AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.863

Frågor inför byte av avgassystem

Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag leker med tanken på att byta avgassystem till min BMW Z4 3.0i. Just nu tenderar jag till att låta skräddersy ett system. Målet med detta bygge är i första hand att förbättra ljud och utseende, men en effektökning är naturligtvis också intressant. Nu har jag ett par allmänna frågor som jag måste ha svar på så att jag vet exakt vad systemet ska omfatta:

- Vad är den konkreta skillnaden mellan endast en ny slutdämpare och ett komplett system från katalysatorn och bakåt? Ett annat ljud? Mer effekt?
- Vilken roll spelar racekattar för effektökningen? Speciella saker att beakta om man byter kattar?
- Vilken roll spelar grenröret för effektökningen? Speciella saker att beakta om man byter grenrör?
- Om jag vill ha mer effekt, bör jag då också byta luftfiltret? Och vilken roll spelar en mappning av motorn?

Hoppas det finns några "tekniker" därute som kan hjälpa mig med dessa frågor, alternativt någon som vet om det finns bra information om detta någonstans på nätet.

Tack på förhand!

Fråga 1: Om du köper ett komplett från kat och bakåt får du mer sound, men inte märkvärt mer effekt. Mitt catback system hade lämnat 2hk efter bänkning. Det är när du byter ut kattarna som effekten är märkbar.

Fråga 2: Se bara till så de är SBP godkända metalliska, men utan en mappning kommer du inte märka så mycket av bara katalysator byte.

Fråga 3: Vanligtvis byter man till ett grenrör med katersättare, dvs du använder inte ens kattarna. Byter du grenröret och slänger på ett catbacksystem på din bil och den förövrigt är original så kommer du bara tappa bottenvrid, inte att rekommendera.

Fråga 4: Luftfiltret kommer ge lite mer insugsljud, men på just bmwna har man inte märkt någon större effektökning än 1-3hk, ibland har det även visat negativ påverkan.

Mitt tips: Byt till ett catbacksystem och ett sport insatsfilter, lämna originalkattarna och grenröret.

Resultat av det: Goare sång, kan kännas lite rappare på högre vriden, och lite mer insugsljud. Du tappar heller inget bottenvrid.

Har du fler frågor så hojta till.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Suveränt, stort tack för de utförliga svaren!

En liten detalj bara, som jag skulle vilja förstå: Om jag nu har möjlighet att få ett avgassystem tillverkat där man anpassar ljudet individuellt efter mina behov och önskemål, och dessutom gör detta så att jag får alltihop godkänt hos bilprovningen (eller i mitt fall TÜV, då jag bor i Tyskland), finns det överhuvud taget något skäl till att välja ett komplett "catback"-system? Eller blir ljudet på något sätt "annorlunda" med ett komplett system från kattarna och bakåt? BMWs originalsystem sägs dessutom vara av väldigt bra kvalitet som garanterar en lång livslängd, så även detta argument borde inte hålla.

Ma
20
MartinGbg
323Ci -00
Hela "catback-systemet" har ju flera ljuddampare. Sa att byta det till nagot med sportigare amitioner BORDE ju verkligen ge lite annat ljud & forhoppningsvis lite battre andning.

Med olika manga eller med kombinationer av olika dampare sa kan du antagligen fa bilen att lata precis hur du vill. Problemet ar att du maste prova dig fram med ditt eget tycke & smak...

Letar sjalv catback till 323Ci E46... Lutar at att lata ferrita bygga ett men alla tips ar valkomna! Rostfritt ar ett krav och sa borde det inte kosta 100.000:- heller... ;)
Ma
20
MartinGbg
323Ci -00
Glomde nagra tankar & funderingar...

Filter & avgas ger i regel mer karaktar an effekt pa en sugis. Aven om det bara ger 2hk sa kanske den kanns rappare/mer vaken.

