AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.860

Bilbarnstolar & Isofix

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har sökt i forumet efter tips på bilbarnstol men inte hittat något matnyttigt.

Blir inte riktigt klok på det här med bilbarnstol.
Saken är att vi beställt vagn, en bugaboo. Till denna kan man montera bilbarnstolarna BeSafe direkt på vagnen om så önskas. En praktisk grej (tror jag).
Problemet är att BeSafe (som fått väldigt bra betyg i tester) inte har något isofixsystem. Detta känns som ett måste för mig. Var nere i spanien förra veckan med bekanta och vilket j-vla strul det var med den där stolen varje gång man skulle in med den. Det går bort!

Alltså, någon som har rekommendationer på bra bilbarnstol MED isofix? För och nackdelar med vissa stolar eller egna omdömen?

Länk
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
330daT RME Individual -02
Har du kikat på BMW originalstolar?

De har så vitt jag vet oxå möjlighet att sätta på ett "vagnunderrede" på någon modell. Annars e ju Team Sauber F1 barnstolen bara helt rå. :-)

Har tyvärr inte själv bruk för barnstol, men jag har nog tänkt att "den dagen" ... Hehehe...

///M

BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jo då, har kollat på dom. Har dock ingen aning om dom funkar till vagnen. Men jag vet inte om det kanske är ett för stort krav att leta efter att också den funktionen ska finnas.

Länk
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Har nyligen köpt Acta Gracos Duologic. Den kan användas från nyfödd till ca 4 år och den har en bas med isofixfästen. Har man en liten nyfödd så kan man lyfta ur sitsen och använda den som ett babyskydd. Finns till och med hjul och handtag till.

Sedan tidigare hade vi en annan stol som man kan använda från ca 10 månader men den tog så mycket plats på längden så ingen kunde sitta i framsätet om stolen satt bakom passagerarsätet.

Tänk på att om du köper en stol som passar till din buggaboo så kan du ändå inte använda den mer än 6-10 månader. Sedan måste barnet ändå ha en större stol till bilen.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tack för svaren.

Det blev en Maxi Cosi. Länk Den heter CabrioFix och plattan heter EasyFix. Funkar ju klockrent. Visserligen testad utan bebis än så länge.. :) Med två fästen vi köpt till så monteras den enkelt på vagnen vilket verkar smidigt.
Visst, det funkar ett år sen måste ny stol in.

Min kärra:
Länk
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Har använt maxi-cosi bilbarnstol sedan lillgrabben var nyfödd och snart behöver jag en större stol. Maxi-cosi var grymt bra för jag kunde flytta den från sätet och sätta direkt på bugaboo-barnvagnen samt lätt att flytta mellan våra två bilar. Mycket smidigt när man ska snabbt in och handla etc.

Nu behöver jag större stol och vill ha en smidig lösning! Önskar alla tips och trix för en bra stol som passar min e60. Det får bli i baksätet då jag tyvärr inte kan stänga av passagerar-airbag.

MVH
Charlie
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Så där ja, nu var den bilbarnstolen för liten... Lilltjejen är nu nästan 1 år och en ny stol ska inhandlas. Bmw har såvitt jag vet bara stolar som är framåtvända vilket jag inte vet om jag tycker är helt rätt. Konstigt att nästan bara är Sverige som förespråkar båkåtvänt så länge som möjligt kan man ju tycka men det känns och låter mest logiskt.
Vad tycker ni andra?

Så nu vet jag inte vad jag ska för stol. Jag vill helst ha en stol för isofixfäste då jag tycker dom sitter så himla mycket stadigare än dom med bältesfästning.

sa
275
sarli
I4 m50 G26
Har nyligen köpt mig en större stol, acta graco till min 11-månading. Måste säga att det är bra mycket klöddigare än babyskyddet. Ska man sätta den i baksätet (har ju icke avstängningsbar airbag fram) så blir aningen lutning tokig om man sätter stolen bakåtvänd i sätet, sätet är för skålat eller nåt. Sover grabben så ramlar han framåt när pappsen gasar lite. Sätter man den "halvt utanför" sätet så måste man köra fram framsätet max för den ska få plats, knasigt.
Håller med "sarli" ang Acta Graco, känner igen problemen och då har vi dessutom sveriges familjebil nr 1. Dessutom är stolen groteskt utrymmeskrävande om korrekta säkerhetsanvisningar skall följas.
Det är svårt att få till en vettig lutning om den skall placeras i baksätet även på en relativt platt soffa som i Volvon. Sover knatten där bak och en timmerlastbil skall passeras med T5:an slungas huvudet framåt pga vinklen, borde vara liknande bekymmer med andra vridstarka bilar som tex en 320d. Ibland har jag fått hålla ena handen som stöd för hjässan när jag är själv i bilen även vid försiktiga accelerationer. Placeras den fram blir vinkeln mycket bättre.

