|
|
|
|---|---|
|
Det läcker från min främre packbox på min 325 -87 nu har jag kommit så långt att jag ska ha bort kamrems hjulet längst ner... någon som vet hur jag ska gå till väga ..det sitter utav helvete !! Och vart köpte ni ny packboxfram mekonomen var dyra 285 spänn skulle de ha.... får man något slags vasselin till den ..jag har hört att den kan läcka om man inte använder det... Tacksam för hjälp !! Mvh Jimmi | |
|
Hejs! Det där kamremshjulet ska inte sitta så inihelv...men om det ändå gör det så prova att bryta först med två kraftiga mejslar,funkar inte det så är det avdragare som gäller... Och du smörjer in packboxen med vanlig motorolja... 7900rpm |
|
| Men det är bulten jag inte får bort, den som sitter med 400 Nm ... | |
|
Det finns särsklda vertyg till detta, men om du inte kan låna/köpa ett dyligt kan du göra på följande vis: Lägg en liten gummimatta eller ett par remmar runt remskivan (För att inte skada denna). Be någon hålla skivan med en stor polygrip eller rörtång. Tag en hylsa och ett fast vridhandtag, undvik spärrnyckeln som kan gå sönder, sätt ett rör av lämplig storlek och godstjocklek på vridhandtaget. Använd sedan musklerna. Lycka till! [ www.tocnet.nu ] |
|
| Den kanske är vänstergängad. | |
| Har precis lossat den på min. En kompis gjorde ett verktyg som man bulta fast i vevaxeln. Efter det vred jag motorn så att verktyget trycktes mot golvet. Med hjälp av ett stort skaft från kamasa med 22mm hylsa på och sen ett 1 meter långt rör på det så lossa den ganska lätt. Den är inte vänstergängad. | |
|
Tack för all hjälp nu ska jag se vad bulten går för !! Mvh Jimmi |
|
Tojne |
Tack för tipset.. Jag letade efter en tråd om detta För jag ska precis till med samma problem.. Bildelsimporten hade vettiga priser på packboxar // Tojne |
|
Bästa sättet på de flesta bilar med hårt sittande remskivebult är att låta bilen själv göra jobbet. Använd hylsa och draghandtag och eventuell förlängare. Drag runt motorn så att ditt dragverktyg ligger an mot något hårt och starkt. Vrid om startnyckeln en sekund, och vips är bulten lös. Var noga med att du lägger an verktyget i motorn rotationsriktning. Trä gärna på en bit kylarslang på handtaget. Harry |
|
Boki |
gör som HARRY3 säger när kärringen är jobbig så har man BMW.... |
Tojne |
Ja det lät ju smidigt att låta bilen göra jobbet.. synd att jag har motorn hängande i motorstativ så man får väl prova nåt annat knep.. // Tojne |
| gammal tråd förviso men ta mutterknackaren, Skitsmidigt! | |
| ojdå var visst ett helt år äldre än jag trodde, sorry :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.