AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.366

DÄCK: Marangoni Mythos, nån som testat?

Sida 1 av 2
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
330daT RME Individual -02
Hello World!

Har börjat se mig om efter nya däck till 330:an. det blir nog bara bakdäcken som åker i denna omgång, då det är mycket kvar fram.

Fick rekommenderat "Marangoni Mythos" hos däckmånglaren. Han skall ha 1850.- / st balanserat, monterat. (Norska Kr).

Detta däcket rekommenderade han mig att testa trots att jag hade köpt ett dyrare bara för att få något "känt" på bilen.
Han var så säker på sin sak att han kunde ge mig "nöjd kund garanti" på dessa, d.v.s att jag kunde byta dem om jag inte var 100% nöjd after 500 mil.

Har i dag GoodYear Eagle F1 och är väl nöjd med dem.
Söker ett däck som ger bra egenskaper över hela linjen med fokus på säkerhet och komfort. Främst våtegenskaper samt tysta och välbalanserade.

Input från de som testat detta (Mythos) är välkommet.
Input från de som har andra rekomendationer är också välkommet!

NangKang, KuckeliKu, och GackGack håller jag mig undan tills någon GER mig ett sett att testa GRATIS...

///M i Tromsö

BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap...
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Hej!

Har för mig att Marangoni tillverkas i Italien av Pirelli, men tänker inte "rista detta i sten". Om så är fallet är dom säkert ok ivart fall.

Finns en tråd om Nankang däck... läs denna.
Själv har jag det på en gammal E30 cab (205/45-17) och är mycket positivt överraskad!

Mvh Jocke W

Du ska nog ha samma motto med Marangoni som med nankang med flera!
Inte tror jag att Marangoni är något premiumklass-däck iaf.
Be honom sätta på dem så kommer du in om 500 mil och betalar om du är nöjd. Han är ju så säker på sin sak =)
Länk

Nu är ju detta högst subjektiva testrapporter av vanliga konsumenter så dessa testrapporter skall endast ses som en fingervisning.
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Hej Jocke.

Försäljaren sa att Marangoni INTE var ägt av någon annan tillverkare, men däremot levererade komponenter (?) till andra inom industrin.

Har oxå hört om dem som blivit NEGATIVT överraskade av NanKang och jag tänker INTE bli bland dem. Jag har en tendens att "ge allt" när tillfälle bjuds (Autobahn), och är inte beredd att ta några chanser med ett "ESS i ärmen"... Har för övrigt läst om en hel del som har samma erfarenhet som du...

///M

Jag hade Marangoni på en bil, dock inte den modellen du tittar på. Jag kan väl säga att det funkade bra men inte mer. Dom upplevdes som väldigt mjuka och krängde väldigt trots att det var däck i 40 profil. Däcken satt på bilen när jag köpte den och fungerade iallafall så bra så att jag inte tyckte att dom behövde bytas. Det är inte ett däck jag skulle köpa själv.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

1850:- / st, är det billigt?

Hur som helst. Visst kan man prova, men varför lägga ner tiden på att testa ut däck som är något billigare än andra beprövade och bevisat bra däck. Det är min filosofi och jag fördömer ingen som har andra tankar. Däremot har jag åsikter om det. :)

Om du som du skriver, ibland kör så fort som bilen är gjord för så skulle jag INTE känna mig säker med no-name-däck på.. Bara känslan är värd några hundringar extra.

Länk
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Marc-X: Om du har för avsikt att ge järnet ibland så köp Continental, Michelin eller motsvarande... du ställde frågan ang lågpris däck och fick ett subjektivt svar.

Mvh Jocke W
PS:Kör med Michelin Pilot Sport på M5:an

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
GE: Tack för din input. Detta avgör i stor grad mitt val (INTE gå för Dessa Makaroni däcken...)

Bmw-lelle: Jag kommer KANSKE att utnyttja erbjudandet (Att slänga på dessa och testa, men det får bli EFTER ferien i så fall...) Jag har tänkt mig en tur ner mot Tyskland och där gäller "Better Safe Than Sorry"

Anders S: Det är väl i huvudsak det som jag själv tänker om saken. Jag ville bara höra mig för INNAN jag avvisar ett förslag på något som faktisk KAN vara gott...

1850.- är INTE billigt, men däck generellt här uppe är SVINDYRA...
Det kommer ju en del frakt på priserna, men det verkar råda en viss kartellverksamhet i däckbranchen och detsamma gör det i bensinbranchen. ALLA stationer håller KONSEKVENT 2 kr över priset som gäller utanför kommungränsen. 1 Kr påslagh SKALL det vara för att finansiera en del tunnelbyggen mm, men 2 Kr är någon våt dröm som stationsägarna haft.
Bensin: 13 Kr /l Diesel 11 Kr /l ...

