AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.269

Är BMW 330xd en vanlig shoppingvagn till tanten i Tyskland?

Jag är sugen på en 330 XD touring och efter att ha letat en stund så inser jag att det i stort sett saknas svensksålda exemplar, åtminstone exemplar med, för mig, normala miltal. (runt 10.000 mil) Kikar man på nätets svenska annonsplatser så finns det ett hyfsat importutbud, dock med en för mig rätt komisk likformighet...

I stort sett samtliga 330 XD Touring som importerats har alla maxutrustats och gått ungefär lika långt, eller skall jag säga runt 10.000 mil. Detta gäller de 03 och 04'or som t.ex. finns att beskåda på blocket. Priserna är dessutom påfallande lika och på i stort sett alla annonser har skylten skruvats bort. För mig betyder det att dessa vagnar måste vara väldigt vanliga bland tyska hemmafruar som shoppingvagnar till och från stormarknaden...

Kikar man på 330XD Touring i Tyskland så hittar man förvisso ett flertal 330 XD Touring med miltal under 10.000 men absolut inte så många just runt 9.500 - 10.500, betydligt fler runt 12'-15' mil vilket verkar mer rimligt till priser från 15.000€ och uppåt.

Så till mina frågor...

Är det smartare att prioritera egen resa till BMW's hemland och köpa lite dyrare direkt från en BMW-handlare den bil man vill ha?

Finns det någon som har tips på seriösa bilhandlare med hyfsat BMW-utbud så mottages dessa tacksamt.

Finns dom som påstår att det är klokare att köpa BMW hos Mercedes/Audi-handlarna men där är ju utbudet mindre, vad sägar ni om det?

Kan man verkligen inte pruta hos BMW i Tyskland?

Finns det någon som har erfarenhet, (köpt bil av) Bista bil i Örebro? De har ett gäng 330 XD Touring inne nämligen :)

Lite av spannet på blocket idag:

Länk

Prisgapet är från fullutrustad -03 med 13.000 mil för 167.000 till hyfsat utrustad -04 med 9.500 mil för 250.000 :-s undra på att man blir tveksam...

Kan man anta att det finns stor risk för att dessa importerade bilar är skruvade 10.000 mil (minst)? Jag menar var finns annars förtjänsten på att köpa en bil för 20.000€ i Tyskland, ta hem den och regga och sen sälja för 180.000? Jag får inte den ekvationen att gå ihop...

Är det någon i landet som har en fin 330 XD Touring 03 eller 04 till rätt peng så kan dom ju höra av sig också :)

Ursäkta det långa inlägget...

Är det smartare att prioritera egen resa till BMW's hemland och köpa lite dyrare direkt från en BMW-handlare den bil man vill ha?
Ja

Finns det någon som har tips på seriösa bilhandlare med hyfsat BMW-utbud så mottages dessa tacksamt.
Alla auktoriserade BMW-återförsäljare. :)

Finns dom som påstår att det är klokare att köpa BMW hos Mercedes/Audi-handlarna men där är ju utbudet mindre, vad sägar ni om det?
Stort utbud och garantier hos auktoriserade handlare.

Kan man verkligen inte pruta hos BMW i Tyskland?
De tycks inte vara så sugna på större prutningar, men istället mer generösa på att erbjuda service/tillbehör och Europlus-garantie.

Mvh
Mikael
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du har helt rätt i dina misstankar. Då jultomten inte är bilhandlare i Örebro så finns det minst ett gäng hundar begravna. Dessa bilar i Örebro kan du nog räkna med att bli blåst på. Vet inte hur många nyimporterade örebrobilar som avslöjats som skruvade här men det är ett par stycken i alla fall.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Hehe:)

Det finns ju en affärside här ju... att vara en seriös importör som inte skruvar mätare =) eller att vara guide i Munchen, kanske man skulle kunna få provis av BMW-handlaren och köparen... Tål att funderas på men min tyska suger :(

Sona si Latine loqueris.

an
126
andpa
525iA-04
Om du köper hos en tysk auktoriserad BMW-handlare, allra bäst hosen Niederlassung (ägs av fabriken), får du en antagligen ännu finare bil än hos en svenska märkeshandlare!
PP
En fråga till bara, Europlusgarantin, vad omfattar den och gäller den för reparationer gjorda av BMW i Sverige också?

Europlus: Innan reparationen (hos BMW) kontaktar du Realgarant för att meddela vad som ska ske, ett fax skickas från din BMW-verkstad till Realgarant sedan godkänner de (eller inte) reparationen och du får själv betala till verkstaden sedan överförs beloppet till ditt konto från Realgarant som administrerar garantin.
Omfattar motor, växellåda och elektriska delar, ej förslitningsdelar.
upp till 10000 mil står du skadeslös därefter är det en fallande trappa där din andel ökar med 10% per 1000 eller 2000 mil (mins inte vilket).
Det var ett tag sedan jag utnyttjade den så detaljer kan vara ngt fel, men i det stora hela fungerar det på det viset.

Mvh
Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.