Typ som ett lattare svanghjul som inte ger skitmycket effekt men varvvillighet & respons kan upplevas vaaaldigt olika.
sw
6
swedepuck
330ci clubsport -02
Ja lämna in min kärra hos Stjernqvist racing i Uddevalla som "skräddarsydde" ett 2,5 tums catback system med totalt 4 fullflödes dämpare med 3 tums utblås + ny programvara + ett Green öppet sportluft filter. Ja e löjligt nöjd!! Har ej mappat bilen men tycker den har blivit betydligt rappare. Men ljudet mellan 2000-3000 varv e väl bröligt å särskilt på högre växlar. Räcker med lagom gas pådrag så kan man knappt ha en konversation. Jävligt kul i början men man tröttnar. Står i valet å kvalet å byta första burkarna efter catten men e rädd att tappa effekt ( går så jävla gött) + att de e svårt att finna en dämpare som får plats, annars hänger de för långt ner... Min e sänkt från fabrik. ja hade börjat med att byta bakre dämparn
sw
6
swedepuck
330ci clubsport -02
Får tillägga att rubbet gick på 10 lax. rostfritt hela vägen, bilens livslängd garanti. Och att den inte är bänkad ej mappad som ja skrev. De trodde 250 hästar
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag bestämde mig för att endast ta en ny slutdämpare och förra veckan byggdes och monterades det hela. Tyvärr har jag nu gjort en liknande erfarenhet som swedepuck, mellan 1.600 och 2.400 rpm kommer ett resonansljud som gör bilen nästintill omöjlig att åka i. Kommer att låta bygga om hela dämparen för att råda bot på detta.

bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
kineto>> varför köper du inte ett system som är testat & optimalt för ändamålet typ supersprint, eisenmann el liknande??? så du slipper bli besviken...o bygga om, det kostar ju oxå pengar...lägg lite mera stålar o få ett system som funkar...bara ett tips...
Gemini__
Instämmer, satsa på ett kvalitetssystem på en gång.

//Thomas
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Detta handlar om ett absolut kvalitetssystem, skräddarsytt och handtillverkat av kanske bästa tillverkaren i Tyskland. Det handlar bara om olika preferenser, andra har köpt liknande system och varit nöjda med dessa, trots resonanserna. Utifrån bilen är ljudet också absolut toppklass, har aldrig hört något bättre, långt bättre an Eisenmann. Det närmaste man kommer ljudmässigt är Milltek, som tyvärr inte finns för vänsterstyrda Z4:or och inte heller går igenom tyska TÜV.

Det hela är inte heller så illa som det låter; firman som tillverkar det har lovat att göra om dämparen så att resonanserna försvinner, även om det innebär ett något tystare system. Dessutom ingår alla modifikationer i priset... :-)

Gemini__
Ok, trodde det var ett system tillverkat här i Sverige av någon lokal förmåga. Störande resonansljud brukar vara ett återkommande fenomen på dessa system.

Vilket fabrikat är det på systemet?
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Tillverkaren heter Stüber.

bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
milltek låter definitivt INTE lika mkt och väl som eisenmann om det är eisenmanns racesystem du syftar till...iofs så är det väldigt stor skillnad i ljud mellan e46 m3:an som jag har och din z4 3,0:a så där ligger väl skillnaden i ljudet....jag har eisenmann race "le Mans" och det låter högt & bra.....betydligt mer sofistikerat än t ex supersprint som är mer brötigt...
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Det Milltek-system jag tänker på är ett komplett-system som monterats på en Z4:a i England, där ägaren har modifierat allting hela vägen från insug till slutrör, inklusive mappning.

Jag håller med om att Eisenmann låter mer "sofistikerat" än många andra standardsystem. Detta är en av anledningarna till att jag inte valde exempelvis ett Supersprint-system. Eisenmanns Race-system är dock inte tillåtet här i Tyskland, så det kunde jag skriva av från början. Det jag nu har låtit tillverka är dock minst lika högljutt som detta.

Sen håller jag också med om att det är svårt att jämföra en E46 M3 och en Z4 3.0i.

Gemini__
Ok, hoppas resonansen försvinner efter att de uppgraderat dämparen.

Använder mig själv av Eisenmann (race-versionen), riktigt nöjd =)

Mvh:
Thomas
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
kineto>> resonansen kan uppkomma om bultarna är för hårt dragna till systemet under bagageluckan...läst att många har kunnat korrigera problemet genom att lätta lite på bultarna till hängarna...tror det optimala trycket var om det är newton eller hur man mäter runt c:a 17.

lycka till, slutresultatet kommer säkert bli grymt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.