Åter till däck..
Säljaren slängde en biltidning på bordet med ett reportage på flera sidor där dessa Makaroni Myth var testade på en M3:a. Det var dock ingen sammanställning av egenskaper eller jämförelse med andra märkan, bara en summering av BANEGENSKAPERNA på detta däcket. Jag orkade inte läsa hela bibban, men bläddrade vidare för att se om det dök upp en helsidesannons efter några sidor... (Det gjorde det inte...)

Jag har nog min uppfattning om att det är lika bra att lägga till ett par hundringar och få GoodYear F1:or på igen (Eller något annat i den duren...)

Bilen i fråga är god för en del MER än när den rullade ut från fabriken. (Varit en tur hos ESS...)

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Jocke W: Jag frågade i utgångspunkt INTE om lågprisdäck. Dessa Makaronidäcken skulle vara ett alternativt PREMIUM -däck... (enligt försäljaren). Priset var sonm sagt 1850.- / st monterat och det var bara nån hundring billigare än Michelin PS... Jag anade dock mossiga ugglor om att de försöker sälja billigdäck till premiumpriser... Därav mitt spörsmål hä på forumet.

Tack igen för er input!

///M

Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Ok... du gör rätt som mont riktiga däck med avsikt att åka fort ibland.
I mina ögon är Marangoni lågpris puckar, åtminstone i Sverige(även Tyskland).

Självklart så är tex Michelin mycket bättre däck!

Mvh Jocke W

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Ser att dessa kostar endast lite drygt 900 Svenska pesetas hos Däckonline !!! I princip samma pris som Nankang... Hmmm..
Skulle vilja veta vad han har för påslag på dessa ("min" förhandlare..)

Tror jag skal ta ett snack med karlen igen :-)

Får ju ett GoodYear Eagle F1 Assymetrical för 1590.- SEK hos Däckonline... Tror nog att jag går för det då det är dessa jag har på bilen tidigare..

OM INTE NÅGON KAN ÖVERTYGA MIG OM ATT JAG FINNER ETT BÄTTRE / TYSTARE DÄCK HOS NÅGON ANNAN ...

///M

Conti sport contact 2 eller 3 är din vän!
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Instämmer föregående: bland de bästa däck jag åkt på!

Mvh Jocke W

Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
har provat marangoni, de är mjuka och nöts snabbt.
Har hört att Marangoni skulle vara Pirellis andramärke, lksom Klebér är Michelins andramärke Har haft sådana på en E30,318utan att reagera vare sig positivt eller negativt, funkade att pendla til och från jobbet. Men det finns nog en anledning till att det inte står Pirelli på dem? Tror på Yokohamas R-däck om du har bråttom( bana), även för inspirerad landsvägskörning.Ska du satsa på Makaroni bör de vara MYCKET billigare och du bör inte ha bråttom .Varför inte kolla däckspriser i Tyskland och byta där? Kör så det ryker!/ Gummigubben.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Tjena Toomas!

Hoppas de är bra... även om du inte känner igen mig direkt så har vi träffas ex antal Gysinge träffar bl a :-)

Har oxå för mig att det har någon anknytning till Pirelli, precis som Klebér o Michelin

Precis som ja sa tidigare så är man "gas sugen" kan man ge f-n i lågpris märken(läs Marangoni te x)

Hare bra Toomas!

Mvh Jocke W

PS:Vi saknade dig på slutet på träffarna!!!

an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Inget fel på Nankang NS2!

Länk

Taiwan har hög kvalitet!

Min bil: Länk
Pirelli är förövrigt inget att hänga i julgranen.

-Fri fart på Svenska motorvägar NU-
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
anmith: citat från tyska tidningen Gute Fahrt Mars -06: " Der taiwanesische Billigreifen ist schlicht ein Sicherheitsrisiko. Auf Nässe völlig unkontrollierbar, dazu kommt ein Bremsweg jenseits von gut und böse, der im Ernstfall das Leben kosten kann. Ein ähnliches Bild bei Aquaplaning: Mangelhaft. Nur auf trockener Fahrbahn hält der Nankang einigermaßen mit, ist aber auch hier etwas schwammig.
Endnote
mangelhaft"

Kort översatt; däcket anses vara ensäkerhetsrisk. Teknikens Värld kom fram till samma resultat för något år sedan och alla de som utför däcktester kan väl ändå inte fel??
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Tro vad du vill men när det gäller däck så stämmer INTE begreppet att man får vad man betlar för!
Många dyra märkes däck har också brister!
Här finns fler test resultat på Nankang: Länk
Många olika resultat!
Om man som jag använder bilen som en glidare istället för en streetrace bil så duger Nankang bra!

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.