Kan bara ge dig tipset att inte ha för bråttom och verkligen prova ut en stol som passar bilen med rätt säkerhetsinställningar. och kolla så sittvinkeln för knatten blir rätt så du undviker att huvudet slungas år olika håll.
Gemini__
Har också en Acta Graco. Köpte en med justerbart viloläge, det är alltså inget som ni har på era? Kanske inte hjälper ändå om det är helknasig vinkel från första början.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Så jäkla svårt att välja. Man kanske får åka och prova ut en som ni säger.
Var precis på besök hos en familjemedlem i Miami. Dom har en ny V70XC med barnstolen bakom förarplatsen. Det är i princip bara frun i familjen som kan köra för att sätet inte kan dras bakåt ordentligt. Helt vansinnigt.

Men vad tycker ni i frågan om framåt vs bakåt. Sverige är i princip dom enda som säger att man bör åka bakvänt så länge som vi gör?

sa
275
sarli
I4 m50 G26
Om man ser hur lillgrabben åker fram (när han sitter bakåtvänd) när man gasar så kan man tänka sig hur han skulle åkt fram om han suttit framåtvänd och man skulle bromsat/krockat. Så det blir bakåtvänt för min del.

Bra länk från "bood":
Länk

Jag är inne på hans spår, dvs frigolitpuff under kanten för att få bättre vinkel. Då kan jag fortfarande använda framsätet normalt. Snart kommer det ju en liten knuda till och då blir det in med babyskyddet också. Tur vi har en traktor också som stolarna får vara i för det mesta :)
Gemini__
Saxat från sydsvenskan.se (Länk

"Att vända barnstolen framåt i bilen ökar dramatiskt risken för att barn ska skadas vid en krock. Det slår den europeiska konsumentorganisationen Anec fast – och rekommenderar att svenska riktlinjer tas upp av EU."

Verkar som vårt sätt här i norden kanske kommer anammas av andra länder ändå.

Gemini__
sarli: Vilken bilbarnstol har du köpt? Du ska inte behöva komplettera med frigolit/skumgummi. Det finns en lutningsbygel som gör att stolen hamnar i rätt position, kika i instruktionsboken för mer info. Viktigt är att det inte blir för mycket lutning åt motsatta håll heller, då detta enl. uppgift kan vara riskabelt i händelse av en kollision.

Stolen i länken är uråldrig och saknar denna konstruktion. Skippa hemmasnickrade lösningar är mitt råd.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Gemini, den organisationen är ju en av rätt många. Vem har rätt och vem har fel? :)

Vidare, som jag förstår det pratar man egentligen om att risken att frontalkrocka är större, inte det faktum att man är vänd åt ett visst håll. För vid påkörning bakifrån är det ju omvänt läge...

sa
275
sarli
I4 m50 G26
Gemini: Jo, har en bygel under stolen. Tyvärr räcker det inte till! I alla fall inte om jag sätter stolen så som du ser på boods bilder. Sätter jag klacken under bilbarnstolen framför säteskanten så blir det bättre men inte bra (plus att man inte kan använda framsätet). I framsätet på traktorn är det perfekt.

Stolen är helt ny har har en lutningsindikator vilken visar att det är ok inom det gröna, men vad hjälper det om han ramlar framåt. Min käresta får sitta och hålla grabbens huvud när jag ska tex köra om. Ännu värre är att hon föredrar traktorn numera bara för lillen sitter bättre där. Akta Graco DuoFlex XPT.
Anders: Jag är av samma uppfattning som sarli, dvs det är bakåtvänt som gäller. Men jag vet att utländska f-bolag och organisationer har helt andra krav/regler.
Detta är en av orsakerna varför många stolar som är godkända för bakåtvänd montering sitter lite illa i baksätet då de i första hand är anpassade för framåtvänd montering.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ok, veckans trådlyft kommer här. :)

Hur vet man om man har isofix-fästen i baksätet egentligen?? Jag har en E46 325iM 2004.

Passar "Brio Primo" rakt av utan "base"?
Länk

Bör man välja något annat istället? Tycker denna verkar prisvärd och snygg.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ok, hittade nu.. Ska kolla efter detta.
Länk

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Hm, blir inte riktigt klok på detta.
Länk = isofix?

Jag antar att den svarta plastkåpan kan tas bort och att det sitter en metallögla under, men ska det inte finnas en på andra sidan också (där bälteshållaren är)?

/von Virrat
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.