AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.302

Import-SKIT! Vart tog moralen vägen?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag har letat efter en E46 3-serie i snart två månader nu och har kommit till slutsatsen att det får bli att importera bilen själv. Jag är så OERHÖRT trött på alla skruvade skitbilar som jag har rest runt hela sydsverige för att titta på. Totalt slöseri med tid. Ni som importerar seriöst är en utrotningshotat art. Jag vet att ni finns men jag har inte hittat er än.

I två fall har jag med hjälp av BMW kunnat verifiera att mätarna varit backade och i ett flertal andra fall har jag inte ens behövt göra en garantiarbetes kontroll för att kunna konstatera att bilarna är skruvade.

Jag vill uppmana ALLA som letar efter beg. bil och tittar på importer att kontrollera miltalet NOGA! Köp ALDRIG en backad bil, ens om du vet om att den är backad. Det här handlar om att stoppa alla pundhuvuden som skor sig på andras okunskap.

Köp inte den klassiska annonsraden "milkontrollerad på auktoriserad BMW verkstad". Detta är helt värdelöst. En av bilarna jag VET (m h a BMW Group Göteborg) var backad hade ett sådant testresultat utfärdat från BMW Solna. Den bilen hade 8300 mil på mätaren när den kom till sverige 2005 trots att den var inne för en garantireparation i Tyskland 2003 och då hade gått närmare 11000 mil. BMW gör någon utläsning från ljusmodulen (tror att det kallas DIS-utläsning) men detta har de kriminella elementen uppenbarligen reverse-engineerat för länge sedan. BMW borde inte utföra detta meningslösa test och dessutom ta betalt för det.

Jag körde en bil häromdagen: 9600 mil på mätaren, hjulhusen renblästrade på lack, sliten och delvis defekt växellåda, bytta strålkastarglas, sliten inredning (säten, ratt, växelspak), etc. Hade det stått 19600 mil hade jag fortfarande varit skeptisk... Kompisens E46 har gått snart 25.000 mil och ser betydligt fräschare ut. Visst annonsen har legat ute i två månader men rätt som det är dyker väl någon stackars idiot upp och köper liket.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vid varje blocket sökning du gör: Glöm de tio översta bilarna i varje sökning (minst) sedan börjar du hitta de vettiga bilarna. Eftersom jultomten inte är bilhandlare så måste man tjäna pengarna någonstans. Om bilen är billigare än motsvarande i tyskland/italien så är den givetvis fuskad!

Köp inte nyimporterade bilar som säljs direkt efter import. Välj istället en vagn som ägts ett tag, dvs inte importerad för att tjäna pengar på. Dessa finns och letar du lite efter dessa istället för de billigaste så kommer du bli otroligt nöjd med ditt bilköp.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tja inget nytt.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag citerar en av mina favoritförfattare (John Fowles): Moral är ett nordeuropeiskt påfund.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.