AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.254

Ny modul för ABS/DSC

je
112
jesplind
740 iA -99
Var precis in till BMW och kollade pris på en rep.sats till ABS-modulen.
Dom gav mig ett pris på strax över 7000:- ???
Samma modul sitter förrutom min E38 -99 även i E39:an (med DSC)

Jag vet att en helt ny sådan kostar så mycket, men en rep.sats för något som är felkonstruerat från början är väl ändå lite i överkant.

Någon här i forumet fick den för strax över 4000:-
Vet inte vem eller när det var.
OEM på nätet står det ca 700$ vilket blir ungefär 4600:-
Där någonstans så har jag plånboken med mig... ;-)

Var hittar jag bildelar i Tyskland någonstans?
Modulen jag söker efter heter 0265950001 på Bosch eller
34526750348 på BMWs nummer.

BMW här i Halmstad är tyvärr Bendts Bil AB, ett lite suspekt företag...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Skicka den på rep.
Länk

///MVH Hasso
Länk
"Felkonstruktionen" beror på att värmen och närheten till grenrör osv tar kål på vissa delar av elektroniken i förtid, inte på att modulen i sig är felkonstruerad från fabrik. Rep som Hasso föreslår blir billigast.

FP
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
om nu 99-00 är så känsliga på detta ang abs-modulen som havererar.kan man inte,bygga något slags skydd eller någon sköld,som motverkar detta problem som många har haft.pga att hetta från grenröret.kan det vara därför som jag såg en 328 -00,som har sin abs-modul,nära torpedväggen på vänster sida.där vi har våra bromsvätske behållare på e39?kan det vara så simpelt att modulerna pajar så lätt pga detta folke? mvh dicka o...
je
112
jesplind
740 iA -99
Ja självklart blir det reparation av enheten! Jag lägger inte 7105:- på nåt som är felplacerat i motorutrymmet från början.
Blir bara så trött. Måste egentligen ha bilen i helgen.
Sista semesterveckan (nästa) hade varit skönt att ha bilen också, men men...
Det blir ju fler semesterveckor... nästa år...
Man får se det positivt, jag åkte ju inte iväg nånstans & brände en massa stålar... ;-)

Ska göra ett försök till på bildemonteringen innan helgen.
Har hittat en tänkbar modul med DSC från en E39:a
Funkar inte det så får kärran stå still till dess att modulen kommer i retur från USA.
En avskärmning kan hjälpa. Men oftast är det vid stopp efter körning som (luft)tempen stiger kraftigt under huven på bilarna. Man ligger ofta nära gränserna på vad elektronik osv klarar, det kan räcka med en extra varm sommar eller att nån av krets och komponentleverantörerna till t.ex Bosch eller Siemens eller vilken som sätter ihop moduler osv, har ändrat lite i specarna för att det skall märkas på en viss serie osv.
Jesplind: Om jag är riktigt informerad så behöver du inte låta bilen stå under reparationen. Endast elektronikdelen, inte själva ventilhuset, tas bort och man kan köra (utan ABS osv) under tiden.

FP
to
207
toson
540iAT E39 -00
Min pajade vid kort uppehåll efter motorvägskörning (Göteborg-Stockholm) och indikerade ABS-fel vid återstart, sedan oftast vid normalvarm efter kort körning.
Skickade över den till ModuleMaster och har kört under tiden utan problem, det enda som INTE funkar är hastighetsmätaren och allt som har med den att göra (vägmätare, farthållare OBC osv).
Dom är snabba, det tog bara 3 veckor tor med vanliga Posten. Dom påstår oxå att dom använder bättre/tåligare komponenter än orginal.
Har inte monterat ännu, men återkommer så snart det är gjort.

Toson
to
207
toson
540iAT E39 -00
Glömde säga att det kostade c:a 2.400:- med alla frakter och rep.

Toson
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Synd att det inte finns någon svensk firma som kan fixa det här, underllag finns ju... Min lampa lyser också.

//Håkan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan väl tillägga att på nyare E39or sitter det ett värmeskydd mellan ABSenheten och motor/grenrör.

///MVH Hasso
Länk
Håkan:
Det är svårt om inte omöjligt att få nån lönsamhet i detta här. marknaden är alldeles för liten. Möjligen i Tyskland som har 10ggr mera av allt, vet inte om det finns nån motsvarande som Module Master där.
Inte ens massmarknader som TV/video och mobiltelefoner har lätt att få lönsamhet på enbart service här, då pratar vi om betydligt flera enheter som bekant... Man slår ihop och centraliserar, det skickas hit och dit. Det är länge sen man hade en "riktig" serviceverkstad hos varje radiohandlare. Fråga t.ex ONOFF eller Giganten varför inte de pysslar med service..

FP
je
112
jesplind
740 iA -99
Nu så är den nya modulen på plats.
Fick en demonterad för 4000:-
ABS-lampan borta äntligen.
Ska bara låta mitt serviceställe få koda in den så blir allt frid och fröjd.

Hoppas dom tycker det är pinsamt när dom inte kunde hitta nåt fel på bilen sist jag lämnade in den där.
Dom sa till och med att ABS'en var helt ok då och skyllde problemet på min installation av dragkrok...

Nu har jag tid på mig att skicka den kassa modulen till USA och jag har en fungerande bil under sista semesterveckan. :-)

Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Folke:
Jag behöver inte fråga någon ang hur service fungerar efter 11 år på Thorn.
Jag känner en å annan tekniker som på den tiden LAGADE apparater inte bara bytte hela komponenter som typ hela moderkort idag. Fanns otrolig kunskap hos en del.

//Håkan
Så är det nog, har själv varit i servicesvängen sen 70-talet. Vad gäller just ABS-moduler från Bosch så har jag varit inne i dylika också och studerat. De är inte uppbyggda på vanlig printplatta osv, det är helt annorlunda teknik. Skulle säkert gå att skaffa lämplig utrustning för att serva och modifiera dessa men som sagt, underlaget är för litet här i SE. Sen skall man helst ha accept från tillverkaren osv också, och tillgång till serviceunderlag, delar osv.

FP
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
kan det vara någon mening o sätta dit en sådan värmeskydd,för förebyggande syfte?passar dom dom nyare värmesköldarna på dom äldre e39 hasso?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.