AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.276

Hur gör man rent alufälgar?

Sida 1 av 2
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej,
det är första gången jag har en bil med alufälgar.
Jag skulle behöva göra rent dem. Det är en del smuts på dem (små svarta prickar) och det sitter hårt! Har läst en del inlägg här och man rekommenderar sonax extreme, ... men det hjälpte INTE!
Folk skriver "spruta på och tvätta bort - inget gnuggande" - men tyvärr det hjälpte inte på mina fälgar.

Mvh

/NP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan använda lite polish för att få bort inbränt bromsdamm. Vaxa fälgarna efteråt så blir de mycket lättare att rengöra i fortsättningen. De flesta lm-fälgarna är lackade så du kan i princip behandla dem som resten av de lackade ytorna på bilen när du sköter dem.

Mvh
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Tack! På bilar använder man lackrengöring för att få bort alla rester som samlas på bilen.
I så fall skulle det gå att göra det på fälgar också.

OK det blir ett test så småningom...

Mvh

/NP
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Kan reka Lahega falgrent. Kallas även moment(NR) kommer ej ihåg 58 kanske. Iaf är det ett helt suvuränt rengöringsmedel för fälgarna. Har man små svarta affaltsfläckar måste man i princip alltid gnuffa med någonting för att få det helt rent.
Tja!

Kan varmt rekommendera Turtle Wax Wheel Clean! Kostar 72kr hos OK! Klart det bästa jag har använt! Det tog bort den ingrodda smutsen på insidan av fälgen! =) Man gör så här:

Spruta på medlet och låt verka i ca 1 minut.
Ta en fuktig svamp/borste och gnugga.
Blöt sedan en svamp och skölj rent!

För ett bättre resultat kan du ta svampen och högtrycks-tvätt att skölja med!

Lycka till! =)

Mvh Tobias
Hehe glömde en sak! P.S glöm inte att vaxa fälgarna efteråt! =)

///Toby
tack för tipset tobbe....den måste ja prova...ja vet it varför men ja gillar som turtle på någe vis =) Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
Det är tjärfläckar så det bästa ät T-Grön och då menar jag inte den miljövänliga flaskan utan det får vara lite power i den och då rinner det bort efter några sekunder. Använder det jämt på mina fälgar med polerad fälgbana.

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
Det verkar finnas en jävla massa produkter bara till fälgar och alla har olika svar å synpunkter man blir lite virrig i bollen Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
ngn som provat OK fälgtvätt???
Använder industritvättmedel som heter A400. Funkar super om man blandar ca 70/25. Finns bla. hos mekonomen. Kostar ca 30:- för en liter.

Det finns inga för stora motorer, bara för små plånböcker!
bmw39, jepp...var ingen höjdare för sånna fläckar iaf.

-ridern-

525i 1990 24V
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
sonax fälgrent, spraya på vänta spola av, blir kanon rent utan puts och gnugg.
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
har även hört att vanligt diskmedel ska va bra outspädd , ngn som provat??
An
291
Antiloop
E38 728iA
Gutte: Och de sista 5 % vad är det? Sorry, kunde inte låta bli ;)
två diskborstar på 4 fälgar å en j-vla massa avfettning plus schampoo å fälgrent å en massa annat brukar ja använda, dom blir kanon rena vill ja lova. Å slutligen vax på de. Då har ni garanterat rena fälgar Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
Antiloop: Missade visst en 5a....

Det finns inga för stora motorer, bara för små plånböcker!
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag använder en sprayflaska från Smartab (autosmart) som heter Stardust och den är kanonbra mot svarta prickar (Dock lite dyrt..140 kr per flaska). Spruta på..låt verka en stund..gnugga sedan med trasa. Borta ! :)

Med vänliga hälsningar
Daniel

///BMWPOWER to the people !
Vill bara avråda från Biltemas fälgtvätt i gul flaska. Kostar visserligen bara 29:- men lämpar sig bara för lätt smutsiga fälgar. Det funkade inget vidare på de minsta svarta prickarna på mina fälgar. Fick köra med lackrengöring efteråt och gnida av bara h-e för att få bort dem.

Stefan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag köpte en fälgrengöringsprodukt av en verkstad som säljer Valvolines oljor. Detta fälgrengöringsmedel heter: Eagle one A2Z, all wheel cleaner (en svart pumsprayflaska med vit och neonorange text plus en bild på en fälg) och importeras av Valvoline.

Ett kanonresultat på fälgarna! Det var bara at spraya på och verka en liten stund, sedan spolade jag bara av med vatten. Alla svarta asfaltsprickar och allt bromsdamm försvann utan att man behövde gnugga det minsta, inte ens med en svamp.

Kan rekommenderas varmt!

Jag har inte sett denna produkt på bensinstationer (har inte kollat så noga) men man kan säkert kolla med Valvoline Sweden var den säljs. Deras telnr står på baksidan av flaskan och är: 040-225500

Mvh
de där nummret måst man ju ringa förstås *tack så mycke* Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.