ;)
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Försvinner det om du byter tillbaka till origialfilter? Annars kanske du fått luftfilterolja i luftmassemätaren som ställer till det..
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
jag har inte testat att byta tillbaka, men jag är rätt säker på att det försvinner då. Det blev ganska direkt efter att jag monterat det nya filtret och oljat in det, men jag oljade vääldigt sparsamt och endast på utsidan av filtret.
Men olja i lmm kan iofs vara problemet om de kan göra att de smäller.
tack för svaren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.