AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.138

Skumt tickande ljud 318

Tänkte bara höra mig för var de kan vara har hört så mycke men vet ej själv!
Tickandet stegrar med varvtalen men så fort man frikopplar blir de knäpptyst och ibland när man kör försvinner ljudet helt och hållet men kommer tillbaka ganska fort igen!

Samt en fråga till ibland när ja kör så smådör bilen ungefär som en liten fuelcutt? varvtal/hastighet gaspådrag eller bara glider verkar inte spela någon roll? vad kan de vara för fel?

Bilen är en 318 -89
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Årsmodell?

Mvh Janne.
är en 318 1989 står iofs längst ner i texten ;)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he...miss av mig,sorry :)

Ja,tickandet kan ju bero på "ganska mycket",men det hydrauliska ventilspelsutjämnarna kan ju tendera att inte hålla oljetrycket alla gånger+att just din modell har problem med taskig kamrems+toppkonstruktion vilket KAN betyda att det är "lite renoveringsdags" ,men ta nu inte detta som en absolut sanning utan det är bara så att just M40 motorn har lite problem med både hållbarhet på kamaxlar som "totalhaverier" pga just felaktig konstruktion..

Kamremmen+"tillb." är ett absolut krav att byta varje 4000:e mil för att om möjligt undvika ras...tyvärr.

Vad gäller dina "fuelcuts" så kan det väl vara just ett sådant, KANSKE beroende på lite def. luftmängdsmätare eller något annat roligt :/ som tändspole,kablar fördelarlock,rotor osv.osv..

Bränslepumpen går bra utan missljud?

Men prova att byta olja+filter+serva bilen rejält så får du se vad som händer med iaf "tickandet"..

Mvh Janne.

Jorå serva har ja gjort med lite tjockare olja! men tyckte till min fasa att de lät värre efteråt? fel olja möjligen?

Men de skumma är ju att tickandet försvinner ibland under kanske 5 sekunder för att sedan komma tillbaka? borde isåfall vara något som kärvar kanske?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...Ja,nog låter det som att du har något smörjproblem till ventilspelsutjämnarna,men det är ju en gissning såklart.
Kanske hjälper att slå i en tunnare olja?
Vilken viskositet har du på oljan nu?

Men>>>>har du kollat så att allt ser bra ut under ventilkåpan...Dvs att kammen ser bra ut utan spår osv?

Mvh Janne.
Tjena bytte olja igen till 10-40 men blev dock ingen skillnad ljudmässigt från motorn.. har inte lyft ventilkåpan än men tänkte göra mot helgen! Då lär det iallafall visa sig om det finns repor på kamaxeln fast de är inte det som är problemet på min bil antar jag då ljudet försvinner korta stunder ibland,,
Värst är det vid kallstarter dock!

Eftersom jag inte är någon superhöjdare på ventiler så tänkte ja kolla om någon har nå tips på hur man kan kolla om dem är hela eller inte?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Eftersom du har "den motorn" M40 så löper du lite högre risk för att
råka ut för tråkigheter med motorn. Mitt tips är att hälla i motorrengöringsmedel (från känd tillverkare, tex Omega) så du vet att det blivit rent (renare) i motorn efter detta så använder du Wynns hydraulic lifter treatment (vad det nu heter exakt?). Kör sedan på delsyntet olja, typ 10-40 för att vara garderad.

Med garderad menar jag att tjockare tex mineralolja gör att olja finns kvar på kamaxeln i högre grad och därmed "smörjer" bättre, eller skyddar bättre kamaxeln när den väl sitter på den, men nackdelen är att då bla oljekanalerna kan vara igensatta så har en olja med lägre viskositet (tjockare) sämre rinningsförmåga och klarar därför inte av att rinna igenom lika effektivt som en olja med högre viskositet.

Problemet med en olja med högre viskositet tex helsyntet gör att den är tunnare och ligger inte kvar på kamaxel i samma grad som en tjockare olja och därför är dålig för speciellt M40 motorn vid kallstart eftersom den med sina ofta slitna hydrauliska ventilspels utjämnare inte klarar av att bygga upp ett tillräckligt oljetryckt inom de första minuterna så kommer kamaxel mm att slitas mer. Det är det tickande/slammrande ljud man hör vid kallstart är då inte lyftarna klarar av att lyfta tillräckligt och vi får en kollision pga för lågt oljetryck.

Det är viktigt att skilja mellan smörjning och oljetryck, de flesta motorer har inte speciellt stora problem med för lågt oljetryck och en tjokare olja kan vara att föredra i många sammanhang, speciellt då läckage ofta blir mindre av den lägre viskositeten hos oljan. Men de hydrauliska lyftarna är boven i dramat för M40 motorn och slitaget blir inte mindre av att toppen är felkonstruerad med för hågt påliggnade tryck.

Byt olja+filter ofta, var 500e mil samt kamrem+spännrullar var 4000e mil eller var 4e år. Min 318-M40 har gått 22000mil och jag har slammrande ljud de första 2-7minuterna varje gång start ska ske då bilen stått ett dygn, ska prova Wynn's hydraulic lifter treatment så får vi se vad som händer.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Med garderad menar jag att tjockare olja är bra då den ligger kvar på kamnockar samt tätar bättre mot oljeläckage, men har sämre rinningsgrad och tar sig därmed sämre genom oljekanaler och speciellt igensatta sådana.

En tunnare olja med högre viskositet är bra då den lättare kan bygga upp ett
bra oljetryck då den rinner lättare, men har nackdelen att den inte ligger kvar i motorn på samma sätt som tjockare olja gör och speciellt vid startförloppet kommer slitaget av kamaxel att bli större.

Allt har sina för och nackdelar, men jag tror ändå på att kompromissen motorrengöring så kanalerna iallafall blir renare i kombination med
hydraulisk lyftarrengöring från Wynns samt användandet av delsyntet olja ger det bästa skyddet i längden. Om inte annat kan alltid en motorn som gått på delsyntet också köras på mineralolja som är billig och vid korta bytesintervall kommer en billig olja inte att vara sämre än en dyrare tex helsyntet olja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.